چاپ روی پارچه مخمل ؟

1400/04/29

چاپ روی پارچه مخمل ؟

چاپ روی پارچه مخمل که به دلیل نرمی و لوکس بودن مجلل شناخته شده، یکی از انواع منسوجات است که برای سال های طولانی پارچه ای مطلوب برای لباس و یا لوازم دکوراسوین داخلی مورد استفاده قرار گرفته است.

چاپ روی پارچه مخمل ؟

اما مخمل چیست؟ یک پارچه سنگین، غنی و خلاقانه که از قرون وسطی بافته شده است، بافتی پرزدار و فشرده دارد و به دلیل استفاده خانواده سلطنتی از آن مشهور است.

بنابراین پیش از چاپ روی پارچه مخمل لازم است انواع آن را بشناسید:

مخمل، پارچه ای از جنس تارهای بافته شده است؛ بنابراین جنس آن مانند ابریشم، پنبه و یا ترمه نیست و بافت متفاوتی دارد.

انواع مختلفی از پارچه مخمل وجود دارد. برخی از مشهورترین آنها عبارت‌اند از:

مخمل مرمر – این پارچه مانند سنگ مرمر است، ایجاد شده توسط شمع در تمام جهات است

مخمل براق – دارای بافت چروک است که این چروک به وسیله دستگاه‌های مکانیکی و با فشرده شدن و پیچاندن روی آن به وجود می‌آید.

مخمل ولور– ضخیم، گرم و مجلل

مخمل پنبه– این نوع پارچه با فشرده شدن کرک‌ها روی الیاف پارچه ساخته می‌شود

مخمل خرد شده – یک مخمل معمولی، جامد که در آن شمع در جهات مختلف فشرده یا خرد می شود

پارچه مخمل چگونه تولید می شود؟

برای بررسی چگونگی تولید مخمل، ابتدا باید سؤال مخمل چیست را یک بار دیگر مرور کنیم. همان‌طور که از نام آن به یک بافت خاص اشاره دارد، مخمل پارچه ای بافته شده است.

بافته شده به عنوان یک پارچه دوتایی بر روی لکه مخصوص که می تواند همزمان ضخامت پارچه را نیز ببافد. ۲ قطعه از مواد جدا شده است تا اثر شمع متمایز ایجاد شود. این ۲ طول پارچه بر روی رول‌های مخصوص استفاده قرار می گیرد.

این کار، یک فرایند پیچیده است و نشان می دهد که چرا به پارچه‌ای گران قیمت و لوکس مشهور است. مخمل را می توان از الیاف طبیعی – مانند پنبه، پشم یا پارچه – یا مصنوعی – مانند الیاف، پلی استر یا ویسکوز – تهیه کرد.

موارد استفاده از پارچه مخمل

پارچه مخمل می تواند زیبایی را به هر اتاق میز یا کمد ارائه بدهد. از پارچه مخمل همچنین برای دوخت لباس های مجلسی زنانه استفاده می‌شود که بسیار محبوب است. از پارچه مخمل می توان برای دوخت دامن، جلیقه و کت، به خصوص برای مدهای پاییز و زمستان به دلیل بافت ضخیم استفاده کرد.

به دلیل ماندگاری و ظرافت، پارچه مخملی یک انتخاب محبوب برای دکوراسیون داخلی است. استفاده از پارچه مخمل در مبلمان خانگی مانند کوسن ها، روکش تختخواب، پارچه پرده و یا لوازم دکوراسیون داخلی بسیار محبوب است.

خصوصیات پارچه مخمل

دوام طولانی، چشم نوازی، نرمی و لطافت، لوکس و با شکوه بودن و تنوع مختلف، باعث شده تا مخمل یکی از بهترین پارچه‌ های محبوب جهان باشد.

مزایای استفاده از پارچه مخمل

همان‌طور که گفته شد؛ مخمل یک پارچه همه کاره است و می تواند برای لباس و یا موارد مختلف دیگر مثل دکوراسیون مورد استفاده قرار گیرد. در هر دو صورت محبوبیت فزاینده ای پیدا می کند.

در گذشته مخمل پارچه ای اشرافی بود و فقط قشر مرفه از آن استفاده می کرد؛ اما اکنون با تنوع زیاد و استفاده از الیاف مختلفی که ساخته شده، توسط اکثر اقشار جامعه قابل استفاده است.

منبع:چاپ پارچه مدرن

  نظرات