پارچه های ترکیبی چیست؟

1400/05/17

پارچه های ترکیبی چیست؟

امروزه تنوع دسترسی به پارچه های طبیعی و مصنوعی، طیف گسترده ای از الیاف را برای استفاده ارائه می دهد. اما همه پارچه ها به هر نحوی عاری از عیب نیستند. همه آنها اغلب خصوصیاتی اعم از خوب، منصفانه و ضعیف دارند.

پارچه های ترکیبی چیست؟تمایل انسان برای تولید پارچه های مناسب و عاری از عیب منجر به تولید پارچه های ترکیبی (پارچه های بافته شده از دو نخ مخلوط یا چند لیف) شده است. مخلوطی همسان از دو یا چند الیاف که به هم ریسیده می شوند، یک پارچه ترکیبی است. خود نخ های تکی، شامل ترکیبی از دو یا چند الیاف متفاوت هستند.
ترکیب الیاف سلولزی با الیاف مصنوعی جهت تولید پارچه هایی با خصوصیات بهبود یافته، مدت هاست که در سراسر جهان پذیرفته شده است. کاربرد پارچه های ترکیبی حتی در هند نیز به شدت افزایش یافته است. ساختار قیمت گذاری و سیاست چند-لایه (در بخش صادرات) دولت باعث افزایش استفاده از پارچه های ترکیبی سلولزی شده است.
خواص الیاف ترکیبی در درون یک حالت اصلاح شده در یک پارچه ترکیبی با هم مخلوط می شوند و ایجاد می گردند. اگر فرآیند مخلوط شدن با دقت انجام شود، ویژگی های خوب الیاف باعث کم شدن کیفیت ضعیف پارچه می گردند. ترکیب نیازمند اطلاع از دانش و هنر الیاف به صورت توامان است. این دانایی تکنسین را قادر به تولید پارچه ای عالی برای استفاده ای مناسب می نماید.

دلایل ترکیب کردن پارچه ها

  1. مهم ترین دلیل برای ترکیب کردن الیاف به ایجاد عملکرد بهتر مربوط می شود. با ترکیب کردن پارچه با نوع دیگری از پارچه هایی که در این خصوصیات برتری دارند، می توان خصوصیاتی که در یک الیاف ضعیف است را بهبود بخشید. به عنوان مثال، وقتی پلی استر با پنبه ترکیب می شود، پارچه حاصل از خاصیت جذب متعادلی برخوردار خواهد بود که این خاصیت تقریباً در پلی استر صفر است.
  2. برای بهبود بافت: خواب و ظاهر پارچه هایی که از طریق الیاف پشم با پلی استر ترکیب می شوند، بافت مورد نظر را برای مواد مناسب ایجاد می کنند. هنگامی که ویسکوز با پنبه مخلوط می شود، درخشندگی و نرمی آن را بهبود می بخشد و در نتیجه ظاهر آن را تقویت می کند.
  3. برای کاهش هزینه: این مورد گاها یکی از دلایل مهم ترکیب الیاف است. قیمت یک پارچه بسیار گران قیمت را اغلب می توان با ترکیب کردن با الیاف ارزان قیمت دیگر کاهش داد. به عنوان مثال، پشم گران قیمت با پلی استر ارزان تر مخلوط می شود تا هزینه کاهش پیدا کند.
  4. برای تولید اثرات رنگ متقاطع: الیافی که برخلاف میل ما رنگی نیستند، می توانند با یکدیگر ترکیب و رنگی می شوند، به گونه ای که یکی از الیاف، رنگ را جذب می کند و دیگری رنگ اصلی خود را حفظ می نماید.
  5. برای بهبود ریسندگی، بافندگی و کارآیی نهایی، به عنوان مثال، راندمان ریسندگی پلی استر با مخلوط کردن با پنبه برای تولید نخ های ریسیده، بهبود می یابد.

ترکیب ممکن است قبل از ریسندگی یا در حین ریسندگی انجام شود. این کار هم در مرحله آغاز فرآیند و هم در مرحله ترکیب کردن قابل انجام خواهد بود. اگرچه انجام ترکیب باعث تسهیل شدن فرآیند می شود، اما مشکلاتی را ایجاد می کند، از این رو کاربرد چندانی ندارد. حتی در مرحله فتیله، ترکیب کردن نخ کشی بیش از حد یا نیمتاب دادن یا ترکیب ماشین های ریسندگی را می توان انجام داد. امروزه استفاده از ماشین نخ کشی زیاد بسیار متداول است. فتیله ها از طریق الیاف مختلف، با توجه به نسبت ترکیب، ماشین نخ کشی زیاد را تشکیل می دهند. آنها برای حصول یک فتیله واحد که بعداً به نخ تبدیل می شود، جذب می گردند.

انواع پارچه های ترکیبی

در بین انواع مختلف ترکیب هایی که امروزه موجود هستند، می توان به تری پنبه، تری پشم و ویسکوز پلی استر به عنوان محبوب ترین پارچه ها اشاره کرد. ترکیب های ویسکوز پنبه پلی استر، رایج هستند. با توجه به الیاف استفاده شده و درصد الیافی که در هر ترکیب مورد استفاده قرار می گیرند، اثرات و خواص ترکیبی مختلفی از این ترکیب ها تولید می شود.

تری پنبه

امروزه پارچه هایی با نسبت های مختلف ترکیبی در بازار موجود می باشند. ترکیبی از پلی استر ۶۵% و پنبه ۳۵% متداول هستند. نسبت های دیگر ترکیب پلی استر و پنبه ۶۷/۳۳، ۷۰/۳۰، ۵۰/۵۰، ۴۵/۵۵، ۵۲/۴۸، ۸۰/۲۰ نیز موجود است.
ترکیبی از پلی استر و پنبه ۶۵/۳۵، به طور رضایت بخش باعث تولید پارچه ای برای پوشش روزانه می شود. مخلوط ۵۹/۵۰، پارچه ای نرمتر و جذاب تر تولید می کند. هنگامی که پلی استر با پنبه ترکیب می شود، شکل بهتر، مقاومت در برابر چین و چروک بیشتر و نگهداری مناسب تری را ارائه می دهد که برای پنبه تولیدی، راحتی و هدایت گرما را فراهم می کند. پنبه پلی استری، ترکیبی است که نه تنها برای کشور هند، بلکه برای سایر کشورهای گرمسیری نیز مناسب است.

پارچه های لباسی تری پشم

شکل نگهداری عالی پلی استر، مهم ترین نقش را در پارچه های پشمی که دارای شکل نگه داری ضعیفی هستند، ایفا می کند. پلی استر باعث ایجاد مقاومت عالی در برابر چین و چروک و بهبود شکل نگه داری می شود که به شکل گیری لباس هم مرطوب و هم خشک کمک می کند. با توجه به نسبت ترکیب، پلی استر سبب افزایش مقاومت پارچه های پشمی می گردد. پشم مقاومت در برابر گرما، قابلیت مقاومت در برابر چین و چروک و جذب را با توجه به نسبت ترکیب دارا می باشد.
مخلوط پلی استر و پشم به ترتیب از  ستر ۶۵% و پشم ۳۵% تا ۶۰/۵۰، ۵۵/۴۵، ۵/۵۰ در دسترس هستند. ترکیبی از مخلوط ۶۵/۳۵ درصد جهت تولید پارچه هایی با وزن سبک در تمام فصول سال مناسب هستند. برای تولید پارچه های پشمی، مخلوط ۶۰/۴۰ مطلوب خواهد بود. وقتی به گرمای بیشتری نیاز است، مخلوط های ۵۰/۵۰ باید مورد استفاده قرار گیرند.

رایون ویسکوز پلی استر 

ترکیب پلی استر با ویسکوز باعث دوام، مقاومت و حفظ شکل می شود. مقاومت مرطوب پارچه حاصل نیز بهبود می یابد و ویسکوز خاصیت جذب، بافت نرم و تنوع رنگی را نیز فراهم می کند. معمولا ترکیبی از پلی استر و ویسکوز از پلی استر ۶۵% و ویسکوز ۳۵% تا ۵۵/۴۵، ۴۵/۵۵، ۴۸/۵۲ متغیر است. در بین این نسبت های ترکیبی، معمولا ۴۸/۵۲ و ۶۵/۳۵ برای یونیفرم های مدرسه و مواد پارچه پنبه ای راه راه با نخ رنگی استفاده می شوند.

  نظرات