پارچه پرده ای چیست؟

1400/04/19

پارچه پرده ای چیست؟

راهنمای خرید پارچه پرده ای + 7 فاکتور قابل توجه انتخاب پرده

پرده یکی از ابزارهای مهمی است که نقش تعیین کننده‌ای در زیبایی دکوراسیون داخلی دارد. به همین دلیل نمی‌توانید از کنار این موضوع به سادگی بگذرید و هر نوع پرده‌ای را برای منزل انتخاب کنید.
در حال حاضر انواع مختلفی از پرده‌ها با متریال، رنگ و طرح متنوع در بازار موجود هستند  و ممکن است ندانید که کدام یک بهتر و مناسب‌تر هستند.

7 فاکتور استثنایی برای خرید پارچه پرده ‌ای

پارچه پرده ای چیست؟

انتخاب درست پارچه پرده راهکاری اصولی برای زیبایی هرچه بیشتر دکوراسیون خانه است. در این بین پارچه‌های متنوعی مانند پنبه، ابریشم، مخمل و… برای انتخاب وجود دارد که می‌توانید بر اساس سلیقه خود و هارمونی فضای خانه، گزینه مناسب و بهتر را به کار بگیرید. اما جدای از سلیقه شخصی، در هنگام خرید پارچه پرده ای باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید.

  1. ماندگاری: اگرچه برخی از پارچه‌ها بسیار جذاب هستند، اما دوام چندانی ندارند. اگر تنها موضوع مهم برای شما تغییر دکور و زیبایی آن است و به تغییر معتقد هستید، می‌توانید سراغ هر پارچه‌ای که دوست دارید، بروید. اما در صورتی که به دنبال تغییرات مداوم در دکوراسیون نیستید، حتما پارچه‌ای با استقامت و مقاومت بالا مانند کتان و مخمل استفاده کنید.
  2. سهولت در نگهداری: بسیاری از پارچه‌ها مانند ابریشم و مخمل نیاز به شستشوی دقیق و با احتیاط دارد. اما پارچه‌های تولید شده با الیاف مصنوعی را به راحتی می‌توانید در خانه بشویید، بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود.
  3. پرده مقرون به صرفه: پارچه‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی دارند. برای خرید پارچه پرده ای بهتر است بدانید که گران‌ترین و بهترین نوع پرده از جنس ابریشم طبیعی است و پنبه یکی از کم هزینه ترین پارچه‌ها است.
  4. پرده مناسب دکوراسیون: شما نمی‌توانید برای تمامی اتاق‌ها و پذیرایی از یک مدل پرده با متریال یکسان استفاده کنید. اصولا پارچه‌های مختلف، کاربردهای متفاوتی دارند. برای اتاق‌های خواب بهتر است از پارچه‌های ظریف و روشن استفاده کنید. همچنین در فضای پذیرایی بیش از هر چیز باید به فکر زیبایی و لوکس بودن پرده باشید که با سایر وسایل هارمونی داشته باشد.
  5. روشنایی طبیعی: هنگام خرید پارچه پرده ای، پارچه را بر اساس نور طبیعی اتاق انتخاب کنید. برخی پارچه‌ها در معرض نور خورشید آسیب می‌بینند و کمرنگ می‌شوند؛ به همین دلیل برای اتاق‌های آفتابی مناسب نیستند.
  6. تعدیل دما: برخی از پارچه‌ها به تعدیل دمای اتاق کمک می‌کنند و گرما را دورن خود نگه می‌دارند. مخمل، جیر و توید از جمله این پارچه‌ها هستند که گزینه مناسبی برای فصل زمستان و مناطق سردسیر است. در مقابل، اگر به دنبال اتاقی خنک هستید، به سراغ پارچه پنبه‌ای بروید.
  7. نمای پرده: پارچه‌های مختلف دارای ظاهر متفاوتی هستند و نمای متفاوتی به دکوراسیون می‌دهند. اگر می‌خواهید پرده ظاهری براق و ظریف داشته باشد، به سراغ ابریشم طبیعی و مصنوعی بروید.

آشنایی با انواع پارچه پرده‌ای

پرده پشمی، گرم و جذاب

از پارچه پشمی می‌توان به عنوان پارچه مبلی و یا پرده استفاده کنید. این پارچه طبیعی با خاصیت تجدید پذیر خود گزینه‌ای عالی، جذاب و گرم برای پرده است که می‌تواند طرحی کوهستانی در دکوراسیون منزل ایجاد کند.

با کاربرد پارچه پشمی با طرح‌های چهارخانه می‌تواند طرحی ساده، شیک و در عین حال مدرن به دکوراسیون بدهد. همچنین خواص حرارتی پارچه پشمی موجب می‌شود که پرده مانند یک عایق بسیار محکم در مقابل سرما عمل کند.

علاوه بر آن اگر پارچه‌ای استفاده کنید که الیاف آن 100 درصد از پشم باشد، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که این پارچه ضد آتش است. طرح‌ها و رنگ‌های مختلف این پارچه برای خانه‌های مدرن و سنتی قابل استفاده است و با توجه به هارمونی منزل باید از گزینه مناسب استفاده کرد.

پرده ابریشمی، شیک و لوکس

پارچه پرده ای چیست؟

اگر به دنبال پارچه‌ای سبک، پر زرق و برق و خیره کننده هستید، پارچه ابریشمی را انتخاب کنید. البته دو نوع پارچه ابریشم طبیعی و مصنوعی در بازار وجود دارد که نمونه طبیعی آن قیمت گران‌تری دارد. پرده ابریشمی با وجود سبکی بسیار زیاد خود، در مقابل چروک خوردگی بسیار حساس است. اما در عین حال گزینه‌ای مجلل و خاص برای دکوراسیون اتاق پذیرایی و نشیمن محسوب می‌شود و جلوه‌ای لوکس از دکوراسیون منزل به نمایش می‌گذارد.

پرده مخمل، پرده‌ای مجلل و خاص

پارچه پرده ای چیست؟

پارچه‌های مخملی با استفاده از الیاف طبیعی و ساخته دست بشر تهیه می‌شوند. پرده دوخته شده از این پارچه نیز، تغییری لوکس و عالی در دکوراسیون منزل ایجاد می‌کند. البته فراموش نکنید که رنگ و طرح پرده را با سایر وسایل و اکسسوری‌ها هماهنگ کنید تا این زیبایی بهتر خود را نشان دهد. از سوی دیگر در نظر داشته باشید که پارچه‌های مخملی وزن زیادی دارند، به همین دلیل مطمئن شوید که پایه پرده و گل‌میخ‌ها می‌تواند وزن سنگین آن را تحمل کنند.

پارچه کتان، ساده اما شیک

پارچه پرده ای چیست؟

اگر به دنبال پارچه‌ای ساده، شیک و مناسب دکوراسیون مینیمال هستید، پارچه کتان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این پارچه با وزنه‌ای مختلف از سبک تا سنگین در بازار موجود است و امکان دوخت مدل‌های مختلف با این جنس امکان پذیر است. البته یکی از معایب کتان چروک پذیری آن است و ممکن است طرحی شلوغ و یا شلخته به فضا بدهد.

پرده حریر، ظریف و بی‌ادعا!

پارچه پرده ای چیست؟

متریال حریر یکی از پارچه‌های بسیار لطیف است که به راحتی نور خورشید را از خود عبور می‌دهد. البته پارچه حریر نیز نبست به کیفیت‌های مختلفی که دارد، دسته‌بندی می‌شود و در نتیجه قیمت آن با توجه به کیفیت متفاوت است. از این پارچه نیز می‌توان برای سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی استفاده کرد و به آن زیبایی بخشید.

پرده با پارچه مصنوعی

پرده‌های دوخته شده با پارچه‌های مصنوعی مانند پلی‌استر و نایلون، قیمت بسیار مناسبی دارند. این پارچه‌ها دارای دوام بالایی هستند و در پاییز طاهر خوبی به دکور خانه می‌دهند. از جمله ویژگی‌های جالب این پارچه‌ها، مقاومت بالای آن‌ها در مقابل چین و چروک است.

همچنین به راحتی شسته می‌شود و وزنی سبک دارد. البته فراموش نکنید که از پارچه الیاف مصنوعی در نزدیکی شومینه و یا آشپزخانه استفاده نکنید؛ زیرا به راحتی آتش می‌گیرند!

پرده آستری

این نوع پرده انتخابی مناسب به عنوان پوشش در پشت پرده است و از پرده اصلی در مقابل نور خورشید و گرد و خاک منافذ پنجره‌ها محافظت می‌کند. در بیشتر موارد متریال آستری از مواد پنبه‌ای و یا از ترکیب پنبه و پلی‌استر تولید می‌شود. در هر دو صورت این پارچه‌ها گزینه مناسب و سبکی برای آستری پرده هستند. بهتر است بدانید که استفاده از آستری راهکار مناسبی برای آویزش بهتر پرده و بالا بردن دوام آن در مقابل نور آفتاب است.

منبع : روچی

  نظرات