پارچه نخی : تردیدهای حاصل از یک عبارت

1400/06/11

پارچه نخی : تردیدهای حاصل از یک عبارت

تصور کنید در کشوری غیر از ایران هستید و قصد خرید پارچه دارید. در ایران پارچه مورد نظرتان را به عنوان “پارچه نخی” می شناختید و حالا میخواهید از فروشنده همان پارچه را سفارش دهید. حتما کار سختی دارید چون این عبارت در تمام دنیا عبارتی بی‌معنی است. همانطور که ترکیب‌هایی مانند “کتان نخ”، “کرپ نخ”، “سوپر نخ” و …  با این عناوین در هیچ‌ جای دنیا شناخته شده نیست. خب راه حل به نظر شما چه می‌تواند باشد؟ در هر صورت فارغ از اسامی و نام‌ها و برچسب‌ها شما نوع و جنس خاصی از یک پارچه می‌خواهید.

پارچه و روش های بافت

تمامی پارچه‌ها از الیاف و نخ بافته می‌شوند. عملیات اتصال و در هم رفتن نخ‌ها به منظور تولید پارچه را بافندگی می‌نامند. همانطور که در مطالب گذشته عنوان کرده‌ایم، پارچه‌ها با توجه به روش بافت با سه روش بافندگی تاری-پودی (Woven fabrics) بافندگی حلقوی (Knit fabrics) و بی بافت (Non-woven) تولید می شوند.

در روش بافندگی تاری-پودی پارچه از در هم رفتن و اتصال دو دسته نخ به نام‌های تار (Warp) و پود (Weft) تشکیل می‌گردد. نخ‌های تار به صورت عمودی در طول پارچه و نخ‌های پود به صورت افقی در عرض پارچه و عمود بر تار قرار دارند. نحوه‌ی در هم رفتن این نخ‌ها طرح بافت پارچه را مشخص می‌نماید.

در بافندگی حلقوی ابتدا نخ به شکل حلقه در می‌آید و سپس از اتصال و در هم رفتن این حلقه‌های نخ، پارچه تشکیل می‌شود.

پارچه‌ی بی‌بافت، از در هم رفتن و اتصال الیاف به یکدیگر با روش‌های مختلف، مانند روش‌های مکانیکی و حرارتی تولید می‌شود.

قبلا مطلب جداگانه ای در خصوص اطلاعات پایه و آشنایی با پارچه و الیاف منتشر شده است.

پارچه نخی چیست؟ از کجا آمده؟

مشخص نیست این عبارت خاص اولین بار از کجا یا چه تاریخی باب شده است. ولی ظاهرا در دورانی برای توصیف پارچه‌های سبک و لطیف (شاید اغلب پنبه‌ای) به کار رفته است و در حافظه‌ مانده و نسل به نسل منتقل شده است. شاید یک دلیل عدم شناخت عموم نسبت به انواع نخ یا اصطلاحات فنی مرتبط با آن بوده است. این را به یاد بسپارید: پارچه نخی الزاما پارچه پنبه‌ای یا الیاف طبیعی نیست!

هر چند در عرف بازار به طور معمول پارچه کودری (تاری پودی ویسکوز – ویسکوز) به عنوان نخی شناخته می شود یا اینگونه جا افتاده است.

امروزه این عبارت اشتباه، راه را برای سواستفاده تعدادی از فروشندگان در صنعت نساجی هموار کرده است تا از اعلام نخ یا نخ‌های تشکیل دهنده پارچه طفره بروند. به این ترتیب “پارچه نخی” ارائه شده توسط برخی فروشندگان الزاما تمام پنبه یا الیاف طبیعی نیست و ممکن است کاملا از الیاف مصنوعی بافته شده باشد اما ظاهر یا زیردستی داشته باشد که با لمس آن حس پارچه‌های سبک طبیعی منتقل شود.

در دنیای امروز و افزایش راه‌های ارتباطی کسب دانش ساده‌تر شده است. فعالان صنعت مد یا طراحان لباس بیشتر از پیش با انواع نخ‌ها و خصوصیات آن آشنا می‌باشند. یکی از عوامل اصلی در موفقیت برندها و تولیدکنندگان پوشاک همین شناخت درست نسبت به انواع پارچه و نخ‌های تشکیل دهنده است.

در اهمیت شفافیت مد

مفهوم شفافیت و صداقت در صنعت مد بیش از پیش اهمیت یافته است. حتما تفاوت آشکار لیبل یا برچسب‌های پوشاک داخلی و خارجی توجه‌تان را جلب نموده است. در پوشاک خارجی اغلب مواد تشکیل دهنده پارچه با درصد مشخص بیان شده است. مثلا پنبه و پلی استر، لینن و ویسکوز و …

مسئولیت فروشندگان آنجایی اهمیت می‌یابد که با مشتری ناآگاه مواجه گردند. مشتری که به خیال خود پارچه‌ای تمام پنبه یافته است ولی فروشنده ممکن است به دلیل اهدافی سودجویانه پارچه‌ای تشکیل شده با نخ مصنوعی را با اسم “پارچه نخی” صرفا به دلیل تشابه در زیر دست یا ظاهر یا ناآگاهی خریدار، به او بفروشد. این موارد در سفارش های آنلاین ممکن است بیشتر باشد زیرا خریدار نسبت به تجربه قبلی تصمیم گرفته و امکان لمس فیزیکی را در هنگام سفارش ندارد.

در سفارش حضوری، مشتری شاید بدون توجه به نام پارچه ها بداند دنبال چه جنسی است و با لمس پارچه بهتر میتواند محصول موردنظر خود را بیابد. این یک چالش پیش روی فروشگاه های آنلاین پارچه است. این فروشگاه ها باید به دنبال راهی باشند تا به صورتی شفاف مشتری را در راستای یافتن محصول موردنظر خود راهنمایی کنند.

بهبود پارچه شناسی

در این بین خریداران و فعالان تولید پوشاک یا خریداران جزیی و خیاطان شخصی بهتر است در بهبود و به روزرسانی دانش خود در مورد پارچه و علم پارچه شناسی بیش از پیش کوشا باشند. چه بهتر که بدانیم پارچه کودری که بعضا یکی از انواع پارچه نخی معرفی می گردد پارچه ای با بافت تاری پودی و متشکل از نخ های ویسکوز در تار و پود می باشد. یا مثلا کرپ اگر کرپ پنبه باشد چرا باید از بیان آن اجتناب نمود و با کاربرد عبارت گنگ “کرپ نخ” جویندگان پارچه را در مسیری مبهم قرار داد؟!

در نهایت می توان این پیشنهاد را داشت که در صورت نیاز به خرید پارچه بهتر است پیش از اقدام به خرید، نسبت به شناخت پارچه مورد نظر و انواع متفاوت آن اقدام نمود. اگر فروشنده ای جنس پارچه ای را نخی یا نخ معرفی کرد این حق خریدار است که اطلاعات بیشتر در مورد جنس پارچه یا نخ به کار رفته در آن را درخواست نموده و از سفارش پارچه ی موردنظر خود اطمینان حاصل نماید.

منبع:باف مارت

 

  نظرات