چرا پارچه شانل اینقدر پرکاربرد و محبوب است؟

1400/06/13

چرا پارچه شانل اینقدر پرکاربرد و محبوب است؟

ممکن است شما هم از فضای داخلی خانه خود خسته شوید و احتمالا اولین فکری که در ذهنتان می آید تعویض پارچه مبلی باشد. یکی از پرطرفدارترین انواع پارچه های مبلی شانل است. این پارچه به دلیل زیبایی و دوامی که دارد می تواند گزینه مناسبی برای پارچه مبلی شما باشد.

پارچه شانل چیست؟

شانل نوعی پارچه با کرکی نرم، براق و زیبا است که از جنس نخ طبیعی، ابریشم و یا نخ های مصنوعی همچون آکریلیک، ریون و آلفین تولید می شود. پارچه شانل به دلیل زیبایی، دوام بالا، لطافت و نرمی در دوطرف پارچه و طیف های رنگی متنوع طرفداران زیادی پیدا کرده است. این پارچه می توانید جذابیت منحصر به فردی به دکوراسیون داخلی شما بدهد.

تاریخچه شانل

پارچه شانل یا شنیل (به انگلیسی: Chanel) (به فرانسوی: Chenille) به گفته مورخان صنعت نساجی خواستگاه این پارچه از فرانسه بوده و از در قرن 18 میلادی این پارچه برای اولین بار تولید شده است. الکسنادر بوکنان رئیس کارخانه پارچه سازی پیزلی در دهه 1830 میلادی در اسکاتلند این پارچه در خط تولید خود قرار داد و اولین نفری بود که نخ شانل را به پارچه شانل تبدیل کرد.

در دهه 1930 از شانل برای روتختی و پرده و روفرشی و… استفاده می شد، اما کم کم در دهه 1970 میلادی پارچه شانل وارد عرصه پوشاک شد و در این صنعت از پارچه های شانل استفاده می کردند.

تفاوت پارچه مخمل و شانل

پارچه شانل را بعضی افراد با پارچه مخمل یکی می دانند. علت این امر هم این است که این پارچه دارای پرز و کرک در دو طرف است، همچون مخمل که در یک طرف آن این خاصیت را دارد. اما همانطور که الان گفتیم پارچه مخمل فقط یک طرف آن خاصیت پرز بودن و کرک بودن دارد و ضخامت کمتری نیز دارد. نرمی، لطافت و دوام بالای شانل باعث شده در استفاده های طولانی مدت و نشستن طولانی مدت رو آن احساس ناخوشایندی به شما دست ندهد.

بافت شانل چگونه است؟

شانل با قرار دادن نخ های کوتاه در بین دو نخ اصلی و سپس چرخاندن نخ ها به یکدیگر بافته می شود. پس از آن که این نخ های به هم پیچیده تشکیل حلقه هایی می دهند، آن حلقه ها را برش می زنند و شانل بدست می آید. به این توده به هم پیچیده شمع گفته می شود. شمع ها گاهی تمایل به شل شدن دارند که باعث ایجاد لکه در پارچه می شود. برای حل این مشکل مقداری نایلون نیمه مذاب را در وسط هسته شمع قرار می دهند.

نکات شستشو و تمیزکردن شانل

چون شانل پارچه بسیار لطیف و نرمی است و از طرفی تمایل به کشش و جمع شدن دارد، بهتر است آن را خشک تمیز کنید و از مواد تمیز کننده مخصوص استفاده کنید. اگر می خواهید پارچه شانل خود را بشویید، آن را با آب ولرم و با دست بشویید و بگذارید صاف باشد تا خشک شود. برای جلوگیری از کشش پارچه در زمان خشک شدن آن را آویزان نکنید.

 

کاربرد شانل

در حالی که در ابتدا از پارچه شانل برای روتختی ها، فرش و ملافه استفاده می شد، اما کاربرد آن به لوازم جانبی، مد و لباس نیز گسترش یافته است. از موارد پرکاربرد شانل می توان به مبلمان لوکس، روتختی، پرده، روفرشی، پتو و حتی پوشاک مانند لباس، شال، بلوز و… اشاره کرد. شانل به دلیل ظاهر بسیار زیبا و نرمی و لطافت خاص آن انتخاب مناسبی برای کسانی است که علاوه بر زیبایی پارچه به دوام و راحتی آن نیز اهمیت می دهند.

از شانل حتی می توان به خاطر ضخامتی که دارد به عنوان عایق سرما و پرده در فصل سرد سال و جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب درفصل گرم سال استفاده کرد که زیبایی آن هم باعث چشم نواز شدن منزل می شود.

منبع:نساجیت

  نظرات