گالری پارچه ایپکچی

ایپکچی


مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید

1400/04/19

مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید

از آنجا که صنعت پوشاک گستردگی و پتانسیل فراوانی دارد، روز به روز به جمع کسانی که به این حلقه اقتصادی وارد می شوند نیز افزوده می شود. اما لازمه پیوستن به هر صنعتی، دانستن الفبا و اصول اولیه است که صنعت پوشاک نیز از آن مستثنا نیست. حوزه گسترده پارچه، اولین بخشی است که همیشه مورد سوال تازه کاران صنعت پوشاک بوده است. از این رو در این مطلب به مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن اشاره می کنیم. توجه داشته باشید که مطلب مبانی پارچه برای افرادی که اطلاعات بسیار کمی از پارچه و تولید پوشاک دارند، تهیه و تدوین شده است.

قیمت پارچه تریکو در بازار چقدر است؟

این سوال، سوال اشتباهی است. ایراد آن در این است که پارچه هایی که در زبان عامیانه، تریکو و کشباف نامیده می شوند، شامل طیف وسیعی از انواع پارچه ها هستند. در مطلب «آنچه برای شناسایی انواع  پارچه تریکو  لازم است بدانید» می توانید با انواع پارچه تریکو آشنا شوید.

این طیف پارچه ها نسبت به نوع بافت، نخ و موارد دیگر قیمت های متفاوتی دارند و نمی توان رنج قیمتی خاصی را برای آن ها ارایه کرد. به عنوان مثال منظور از پارچه یکرو پنبه ۲۰ رینگر، پارچه ای بافته شده به صورت راه راه با نخ رنگی نمره ۲۰ است؛ با این وجود به نسبت مرغوبیت و منبع فروش قیمت های متفاوتی دارد.

مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید 

متری چند؟ کیلویی چند؟

نحوه اندازه گیری پارچه های کشباف و گردباف، به صورت وزنی و با واحدهای کیلو و تن، و پارچه های تار و پودی با واحدهای طول و بر اساس متراژ است؛ پس در مورد پارچه تریکو، سوال متری چند، سوال مناسب و درستی نیست.

 

مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید 

هر کیلو پارچه تریکو کشباف چند متر؟

این نیز سوال رایج و اشتباهی است. ماشین آلات بافت گرد، دهنه های متفاوتی دارند، در نتیجه طاقه هایی با عرض های متفاوت تولید می کنند. علاوه بر این، نوع بافت و تکمیل نیز روی این مسئله تاثیر فراوانی دارد.

جودون یک نوع پارچه نیست

جودون یک نوع پارچه به خصوص نیست، بلکه نوعی بافت است که فقط به گردبافی اختصاص ندارد و در انواع دیگر پارچه بافی ها (مانند بافت تخت زمستانی) نیز  رایج است. دلیل طرح این مسئله، سوال هایی است که هرازگاهی پرسیده می شود: پارچه جودون چه قیمتی دارد؟ در جواب باید گفت که مسلما نوع پارچه و نخ، رنگ و تکمیل، عواملی هستند که روی قیمت پارچه تاثیر می گذارند.

مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید 

بدانیم چه پارچه ای می خواهیم

دلیل وجود و رشد روزافزون تعداد دلالان، اطلاعات ناقص خریداران درباره مبانی پارچه است. زمانی که ندانیم دقیقا چه چیزی می خواهیم و با اطلاعات اندکی برای خرید پارچه مراجعه کنیم، همیشه دو خطر در کمین ما خواهد بود: انتخاب پارچه نامناسب و تحمیل قیمت های گزاف. دانستن اطلاعات پایه، مبانی پارچه و این که دقیقا چه می خواهیم، مطمئنا گامی رو به جلو خواهد بود. ولی از کجا به این اطلاعات دسترسی پیدا کنیم؟

از کجا اطلاعات لازم درباره پارچه را به دست آوریم؟

در مبانی پارچه، راهنمایی خواستن از فروشنده پارچه، اشتباه و ریسک بزرگی است. در بهترین شرایط با جوابی سرد یا ناقص مواجه خواهید شد و خدا نکند که طرف مقابل شما دلال باشد.

اینجا است که متوجه اهمیت داشتن روابط و آشنایی با رقبا می شوید. مطمئنا اکثر افرادی که در زمینه تولید لباس فعالیت دارند و سردی و گرمی این کار را چشیده اند، بهترین و دلسوزترین افراد برای گرفتن مشورت به حساب می آیند. البته باید زمان و مکان مناسب را در نظر گرفت. نمی توان انتظار داشت که تولیدکننده یا خیاط در اوج کار و با گرفتاری هایی که با آن ها روبرو است، به سوالات شما درباره مبانی پاسخ دهد.

پارچه نخی، دروغ سیزده و یک نکته

چیزی به اسم پارچه نخی وجود ندارد؛ بلکه درست آن، پارچه پنبه ای است. در حقیقت در گذشته از این اصطلاح به عنوان نوعی کلاه شرعی استفاده می شده است. در واقع تمامی پارچه های بافت شده، نخی هستند. همچنین صرفا پنبه ای بودن پارچه، دلیل مناسبی برای خوب شمردن پارچه نیست؛ به خصوص در ایران که هنوز از نخ های پنبه ای با تکمیل های سنتی استفاده می شود.

 

مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید 

پارچه ملانژ (Melange) چیست؟

پارچه ملانژ نیز یک نوع خاص پارچه نیست؛ بلکه نوعی حالت رنگ پارچه است. ملانژ از زبان فرانسه گرفته شده و به معنای مخلوط است. پایه رنگ ملانژ برخلاف تصور برخی می تواند هر رنگی باشد.

نخ و پارچه زمانی که از ترکیب دو جنس مختلف، مثل پلی استر و پنبه یا پلی استر و ویسکوز تشکیل شده باشند، به یک نسبت جذب رنگ نخواهند داشت. برای پارچه پنبه ای، یک بار رنگرزی یا به اصطلاح رنگرزی یک حمامه کافی است. الیاف مصنوعی با یک حمامه، رنگ چندانی نمی گیرند و به رنگرزی دوحمامه نیاز دارند. اگر الیاف پنبه ای و مصنوعی با یکدیگر ترکیب، و به صورت یک حمامه رنگ شوند، پنبه به طور کامل رنگ می گیرد، اما پلی استر رنگ را کامل جذب نمی کند. در نتیجه پارچه یا نخ ترکیبی که به صورت یک حمامه رنگ می شوند، رنگ آن ها ملانژ می شود.

اگر تاکنون فکر می کردید که پارچه ملانژ گران تر یا هم قیمت دیگر رنگ ها است (به جز سفید)، کاملا در اشتباه بوده اید. یکی از دلایل محبوبیت ملانژ، قیمت پایین تر آن است. علت این قیمت پایین، تفاوت بین رنگرزی یک حمامه و دو حمامه است.

 

مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید 

پارچه بافت زمستانی

بافت های زمستانی معمولا به صورت قواره ای و با ماشین آلات تخت بافت می شوند؛ البته به صورت گردباف و طاقه ای نیز بافته می شوند که این روش ها زیاد رایج نیست. این نکته باعث پیچیدگی تولید بافت های زمستانی شده است؛ اما چرا ؟

دلیل آن واضح است: کمتر دیده می شود که پارچه فروشی روی فروش قواره ای مانور دهد. علت آن این است که در نوع طاقه ای در صورت وجود زدگی یا عیب می توان با جابه جایی قواره با مشکل پارچه کنار آمد اما در بافندگی قواره ای بافت زمستانی یک زدگی، مساوی با هدر رفتن یک لباس کامل است و باید با هزینه دادن، زده را دانه گیری کرد که دست آخر با قیمتی پایین تر روانه بازار خواهد شد. با این وصف، فروش قواره ای اصلا فکر اقتصادی خوبی نخواهد بود.

به طور اجمالی ۲ نوع روش برای بافت های زمستانی رایج است:

  • بافندگان تخت برای خودشان تولید می کنند. معمولا به دلیل زمانبر بودن فرآیند بافت، در طول ۹ ماه برای ۲ یا نهایتا ۳ ماه فروش، تولید صورت می گیرد. این کار ریسک بالایی دارد.
  • در روش دیگر، بافندگان به صورت اجرتی برای سفارش دهنده تولید می کنند. برندهای نامدار فراوانی در این حوزه با همین سبک مشغول به فعالیت هستند. این روش نیز قوانین ریز و درشت خود را دارد.

مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید 

مبانی پارچه : انتخاب رنگ پارچه؛ چه رنگ هایی برای کدام فصل

شاید برخی با خواندن این عنوان، این سوالات برای آن ها به وجود آید که تاثیر انتخاب درست چقدر است؟ رنگ با فصل چه ارتباطی دارد؟ و چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

اگر می خواهید عملکرد حرفه ای در انتخاب رنگ پارچه داشته باشید، کتاب رنگ شناسی تخصصی لباس که در دوره سوم رشته هنر تدریس می شود، به شما در انتخاب رنگ کمک خواهد کرد. به طور کلی برای آشنایی کسانی که به تازگی وارد صنعت تولید پوشاک شده اند، دانستن نکات اولیه زیر مفید خواهد بود.

  • انتخاب رنگ سفید، مشکی، سرمه ای، ذغالی و طوسی، جدا از رنگ مد و مسایل مربوط به آن، برای پارچه ها کم ریسک تر است.
  • تن های تیره هر رنگی در زمستان دارای خواهان و بازار بیشتری هستند و رنگ های روشن نیز در فصول گرم، پرطرفدارتر هستند.

هارمونی و چشم نوازی ترکیب رنگ ها برای جذب مشتری یا سفارش دوخت دارای اهمیت زیادی است. شاید خیاط بتواند با هنر خود از پارچه ای که دارای مشکل است لباس مناسبی تهیه کند، اما برای رنگ نامناسب پارچه نمی تواند کاری انجام دهد.

مبانی پارچه

مبانی پارچه : نوع خوب و چگونگی تشخیص آن

در مبانی پارچه ، پارچه مرغوب شاخصه های گوناگونی دارد:

  • تل کمتر (گولگی بعد سایش)،
  • آبرفت کم،
  • پس ندادن رنگ،
  • دفرمه نشدن پس از استفاده: دفرمه شدن اغلب در نوع پنبه ای رایج تر است.
  • لول شدن کمتر: لول شدگی زیاد در زمان برش و دوخت مشکل ایجاد می کند.
  • حساسیت زا نبودن و مواردی از این قبیل.

اما نوع خوب پارچه را چگونه می توان تشخیص داد؟

برخی فکر می کنند خرید پارچه کار ساده ای است و نیاز به تخصص و دانش ندارد. افرادی که تجربه کافی دارند نسبت به سایرین، منابع بیشتر و مطمئن تری دارند. اما اشخاص تازه کار چه باید بکنند؟

معمولا بنکداری های پارچه معتبر و نامدار، چندین طاقه سرباز (در گشوده) آماده به خدمت دارند. کافی است از آن ها بخواهید تا مقداری از طاقه های نمونه را به شما بفروشند. پس از تهیه پارچه، ابتدا با برش دور، میزان لول شدگی را سنجیده و سپس عرض پارچه را با الگو  تطابق دهید. پس از آن کار را شروع و نمونه ها را تکمیل کنید. سپس مراحل پوشیدن و شستن را روی آن ها امتحان کنید.

 

مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید 

چه زمانی؟ چه نوع پارچه ای؟ (فرمول)

یکی از مبانی پارچه این است که برای عرضه به موقع پوشاک، پارچه نیز باید به موقع تامین شود. یک راه ساده این است که ابتدا زمان آغاز تا پایان یک بخش را تخمین بزنید (به عنوان مثال ۲ ماه ) و زمان شروع بخش جدید بنک داری ها را نیز بسنجید (معمولا یک ماه قبل از شروع فصل ). جمع این مقدار، فاصله ای است که باید میان تهیه پارچه و فصل مورد نظر ایجاد شود؛ به عنوان مثال برای زمستان باید اول پاییز پارچه تهیه کرد.

منبع : روچی

  نظرات