پارچه زری بافی چیست؟

1400/06/10

پارچه زری بافی چیست؟

زری بافی یکی از هنر های دستی محبوب است که بر روی پارچه انجام می شود. قصد داریم تا در این مقاله بیشتر به این هنر بپردازیم و اطلاعاتی راجع به آن در اختیارتان قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید و خواندن این اطلاعات ارزشمند را از دست ندهید.

در هنر زری بافی، از پارچه هایی استفاده می شود که با دست بافته شده اند. این پارچه گره ندارد و با بافتن تار و پود های ابریشمی در یک دیگر بافته می شود.

برای بافت پارچه زری به دستگاه مخصوص زری بافی احتیاج خواهد بود‌. پارچه ی تهیه شده در نهایت برای تهیه پوشاک و پرده مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه زری بافی

ویژگی های پارچه زری بافی

این پارچه هیچ گونه پرزی ندارد و تخت است. پارچه زری بافی، ابریشمی و یک رو می باشد.

جالب است بدانید که تنوع رنگ و نقش ها در پارچه های زری بیشتر از پارچه های دیگر است و خیلی سخت تر از پارچه ی ترمه و مخمل بافته می شود.

وقتی پارچه درون دستگاه بافته می شود، نقش آن نیز از قسمت پایینی دیده می شود.

استاد کاران هنر زری بافی، پارچه های زری را به صورت دو رو می بافند (یک طرف پارچه ساده و طرف دیگر دارای نقش و طرح)

 

عرض پارچه زری چه قدر است؟

پارچه زری که برای تهیه پوشاک، پرده، جلد قرآن، رومیزی، رو مبلی و موارد دیگر استفاده می شود، در عرض های ده سانتی متر تا یک متر و چهل سانتی متر بافته می شود و متغیر است.

 

انواع مختلف پارچه های زری

دکتر روح فر پارچه های زری را به ۴ نوع تقسیم می کند.

۱) در نوع اول جنس تار ها ابریشم و پود نیز ترکیب ابریشم و گلابتون است.

۲) نوع دوم کاملا مشابه نوع اول است. با این تفاوت که در بافته شدن پود، درصد نخ ابریشم نسبت به گلابتون بیشتر است. همین عامل باعث شده است که پارچه زری بافته شده ظریف باشد.

پارچه زری

۳) نوعی پارچه زربفت وجود دارد که با ابریشم بافته می شود و به آن پشت کلاف لپه گفته می شود.

۴) نوع چهارم با استفاده از نخ طلا (چله ابریشمی و گلابتون) بافته می شود. بافت این نوع پارچه به صورتی است که انگار نقش فرو رفته دارد.

نظراستادان متفاوت است و ایشان پارچه های زربفت را در دو دسته قرار می دهند.

  1. پارچه های زربفت اطلسی
  2. پارچه های زربفت اطلسی و دارایی

سخن پایانی

امیدواریم که با خواندن مقاله فوق، اطلاعات مفیدی راجع به پارچه های زری بافی به دست آورده باشید و این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

  نظرات