ساتن، لباس پادشاهان | آشنایی با پارچه مبلی ساتن

1400/06/18

ساتن، لباس پادشاهان | آشنایی با پارچه مبلی ساتن

 ساتن چیزی فراتر از یک پارچه نرم و براق است که اغلب برای لباس های فانتزی استفاده می شود و می تواند انواع مختلفی از پارچه ها را شامل شود. استفاده های پارچه ساتنی فراتر از لباس های مجلسی است.

پارچه ای که از بافت ساتن به دست می آید، پارچه ای زیبا، براق، لطیف و چشم نواز است. معمولا با توجه به کاربردهایی که دارد در رنگ ها و طرح های مختلفی تولید می شود و یک طرف صاف و براق و یک طرف مات دارد. این پارچه به دلیل لطافت و زیبایی و انعکاس نور فوق العاده زیبا طرفداران بسیاری دارد. استفاده از این پارچه در لباس باعث زیبایی هر چه بیشتر فرد و همچنین پوشاندن عیب و ایرادهای اندام او نیز می شود.

ساتن چیست؟

ساتن یکی از پرطرفدارترین و معروفترین انواع پارچه در جهان است و فقط به پارچه های لطیف و براق گفته نمی شود، ساتن نوعی بافت است نه یک پارچه. در کل 3 نوع بافت اصلی پارچه موجود است که اعم است از : بافت تافته، بافت سرژه و بافت ساتن. در بافت ساتن بر خلاف بافت سرژه که از خطوط کج و مورب استفاده می شود، با خط های صاف و بدون کجی روبرو هستیم.

تاریخچه
در قرون وسطی در چین این پارچه را با ابریشم می بافتند و خواستگاه پارچه ساتنی از بندر گوانژو چین است. به علت استفاده از ابریشم در بافت این پارچه، قیمت بالایی داشته که باعث شد فقط طبقه اشراف و پادشاهان قدرت خرید و استفاده از آن را داشته باشند.

جاده ابریشم باعث گسترش این پارچه در کشور های عربی و حتی اروپا شد. در قرن دوازدهم میلادی اولین کشور غربی که ساتن را تولید کرد ایتالیا بود و به مرور زمان در قرن 14 میلادی این پارچه در اروپا شناخته شده و پرطرفدار شد. جالب است بدانید که در کاخ ورسای از این پارچه بسیار استفاده شده است.

تفاوت بین ساتن و ابریشم

ابریشم نام الیاف و ساتن نام پارچه بافته شده است. از الیاف ابریشم برای بافتن پارچه ساتنی استفاده می شود.

ویژگی های پارچه ساتن

بافت ساتن از پارچه های بافت ساده انعطاف پذیرتر است و به خاطر جلای براق و زیبایش شناخته می شود. در اینجا برخی از ویژگی های مثبت این پارچه آورده شده است:

1. ساتن به دلیل بافت نرم و غلظت الیاف برای لباس شب، مبلمان و پرده ایده آل است.

2. دوام بالایی دارد. از آنجا که در بافت ساتن از الیاف رشته ای بلندی و کشیده استفاده می شود، بافت بدست آمده از بسیاری از پارچه های بافت ساده قوی تر است.

3. در برابر چروک نامقاوم است، درست است که به راحتی پارچه های دیگر چروک نمی شود، ولی شکست در پارچه های ساتنی به سختی برطرف می شود.

4. به راحتی گیر می کند و نخ کش می شود.

5. از آنجا که نرم و لغزنده است، خیاطی با آن آسان نیست.

چگونه از ساتن مراقبت کنیم؟

شستشو و مراقبت از ساتن عمدتا به نوع آن بستگی دارد. ساتن های ساخته شده از الیاف مصنوعی و پنبه را می توان در خانه شست، در حالی که نوع ساخته شده از ابریشم نیاز به تمیز کردن خشک دارد. هنگام شستن آن در خانه، برخی دستورالعمل های کلی وجود دارد:

1. پارچه را با آب سرد، با دست و مواد شوینده ملایم بشویید.

2. آن را آویزان نکنید، زیرا به راحتی می تواند شکل خود را از دست بدهد.

3. پارچه را در خشک کن قرار ندهید. در عوض آن را روی حوله تمیز صاف پهن کنید تا خشک شود.

4. در صورت استفاده از ماشین لباسشویی، آن را روی دور کند قرارداده و از آب سرد استفاده کنید.

5. اگر قرار است به همراه پارچه ساتن لباس یا پارچه دیگری را بشویید، مطمئن شوید که دکمه یا شئ تیزی همراه آن نباشد و آن را درون یک پارچه توری یا نازک پیچیده و در ماشین لباسشویی قرار دهید تا هنگام چرخش ماشین لباسشویی پارچه آسیب نبیند.

منبع:nasajit

  نظرات