راهنمای انتخاب صحیح مبلمان

1400/06/30

راهنمای انتخاب صحیح مبلمان

راهنمای انتخاب صحیح مبلمان (هرگز درخرید مبل یا تعویض پارچه مبل) بدون آگاهی کامل هیچ اقدامی نکنید

1. بدانید چه می‌خواهید
نیازهای خود از خرید مبلمان را به دقت بررسی نمایید حال چه بخواهید یک اتاق را مبلمان کنید و چه کل خانه را و یا تنها قصد خرید یک نیم ست را داشته باشد. در هر صورت باید تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید و قرار است تا چه مدتی از آن استفاده کنید. آیا برای مدت زمان کوتاهی به آن نیاز دارید؟ مانند صندلی‌های مخصوص نوزاد که خیلی زود برای او کوچک خواهد شد؛ و یا اینکه قصد دارید در دراز مدت از آن استفاده کنید؟ مانند مبلمان اتاق پذیرایی  .

2. متراژ خانه
متراژ خانه از مهم‌ترین نکاتی است که در تهیه مبلمان باید به آن توجه کنید. انتخاب سایز و اندازه مبلمان رابطه بسیار نزدیکی با متراژ آپارتمان یا خانه شما دارد. شما می‌توانید با انتخاب مبلمان مناسب و ظریف،  فضایی را که در اختیار دارید بزرگ‌تر کنید و با انتخاب مبلمان‌های بزرگ با طراحی‌های شلوغ فضای خود را کوچک و خفه کنید. برای پیشگیری از بروز این مشکل پیش از هر چیز متراژ خانه را درنظر بگیرید، فضایی که در هر ضلع از خانه دارید را به یاد بسپارید و تصمیم بگیرید مبلمان نیم‌ست، 7 نفره یا 12 نفره بگیرید

3. بودجه 
خریداران عاقل ابتدا یک بودجه مناسب در نظر می‌گیرند و با توجه به آن آیتم مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. ابتدا کل بودجه خود را تخمین بزنید و بعد ببینید که برای هر آیتم تا چه اندازه می‌توانید هزینه کنید. شاید بخواهید برای خرید یک میز با کیفیت و مرغوب که قرار است برای چند سال از آن استفاده کنید هزینه بالاتری را پرداخت کنید و برای یک میز بازی کودک که به سرعت غیر قابل استفاده می‌شود، هزیه کمتری را در نظر گرفته باشید.

4. سبک یا سنگین؟
بسیاری از مردم تصور می‌کنند که مبلمان هرچه سنگین‌تر باشد از کیفیت بهتری برخوردار است و چوبی که در آن به کار رفته چوب باکیفیت‌تری است. اما این نکته همیشه صادق نیست زیرا می‌توان با چوب‌های سبک‌تری هم مبلمان‌های باکیفیت و زیبا ساخت. تجربه نشان داده است که انتخاب مبلمان باکیفیت و مناسب با چوب‌های سبک همیشه مقرون به‌صرفه‌تر از انتخاب مبلمان‌های سنگین است. مبلمان‌های سنگین به دلیل وزن زیادشان معمولا به  فرش زیر خود آسیب می‌زنند و به مرور روی فرش ردی از خود باقی می‌گذارند. این نوع از مبلمان‌ها هنگام اسباب‌کشی دردسرساز هستند و زحمت زیادی را به خانواده تحمیل می‌کنند.

5 . چگونگی و انواع مبلمان
دو نوع مبلمان اصلی وجود دارد: مبلمان روکش دار و مبلمان موردی. مبلمان روکش دار به آن دسته از مبلمانی اطلاق می‌شود که در آن یک پوشش نرم برای نشستن وجود دارد و در صورت نیاز در آن فنر می‌گذارند تا قابلیت ارتجاعی آن افزایش پیدا کند و سپس آنرا روکش می‌کنند، مانند مبل‌های نشیمن و کاناپه‌ها که دارای بالشتک هستند. مبلمان موردی هم به اسباب و اثاثیه ای اطلاق می‌شود که فاقد قسمت بالشتک دار هستند، مانند: میز، ویترین،کابینت و قفسه.
هر یک از این دو نوع مبلمان می‌توانند از اجناس مختلفی ساخته شوند که عموماً انواع چوبی و غیر چوبی آن در بازار‌های ایران موجود می‌باشند. عمده محصولات مبله از چوب سخت (چوب جنگلی) یا چوب نرم ساخته می‌شوند .چوب سخت به چوب درختانی نظیر: ماهون (ماهاگونی)، گردو، افرا، بلوط، گیلاس، غان (توس)، ساج، و پی کان و چوب نرم هم به چوب درختانی نظیر: کاج و صنوبر، ماموت (چوب سرخ)، و سدر اطلاق می‌شود. مبلمانی که از چوب‌های نرم ساخته شده باشد به مراتب از چوب‌های سخت ارزانتر است.

منبع:گالری ونوس

  نظرات