راهنمای جامع شستشو و مراقبت از پارچه

1400/05/04

راهنمای جامع شستشو و مراقبت از پارچه:

راهنمای جامع شستشو و مراقبت از پارچه:

آیا پارچه تاکنون به خاطر پوشیدن لباسی برای یک موقعیت خاص که درخشش و ظاهر زیبایش را از دست داده، دچار ناامیدی و دلشکستگی شده اید؟ یا شاید هم لباسی بسیار دوست داشتنی داشته اید که اکنون به دلیل از بین نرفتن لکه های سمجش دیگر قادر به استفاده از آن نیستید. هر چند که از اینگونه اتفاقات بسیار بیزاریم، اما هیچ راهکاری هم برای جلوگیری از به وجود آمدن آنها نداریم. با این حال پیشگیری آنطور که به نظر می رسد کار سخت و دشواری نیست. اطلاع داشتن از بعضی دانش های اصلی در مورد مراقبت از پارچه می تواند به افزایش طول عمر آن دسته از لباس هایی که برای ما بسیار عزیز هستند، منجر شود. مثلا بعضی از لباس ها از ماندگاری کمی برخوردار هستند و معمولا بعد از 5 الی 8 بار شستشو از بین می روند. مراقبت از پارچه های گران قیمت به سرمایه گذاری کمی نیاز دارد. معمولا توصیه می شود که پارچه های بالاتر از محدوده INR 399/mtr باید به صورت خشک تمیز گردند. اگر به صورت اخلاقی با لباس ها و پارچه ها رفتار کنید، آنها بهترین دوستان شما خواهند بود، بنابراین در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه این کار را برای هر کدام از پارچه ها انجام دهید.

راهنمای شستشو و مراقبت از انواع پارچه

پنبه

از آنجاییکه پارچه های پنبه ای در هنگام خرید کردن و مواقع ناراحتی با شما هستند، بنابراین مثل بهترین دوستان شما به نظر می رسند. پنبه نوعی پارچه سبک و تنفس پذیر است که ماندگاری بالایی دارد. با این حال اگر می خواهید روی آنها حساب باز کنید، باید حسابی به مراقبت از آنها بپردازید.
برچسب های پارچه پنبه ای عنوان می کنند که اگر این پارچه در آب گرم شسته شود، رنگ پس می دهد و دچار برجستگی می شود، بنابراین توصیه می گردد که لباس های پنبه ای با دست و در آب سرد شسته شوند.
اگر قبل از دوختن لباس پنبه ای، آن را در محلول آب نمک غوطه ور کنید، در حفظ رنگ درخشان پارچه به شما کمک خواهد کرد.
از آنجاییکه پنبه به کوچک شدن تمایل دارد، بنابراین نباید آن را در زیر تابش مستقیم نور خورشید خشک نمود.

نایلون

نایلون جزء آن دسته از پارچه هایی محسوب می شود که به توجه زیادی نیاز ندارد. این پارچه بادوام است، به آسانی خشک می شود و معمولا پس از شستن، تغییری در ظاهر آن به وجود نمی آید. این ویژگی ها، برتری آن را نشان می دهد. با این حال همانطور که به نگهداری کمی نیاز دارد، بایستی سطح کمی از مراقبت را نیز برای آن در نظر گرفت.
نایلون ها در برابر نور خورشید، مقاومت بسیار پایینی دارند و خشک شدن آنها در زیر تابش مستقیم نور خورشید سبب از بین رفتن رنگ شان می شود.
نایلون ها در برابر حرارت نیز مقاومت زیادی ندارند، بنابراین در دمای کم باید اتو شوند.
همیشه توصیه می گردد که لباس های نایلونی به صورت مجزا شسته شوند.

چاندری (Chanderi)

چاندری همانند نامش یکی از انواع پارچه های فانتزی به شمار می آید. این پارچه سبک وزن است و جلوه ای ظریف و براق دارد. تقریبا بیشتر صنایع دستی هند مانند Hand Blocks، Kalamkari و Indigo براساس پارچه چاندری خالص به دست می آیند. بنابراین یک پارچه فانتزی مانند این به تلاش زیادی جهت مراقبت و نگهداری نیاز دارد.
پارچه های چاندری خالص شاید گران قیمت باشند، بنابراین فقط تمیز کردن خشک برای آنها توصیه می گردد.
پلی چاندری (Poly Chanderi) با ماشین می تواند شسته شود.
فویل پرینت چاندری (Foil print Chanderi)، بادوام و سخت است، اما در هنگام شستشو نباید برس بر روی نگاره های فویل اعمال شود، چون امکان از بین رفتن نگاره ها در این حالت وجود دارد.

چیفون (Chiffon)

چیفون یک نوع پارچه بسیار سبک، لطیف و نسبتا ظریف است. این پارچه به رنگ پس دادن و نخ نما شدن تمایل زیادی دارد، پس به مراقبت زیادی برای محافظت از آن نیاز است.
از آنجاییکه چیفون به نخ نما شدن تمایل دارد، پس باید در آب سرد مورد شستشو قرار گیرد.
برای ویسکوز چیفون، شستشوی خانگی کفایت می کند، با این حال لازم نیست که این پارچه فشار داده شود یا پیچانده گردد، چون نخ های پارچه بسیار ظریف هستند و می توانند به آسانی شکسته شوند.
برای پلی چیفون (poly Chiffon)، شستشو به وسیله ماشین توصیه نمی شود.

ژرژت (Georgette)

ژرژت خواهر دوقلوی چیفون محسوب می شود. ژرژت همانند چیفون سبک وزن و ظریف است، اما کمی ضخیم تر به نظر می رسد. ویژگی های مشابه پارچه ها نشان می دهد که راهنمای مراقبت از آنها نیز مشابه خواهد بود.
ژرژت در آب سرد با مواد شوینده ملایم باید مورد شستشو قرار گیرد.
خشک کردن در هوای باز نسبت به خشک کردن زیر نور خورشید برای این پارچه ترجیح داده می شود.

کرپ (Crepe)

کرپ یک پارچه منحصر به فرد است که بافت چین دار و حاوی نقوش آن، ظاهری جذاب برای این پارچه به وجود آورده است. این پارچه سبک وزن است و هنگام پوشیدن حسی زیبا به فرد منتقل می کند.
کرپ ابریشمی (Silk Crepe) به مراقبت زیادی نیاز دارد و بایستی فقط به صورت خشک مورد شستشو قرار گیرد.
کرپ پلی استری (Polyester Crepe) به مراقبت نسبتا کمی نیازمند است و در صورت نیاز می توان آن را با دست یا ماشین شست.

کوتا دوریا (Kota Doria)

کوتا دوریا جز پارچه هایی است که اغلب دست کم گرفته می شود، در حالیکه مستلزم توجه زیادی است، چون عموما برای تابستان های گرم و مرطوب هند عالی است. این پارچه نازک، سبک وزن و نیمه شفاف است.
پلی کوتا دوریا (Poly Kota Doria) به مراقبت خیلی زیادی نیاز ندارد و شستشوی دستی یا ماشینی برای آن کافی است.
فویل کوتا دوریا (Foil Kota Doria) به کمی مراقبت بیشتر نیازمند است. استفاده از برس برای آن توصیه نمی شود، چون نگاره ها و نقوش را به آسانی از بین می برد.

لینن (Linen)

پارچه لینن و تابستان های کشور هند رابطه تنگاتنگی با هم دارند. این پارچه باستانی که بسیار تنفس پذیر است به پوست انسان نمی چسبد. لینن یکی از سازگارترین و پاریدارترین پارچه ها با محیط زیست به شمار می آید. با این حال در این قضیه شکی وجود ندارد که لینن گران قیمت است و به کمی سرمایه گذاری برای مراقبت نیاز دارد.
لینن باید فقط به صورت خشک شسته شود و حتی شستشوی معمولی هم می تواند به پارچه آسیب بزند.

مودال ساتن (Modal Satin)

مودال ساتن جزء پارچه های لوکس و گران قیمت محسوب می شود. این پارچه نرم، زیبا و بسیار درخشان است. برای حفظ زیبایی این پارچه به سطح خاصی از توجه نیاز است.
برای گونه های گران قیمت مودال ویسکوز ساتن (Viscose Modal Satin)، شستشوی خشک توصیه می گردد. اگر پارچه ارزان قیمت باشد، شستشوی خانگی کافی خواهد بود. با این حال تحت فشار قرار دادن یا پیچاندن این پارچه توصیه نمی شود، چون نخ ها بسیار ظریف هستند و می توانند به آسانی شکسته شوند.
پلی ساتن باید به صورت جداگانه در آب سرد شسته شود.
این پارچه نباید زیر تابش مستقیم خورشید خشک گردد.

ریون (Rayon)

ریون اولین پارچه ای است که به وسیله انسان ساخته شده است. این پارچه چند کاربردی است و می تواند به شکل تعداد زیادی از لباس ها در بیاید. نازکی، تنفس پذیری و زیبایی جزء ویژگی های ریون است.
در بسیاری از مواقع، شستشوی دستی ریون ترجیح داده می شود.
فشردن و پیچاندن پارچه در طی شستشو نمی شود، چون الیاف پارچه شاید شکسته شود.

ساتن

ماهیت براق پارچه ساتن با خود نوستالژی خاصی از دوران کودکی را برای ما رقم می زند، چون به واسطه آن جذب نوشت افزارها و اسباب بازی های براق می شدیم. این پارچه نرم و براق برای تولید لباس های عروس عالی است. با این حال، نرمی آن نباید به عنوان نشانه شکنندگی در نظر گرفته شود، چون این پارچه کاملا بادوام است و در برابر چروک شدن نیز از مقاومت برخوردار است. مراقبت از کلیه پارچه ها چندان کار سختی نیست، اما واقعا مراقبت از ساتن کار بسیار راحتی محسوب می شود.
برای پلی ساتن، شستشو با ماشین کافی است.
برای بقیه گونه های ساتن، شستشوی دستی توصیه می گردد.
فشردن و پیچاندن این پارچه سبب صدمه دیدن آن می شود.

موسلین (Muslin)

برخی عقیده دارند که پارچه های موسلین یکی از خالص ترین و نرم ترین پارچه های موجود هستند و نوزادان بسیار این نوع پارچه ها را دوست دارند. موسلین نوعی پارچه پنبه ای ریز است که شاید ضخامت های مختلفی داشته باشد.
شستشوی دستی برای این پارچه توصیه می گردد و نباید در طول شستشو پارچه پیچانده یا فشرده شود، چون موسلین ظریف است و شاید خراب شود.

ابریشم

ابریشم برای قرن های متوالی نشانه ای از اشرافیت بوده است. ناگفته نماند که این پارچه در میان پارچه های دیگر همیشه اعتبار خود را حفظ کرده است. ماهیت براق و برازنده ابریشم سبب جذابیت زیاد آن شده است. پارچه فاخری مانند ابریشم به مراقبت بسیار زیادی نیاز دارد.
از آنجاییکه ابریشم یک پارچه گران قیمت است، پس باید همیشه به صورت خشک تمیز شود.

لیزی بیزی (Lizzy Bizzy)

نام پارچه لیزی بیزی بسیار منحصر به فرد است. این پارچه نرم و زیبا است، و وقتی از طریق نخ های پنبه ای و پلی استری بافته می شود، قابلیت پوشیدن هر روزه را خواهد داشت.
این نوع پارچه یک چارچوب عالی برای چاپ Hand Block به حساب می آید، بنابراین به منظور حفظ نگاره های آن، شستشوی خشک توصیه می گردد.
معمولا عنوان می شود که همیشه پارچه های گران قیمت می توانند زیبایی و جذابیت خودشان را حفظ کنند، در حالیکه پارچه های ارزان خیلی سریع شکل خودشان را از دست می دهند. ما در این مطلب نشان دادیم که این تئوری اشتباه است، چون حفظ زیبایی پارچه به روشی که آن را نگهداری می کنید (مثل شستشو و اتو زدن) بستگی خواهد داشت. مانند هر چیز دیگری در جهان، هر چقدر بیشتر از پارچه ها مراقبت کنید، زیبایی بیشتری برای لباس تان به وجود خواهید آورد. این نکات را دنبال کنید و شاهد زیبایی و جذابیت لباس هایتان برای مدت زمان طولانی باشید.

  نظرات