۷ نوع پارچه تور عروس که قبل از خرید باید بشناسید

1400/06/11

۷ نوع پارچه تور عروس که قبل از خرید باید بشناسید

انواع پارچه توری

شاید شما انواع تور عروس را بشناسید. پارچه تور اسامی متنوعی در بازار دارد. در کشور ما شاید معروف ترین نام پارچه گیپور باشد! شاید انواع نام‌ها را بتوان در فروشگاه‌های مختلف و یا کشورهای مختلف در مورد پارچه تور مشاهده نمود. ما در این نوشته می خواهیم درباره چند پارچه تور که در لباس عروس کاربرد دارند بنویسیم.

انواع تور لباس عروس

ارائه دهندگان لباس عروس نام و نوع پارچه توری را که به کار می‌برند، عنوان می‌کنند. ممکن است چند نوع تور در دوخت لباس عروس بنا به مدل آن به کار رفته باشد. از تور ساده که بگذریم انواع تور لباس و توری تفاوت‌هایی با هم دارند که هم ظاهری و هم از طریق لمس پارچه قابل شناسایی می باشند.

پارچه توری الانسون

از محبوب‌ترین نوع تور عروس پارچه تور الانسون (ALENÇON) می باشد. پارچه تور الانسون فرانسوی بوده و نام خود را از الانسون در ناحیه نرماندی فرانسه می‌گیرد. در واقع الانسون زادگاه اصلی این پارچه تور است و سابقه آن به قرن شانزدهم برمیگردد. پارچه تور الانسون توری سوزنی با طرح برجسته است. معمولا از پولک، مروارید، تکه‌های کریستالی کوچک نیز در تزیین این تور عروس استفاده می‌شود.

انواع تور لباس عروس

تور الانسون دست دوز ظرافتی مثال‌زدنی دارد و کیفیتش باعث گشته تا از رایج‌ترین و محبوب ترین انواع تور عروس در دنیا باشد. پارچه تور الانسون به اسم تور گلدوزی فرانسوی نیز ممکن است به کار رود. البته باید توجه داشت که همانطور که نمونه‌های اصلی این تور را می توان یافت، توری‌های الانسون کپی و غیر اصلی و اغلب چینی نیز در بازار پیدا می‌شود. یکی از فاکتورهایی که می‌توان در شناخت نمونه اصلی به کار برد این است که پارچه تور الانسون معتبر و اصلی عرض ۳۶ اینچ دارد در حالی که نمونه‌های کپی و غیر اصلی عرض ۶۰ اینچ دارند. مهمتر از همه اینکه توری الانسون اصلی در فرانسه دوخته می‌شود!

پارچه توری گیپور

پارچه تور گیپور (Guipure) نیز از پارچه‌های تور عروس محبوب و رایج می‌باشد. گیپور با نام تور ونیزی هم شناخته می‌شود. این تور نسبت به باقی تورها سنگین‌تر می‌باشد. معمولا در صورت استفاده از گیپور در لباس عروس سعی در استفاده حداکثری از این توری می‌باشد.

گیپور محکم و در عین حال ظریف بوده و توری محبوب در دوخت انواع لباس عروس، لباس نامزدی و مجلسی محسوب می‌شود.

انواع تور عروس

تور گلدوزی

تور گلدوزی معمولا از نقوش و طرح‌های ظریفی تشکیل می‌شود که به شکلی خیال انگیز در کنار هم قرار میگیرند. پارچه تور گلدوزی با توجه به طرح‌های متوعی که می‌توان برایش متصور بود طیف وسیعی از تورهای اپلیکه و تکه دورزی را شامل می‌شود.

پارچه تور شانتیلی

تور شانتیلی (Chantilly) به زمینه لطیف و عالی خود و نیز جزییات فراوان به کار رفته معروف است. پارچه تور شانتیلی از انواع رایج تور عروس به شمار می‌آید. نام این پارچه نیز از فرانسه می‌آید. جزییات ظریف تور شانتیلی، این تور دست دوز را بسیار جذاب نموده است. تور شانتیلی معمولا طرح‌هایی برجسته و نقوشی زیبا با جزییاتی چشمگیر است. تمام این موارد این پارچه تور را گرانبها نموده است.

تور لباس عروس شانتیلی

پارچه بروکید

بروکید (Brocade) پارچه‌ای اعلا و ابریشمی است که نقوش‌ آن معمولا با نخ‌های طلایی و نقره شکل گرفته‌اند.

پارچه تور دوشس

این توری در دسته بندی پارچه تورهای بروکسل قرار می‌گیرد. منافظ این پارچه تور نسبت به سایر تورهای عروس بیشتر می‌باشد. طرح‌های بزرگ و زیبای گل در این پارچه تور معروف است که با قلاب و میل به هم متصل شده‌اند.

پارچه تور آیلت

پارچه توری آیلت (Eyelet) یک پارچه سبک و اغلب از پنبه می‌باشد. این توری با شکل گیری سوراخ‌های نقوش و طرحها روی پارچه شکل می‌گیرد. طرح‌هایی که اغلب به شکل گل بوده و جلوه‌ای زیبا به این پارچه تور می‌بخشد.

انواع تور لباس عروس
  نظرات