تغییر رنگ پارچه مبل

1400/06/05

تغییر رنگ پارچه مبل

زمانی که بحث نوسازی مبل به میان می آید کمتر کسی به تغییر رنگ پارچه مبل فکر می کند چرا که ذهنیت بسیاری از مردم این چنین شکل گرفته است که وقتی مبل و پارچه مبلی فرسوده و دچار رنگ رو رفتگی می شود یا باید تعویض شود و یا تعمیر.

تغییر رنگ پارچه مبل

البته تا حدودی نیز مردم حق دارند زیرا زمانی که پارچه مبل آسیب می بیند و دچار پارگی می شود چاره ای جز تعمیر، ترمیم و یا تعویض وجود نخواهد داشت اما تغییر رنگ پارچه مبل از آن دسته از روش های کم هزینه است که فرد در صورتی می تواند این روش را به کار گیرد که بافت پارچه مبل کاملا سالم باشد و تنها مشکل آن رنگ رو رفتگی باشد.

همانطور که گفته شد بسیاری از مردم که اطلاعات کافی درباره روش های مختلف نوسازی مبل ندارند اصلا از وجود چنین روشی خبر ندارند چه برسد به این که در زمان نوسازی مبل هایشان به استفاده از این روش ارزان فکر کنند به همین دلیل ممکن است با خواندن تیتر “تغییر رنگ پارچه مبل” بخواهید از روش و چگونگی کار سر دربیاورید به همین دلیل در ادامه نحوه تغییر رنگ پارچه مبل را آموزش می دهیم.
پیش از این که آموزش تغییر رنگ پارچه مبل را شروع کنیم بهتر است برای آگاهی کامل شما در این باره به سوال زیر پاسخ دهیم.
از چه رنگی برای تغییر رنگ پارچه مبل استفاده می شود؟
“رنگ گچ” مهم ترین و اصلی ترین چیزی است که باید در حین تغییر رنگ پارچه مبل تهیه کنید. رنگ گچ امکان تغییر رنگ پارچه مبل را فراهم می آورد همچنین از دیگر لوازمی که برای تغییر رنگ پارچه مبل باید در اختیار داشت می توان به قلموی رنگ، سنباده، بطری اسپری و واکس مبلمان اشاره کرد.

آموزش گام به گام تغییر رنگ پارچه مبل

با دنبال کردن آموزش گام به گام تغییر رنگ پارچه مبل می توانید در منزل و با هزینه بسیار کمی به نوسازی مبل های خود بپردازید.

  • پیش از انجام هر کاری باید رنگ گچ را رقیق کنید چرا که با رقیق شدن رنگ گچ پارچه به طور کامل آن را به خود جذب می کند. برای رقیق کردن رنگ گچ می توانید به ازای هر یک پیمانه رنگ یک پیمانه آب اضافه کنید. توجه داشته باشید که با توجه به نوع رنگ اصلی، رنگدانه های درون رنگ و همچنین نوع پارچه مبلی تعیین کنید که میزان رقیق شدگی چقدر باشد. زمانی که رنگ گچ آماده شد برای اطمینان می توانید بخش کوچکی از پارچه را که جلوی دید نیست رنگ بزنید و مدتی صبر کنید و پس از مشاهده نتیجه تمام پارچه مبلی را با قلمو رنگ کنید.
    نکته: سعی کنید از دو قلمو برای تغییر رنگ پارچه مبل استفاده کنید. یک قلموی بزرگ برای پشتی و قسمت نشیمن مبل و از قلموی کوچک برای رنگ کردن قسمت های باریک و کوچک استفاده شود.
  • توجه داشته باشید که از همان ابتدا رنگ را به صورت ضخیم روی پارچه مبل نکشید بلکه فقط لایه نازکی از رنگ را روی پاچه بکشید و منتظر بمانید تا پارچه کاملا رنگ را جذب کند. یکی از روش هایی که می تواند رنگ را بهتر به خورد پارچه دهد این است که در هر نوبت رنگ کاری مقداری آب را روی پارچه مبل اسپری کنید البته مراقب باشید که به مقدار بسیار کمی عمل آبرسانی را انجام دهید نه اینکه پارچه را غرق آب کنید.
    حال اجازه دهید رنگ کاملا خشک شود. قابل ذکر است که اولین لایه رنگ تاثیر بسزایی در نتیجه نهایی دارد پس سعی کنید تمام سطح پارچه را با رنگ پوشش دهید.
    به هیچ عنوان عجله نکنید و اگر حتی یک روز کامل خشک شدن رنگ طول می کشد صبر کنید.
  •  پس از خشک شدن رنگ نوبت به سمباده کشی می رسد. سمباده کشی سبب نرم شدن پارچه می شود البته فراموش نکنید که این کار را با ملایمت تمام انجام دهید تا رنگ زیادی از پارچه جدا نشود. پس از سمباده کشی گرد رنگ را از سطح پارچه پاک کنید.
  • سپس با توجه به تشخیص خود تعداد دفعات رنگ کاری و سمباده کشی را تکرار کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که به بافت و پوشش مد نظر رسیده باشید اما توجه داشته باشید که در دفعات بعدی نیاز چندانی به رقیق کردن رنگ گچ نیست و همچنین لزومی ندارد به سطح پارچه آب اسپری کنید.
  •  پس از پشت سر گذاشتن تمامی مراحل فوق حال نوبت به واکس زدن پارچه مبلی می رسد. واکس سبب تثبیت رنگ شده و از پارچه رنگ شده محافظت می کند.
  • منبع:شانا
  نظرات