با پارچه کرپ چه لباس های دوخته می شود؟

1400/04/28

با پارچه کرپ چه لباس های دوخته می شود؟ 

پارچه ی کرپ از جمله پارچه های پر استفاده و پر کاربرد در میان خانم هاست. به دلیل تنوعی که در بافت و رنگ این پارچه وجود دارد لباس های مختلفی از جنس پارچه ی کرپ تولید می شوند. اما به دلیل تنوعی که در بافت پارچه ی کرپ و وجود انواع مختلف پارچه ی کرپ در بازار برای بسیاری سوال است که هر یک از انواع پارچه ی کرپ برای چه مواردی و برای دوخت چه لباس هایی مورد استفاده قرار می گیرند.

پارچه ی کرپ

به پارچه هایی که از جنس ابریشم، ریون، الیاف مصنوعی، پشم، پنبه، استات یا ترکیبی از الیاف با خصوصیات چین جزئی و یا دانه دانه شدن در سطح پارچه بدست می آیند، پارچه ی کرپ گفته می شود. از جمله ویژگی های این پارچه می توان به نرم و کمی براق بودن آن اشاره کرد، همچنین کرپ افت خوبی دارد و لباس هایی که با پارچه ی کرپ دوخته می شوند به خوبی روی تن قرار می گیرند.
از جمله دیگر خصوصیات این پارچه می توان به ظاهر توری شکل این پارچه ها اشاره کرد که دارای حالتی مجعد و پیچ خورده است.
با پارچه کرپ چه لباس های دوخته می شود؟
پارچه های کرپ یا به صورت استفاده از نخ پرتاب و یا تکمیل فرایند شیمیایی ویژه بافته می شوند و نقش برجسته روی ان ها چاپ می شود. پارچه های کرپ رنگ ها و طرح های متنوعی دارد و از جمله موارد استفاده ی آن می توان به استفاده در دوخت لباس های مجلسی اشاره کرد.
جالب است بدانید که در گذشته پارچه ی کرپ به صورت پارچه ای تار و پودی بوده اما امروزه تریکوها نیز به صورت کرپ تولید می شوند. همچنین پارچه های کرپ دارای جنس ها و وزن های مختلفی هستند به عنوان مثال می توانند جنسی شفاف، کدر، نرم و یا زبر داشته باشند و یا دارای وزنی سبک و یا سنگین باشند. از جمله دیگر ویژگی های پارچه ی کرپ که باعث استقبال خانم ها از این نوع پارچه شده است به کیفیت عالی و تن پوش شیک و جذاب بودن آن اشاره کرد.لازم به ذکر است در صورتی که پارچه ی کرپ، پارچه ی خوبی باشد می توان تا چند سال از آن استفاده کرد و خراب هم نشود. اکثرا پارچه های کرپی که به بازار داخلی عرضه می شوند جنس نازک تری دارند.
کرپ به دلیل تنوعی که در بافت و تار و پود دارد دارای انواع و اقسام مختلفی است که از جمله انواع پارچه ی کرپ می توان به کرپ دوشین، کرپ سیلیک، کرپ ساتن، کرپ پوپلین، کرپ پلیسه، کرپ موهر، کرپ ژرسه، کرپ ژرژت، شرمن، شیفون، کنتون و پارچه ی کرپ با چاپ برجسته اشاره کرد.

انواع پارچه کرپ

  • کرپ دوشین

کرپ دوشین، پارچه ای ابریشمی است که دارای بافتی تافته و سطحی درخشان است که ظاهری کرپ مانند دارد و از نخ های تابدار ابریشمی ساخته شده است.
پارچه های دوشین، پارچه هایی سبک وزن هستند که تعداد تارهای آن بیشتر از پود آن هاست. بافت تافته ی این پارچه از تار ابریشم و پود ابریشم پرتاپ کرپ است و با استفاده از نخ ابریشم پرتاب در دو جهت تاری و پودی بافته می شود.

از جمله دیگر خصوصیات این پارچه می توان به رنگ کردن آن به صورت باز و یا طنابی اشاره کرد همچنین از جمله کاربردهای پارچه ی کرپ دوشین می توان به استفاده ی آن برای بلوز، پوشاک معمولی و پیراهن اشاره کرد.

  • کرپون

یکی دیگر از انواع پارچه های کرپ، کرپون است، این نوع پارچه نوعی پارچه ی پیراهنی است که از کرپ متوسط و معمولی ضخیم تر، محکم تر و خشن تر است. پارچه ی کرپون گاهی از پنبه و پشم، ترکیب پنبه و پشم و یا از ابریشم و یا ویسکوز ریون ساخته می شود.
به این دلیل کرپون جزو انواع پارچه های کرپ به حساب می آید که خصوصیات کرپ را در جهت تارها با پیچ و تاب های مختلف در نخ و به وسیله ی تاب دستی چپ و یا راستی که در نخ ایجاد می شود ایجاد می کند همچنین گاهی این پارچه اثرات چین جزئی که در طرح های ژاکارد نیز ایجاد می کند.
از کرپون برای دوخت لباس کودکان و نوزادان استفاده می شود.

  • کرپ خاویاری

کرپ خاویاری از جمله واژه هایی که به فور توسط پارچه فروشان مورد استفاده قرار می گیرد و به این دلیل به کرپ خاویاری مشهور است که دارای گل های نسبتا درشت و برجسته ای به اندازه ی یک دانه خاویار است.
از جمله موارد استفاده ی کرپ خاویاری می توان به استفاده ی آن برای چادر و مقنعه اشاره کرد.

  • کرپ لئونارد

از جمله دیگر انواع کرپ می توان به کرپ لئونارد اشاره کرد، برخی از کارشناسان بر این باورند که نام کرپ لئونارد به دلیل کارخانه ی تولید کننده ی نخ و پارچه ای است که این نوع پارچه را تولید می کرده است اما ممکن است انتخاب این اسم برای این نوع پارچه ی کرپ دلیل دیگری داشته باشد.
این پارچه دارای بافتی تافته است که به ندرت از کرپ در آن استفاده شده است همچنین نخ های پود این پارچه، کرپ است.
از جمله موارد استفاده ی پارچه لئونارد می توان به استفاده ی آن در تهیه ی البسه ی زنانه اشاره کرد.

  • کرپ گلدار ترک

از پارچه ی کرپ برای دوخت لباس هایی همچون کت، سارافونف دامن، بلوز، مانتو و .. استفاده می شود. اما با توجه به این که این نوع پارچه دارای طرح های خاص و گلدار است از این نوع کرپ برای دوخت پیراهن، لباس، مانتو و حتی شال استفاده می شود.

  • کرپ دیور

نوع دیگری از کرپ که قصد معرفی آن را داریم پارچه دیور است الیاف به کار رفته در این پارچه از جنس نخ پنبه ای و درصد بیشتری پلی استر است که همین باعث ایجاد خاصیت ضد چروک در این پارچه ی کرپ می شود. از جمله دیگری ویژگی های این نوع پارچه ی کرپ می توان به سبک بودن آن اشاره کرد.
همچنین از پارچه دیور می توان برای دوخت دامن، لباس شب، پیراهن های کوتاه و لباس های مد روز استفاده کرد.

  • کرپ حریر کراسی

کرپ حریر کراسی از جمله پارچه های ظریف و با دوام است و به همین دلیل از آن برای دوخت انوان لباس های بچگانه، مردانه و زنانه استفاده می شود. همچنین از دیگر موارد استفاده ی این نوع پارچه می توان به استفاده از ان برای دوخت مانتو، کت و شلوار و لباس مجلسی اشاره کرد.
بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از رنگ های تیره ی این پارچه استفاده کنند به همین دلیل رنگ های تیره ی کرپ حریر کراسی از جمله رنگ های پر فروش به حساب می ایند.

  • کرپ فلورانس

کرپ فلورانس از جمله پارچه هایی است که در بافت آن از پلی استر استفاده شده و همین باعث ایجاد خاصیت ضد چروک بودن در این نوع پارچه می شود. از جمله دیگر ویژگی های این پارچه می توان به داشتن جنسی نرم و دراپه های زیبا اشاره کرد. همچنین الیاف تشکیل دهنده ی این نوع پارچه در جهت تار، پود و یا در جهت هر دو به دور خود پیچیده شده اند.
از جمله موارد استفاده ی کرپ فلورانس می توان به استفاده از آن برای دوخت پیراهن، کت و دامن و حتی مانتو اشاره کرد. در هنگام استفاده از این نوع پارچه برای کت و دامن خود مطمئن باشید که کت و دامن تان در طی زمان استفاده از آن چروک نخواهد شد.

  • کرپ اسکاچی

از جمله دیگر انواع کرپ که قصد معرفی آن را داریم می توان به پارچه ی کرپ اسکاچی اشاره کرد. از جمله ویژگی های پارچه اسکاچی می توان به داشتن خاصیت کشسان بودن آن اشاره کرد که باعث می شود که هنگام استفاده از لباس هایی که از پارچه ی کرپ اسکاچی دوخته شده اند فرد احساس راحتی کند.
همچنین این پارچه ریزش زیبا و حالت ایستایی خوبی دارد و با توجه به ضخامت کافی که برای پوشش دارد در هنگام استفاده از این نوع پارچه برای لباس های مختلف نیازی به آستر نخواهد بود.
با توجه به ویژگی هایی که در مورد این نوع کرپ بیان کردیم می توان این پارچه را برای استفاده در دوخت مانتو و سارافون مناسب دانست.

  • کرپ موس

کرپ موس از جمله پارچه هایی است که می توان از هر نوع الیافی از جمله پلی استر برای بافت آن استفاده کرد. از جمله ویژگی های پارچه موس می توان به داشتن حالت اسفنجی در هنگام لمس آن زیر دست و دارای حالتی کرپ باف و با زمینه ای خزه مانند اشاره کرد. یکی از انواع پارچه هایی که در با عنوان کرپ موس تولید می شوند از تار و پودی از نخ چند لا بافته می شوند که از پیچ و تاب یک لا استات و یک لا نخ کرپ ویسکوز ریون ساخته می شود. همچنین این پارچه دارای رنگ های ساده و یا طرح های چاپ شده است.
از جمله موارد استفاده ی این نوع پارچه می توان به استفاده از آن در دوخت بلوز و پیراهن اشاره کرد.

  • کرپ ژرژت

کرپ ژرژت از جمله انواع پارچه های قدیمی کرپ است که در اوایل قرن بیستم توسط یک طراح فرانسوی وارد صنعت مد شد.این پارچه بسیار سبک و ظریف است و از نوعی ابریشم با نخ های بسیار پیچیده تولید شده است.
این نوع پارچه در گذشته تماما از ابریشم ساخته می شود ولی امروزه از پلی استر نیز در بافت آن استفاده می شود. از دیگر خصوصیات این نوع کرپ می توان به داشتن خاصیت ارتجاعی و درخشندگی کمتر نسبت به پارچه های همچون شیفون و استفاده از نخ های فیبر در بافت آن اشاره کرد.
همچنین این پارچه به دلیل وجود نخ ها فیبری که در بافت پلی استر آن به صورت خیلی محکم قرار گرفته اند به گونه ای است که هنگام لمس پارچه می توان صدای بافت نخی و محکمی بودن آن را حس کرد.
کرپ ژرژت برای مواردی همچون انواع ساری های هندی، لباس عروس، تاپ و پیراهن مجلسی و لباس شب کاربرد دارد.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد با توجه به گستردگی انواع پارچه های کرپی که در بازار وجود دارند ممکن است برخی از  این نوع پارچه ها از جنس خوبی برخوردار نباشند، به همین دلیل به افراد توصیه می شوند اگر می خواهند بهترین جنس پارچه ی کرپ را تشخیص دهند، پارچه باید دارای ویژگی هایی همچون: ضخامت مناسب و سبک، کش آمدن پارچه ی کرپ و بافت سوزنی شکل باشد.

منبع : روچی

  نظرات