پارچه ابریشم و کاربرد آن

1400/04/29

پارچه ابریشم و کاربرد آن

ابریشم یک فیبر طبیعی است که توسط حشرات به عنوان ماده ای برای لانه و پیله آنها تولید می شود. انواع مختلفی از حشرات تولید کننده ابریشم هستند، از جمله کرم ابریشم (رایج ترین نوع ابریشم)، سوسک، زنبور عسل، زنبور عسل، شاخدار، مورچه بافنده و بسیاری دیگر. ابریشم که در درجه اول از پروتئینی به نام فیبروئین ساخته می شود، به دلیل درخشش و لطافت به عنوان ماده شناخته می شود.

پارچه ابریشم و کاربرد آن

ابریشم چگونه ساخته می شود؟

فرآیند ساخت ابریشم، پرورش خلبانی نامیده می شود و شامل برداشت کرم ابریشم برای این ماده است.

لارو ها با برگ توت تغذیه می شوند.

بعد از اینکه چندین بار لک زدند، یک پیله می چرخند. ابریشم در اثر تماس با هوا جامد می شود. این روند حدود 2 تا 3 روز طول می کشد.

پس از تشکیل پیله، آن را در یک گلدان آب در حال جوش ریخته و به طور موثر شفیره ها را از بین می برد.

رشته ابریشم با مسواک زدن پیله استخراج می شود.

ابریشم خام بافته می شود یا در پارچه گره می شود یا در نخ می ریزد.

توجه داشته باشید که چرخاندن یک کیلوگرم ابریشم خام حدود 2500 کرم ابریشم طول می کشد. هر پیله حاوی حدود یک مایل رشته ابریشم است و یک نخ ابریشم از 48 رشته ابریشم ساخته شده است. فرآیند های مختلف بافندگی، انواع مختلفی از پارچه را به وجود می آورد، از جمله کرپ (بافت خشن چین خورده)، ارگانزا (پارچه ای نازک و شفاف) و نوعی پارچه ابریشمی (پارچه ای سبک و بافت ساده با کشش کمی).

8 کاربرد اصلی پارچه ابریشم

ابریشم در درجه اول در پوشاک و وسایل خانه استفاده می شود، اما همچنین برای مصارفی مانند لاستیک دوچرخه و دارو استفاده می شود. ابریشم به دلیل خاصیت جاذب بودن و چگونگی از بین بردن رطوبت، برای لباس های تابستانی بسیار مناسب است و همچنین از آنجایی که خاصیت رسانایی کمی دارد، یک ماده اصلی برای پوشیدن زمستان است. در اینجا چند نمونه از موارد مختلف استفاده از مواد ذکر شده است.

کاربرد اصلی پارچه ابریشم

لباس عروس و رسمی. ابریشم به دلیل پارچه زیبایی که دارد، جز اصلی بسیاری از لباس ها است. کراوات و روسری. استحکام و تفاوت های ظریف مواد در رنگ، آن را برای لوازم جانبی ایده آل می کند. بسیاری از گره های گران قیمت از ابریشم سنگین ساخته می شوند، که امکان ایجاد الگو های کاملاً بافته شده، رنگ های غنی و مواد با دوام را فراهم می کند. ابریشم هم برای دکوراسیون و هم برای گرما ماده ای عالی برای روسری است.

ملحفه های ابریشمی اوج لوکس بودن است و نرمی و خاصیت جاذب مواد باعث شده تا در اتاق خواب واقعاً بدرخشد.

چتر نجات ابریشم در اصل به دلیل استحکام و خاصیت ارتجاعی آن برای چتر استفاده می شد. با این حال امروزه نایلون بیشتر استفاده می شود.

اثاثه یا لوازم داخلی از ابریشم برای پوشاندن مبلمان و بالش استفاده می شود و به لطف استحکام و دوام آن، پوششی با دوام طولانی ایجاد می کند.

وسیله تزئینی که روی دیوار آویخته می شود. دیوارهای تزئینی اغلب از ابریشم بافته می شوند، زیرا مواد زیبا هستند و به صورت پویا با رنگ و رنگ واکنش نشان می دهند.

لاستیک دوچرخه این ماده به دلیل سبک بودن، دوام و انعطاف پذیری، گاهی در پوشش لاستیک استفاده می شود. از آنجا که ابریشم گران است، می توان از نایلون و پنبه نیز پوسته تهیه کرد.

بخیه های جراحی از آنجا که ابریشم یک ماده طبیعی است، در پزشکی کاربرد های شگفت انگیزی دارد.

منبع”ایپکچی

  نظرات