تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش و چند ترفند ساده دیگر

1400/04/27

تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش و چند ترفند ساده دیگر:

تميز كردن مبل پارچه ای چگونه است؟

تمیز کردن مبلمان پارچه ای، یکی از بزرگترین دغدغه‌های هر خانم خانه داری است؛ که همواره سعی می‌کنند بجای سپردن مبلمان به کارخانه‌ها و خشکشویی‌ها، این کار را در منزل انجام دهند؛ به همین دلیل ما در این مقاله سعی داریم شما را با مراحل تمیز کردن مبل و چند ترفند ساده و کاربردی از قبیل: تميز كردن مبل پارچه اي با شامپو فرش، تمیز کردن مبل با جوش شیرین، شستن مبل پارچه‌ای با سرکه، تمیز کردن مبل با آب اکسیژنه و … آشنا کنیم. طرز شستن مبل با شامپو فرش، اصول و قوائدی دارد که با مطالعه این متن، بهتر با آن آشنا خواهید شد.تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش و چند ترفند ساده دیگر:

راحل تمیز کردن مبل پارچه‌‌ ای

در این قسمت به صورت گام به گام مراحل تمیز کردن مبل پارچه ای برای شما شرح داده‌ایم، تا به راحتی بتوانید پارچه مبل خانه یا محل کار خود را تمیز نمایید. تمیز کردن مبل، کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست؛ بلکه صرفا با دانستن چند نکته اصلی می‌توانید آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

مرحله اول تمیز کردن مبل پارچه‌‌ اي

مرحله اول تمیز کردن مبل پارچه‌اي با استفاده از لکه بر مبل، شامپو فرش، بخارشوی و جاروبرقی و یا برس‌های غلتکی است. برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای، ابتدا باید همه کوسن‌ها و قطعات جدا شدنی را بردارید تا بتوانید هر چیزی را که بین مبل‌ها افتاده تمیز کنید. خودکارها، سکه‌ها، دستگاه‌های کنترل از راه دور، چیزی نیست که شما نتوانید بین مبل‌ها پیدا کنید! حالا جاروبرقی را راه بیندازید تا گرد و غبار و آشغال‌های ریز سطحی روی مبل را پاک کنید.
برای تمیز کردن مبل پارچه ای، در شرایط ایده‌آل که می‌خواهید سنگ تمام بگذارید، با یک برس نرم روی آن بکشید تا سطح مبل تمیز‌تر شود. در حین تمیز کردن مبل، برای جمع کردن موها، جارو برقی‌ها معمولا قطعات مخصوصی دارند و در غیر این صورت، از برس‌های غلتکی براي تميز كردن مبل استفاده کنید.

مرحله دوم تمیز کردن مبل پارچه‌ ای

دومین مرحله تمیز کردن مبل پارچه‌اي استفاده از دفترچه راهنمای مبلمان است. بسیاری از سازندگان مبل یک برچسب یا دفترچه راهنما همراه با مبل عرضه می‌کنند و روش تمیز کردن مبل پارچه اي با شامپو فرش و یا روش‌های دیگر را در آن توضیح می‌دهند. این دستورالعمل‌ها را کامل بخوانید؛ چون توصیه‌های خوبی در مورد بهترین مواد شوینده مبل برای پارچه مبلمان شما و روش استفاده آن، توضیح داده شده است. مثلا طرز شستن مبل با شامپو فرش، سرکه یا آب اکسیژنه نیز ممکن است در متن آمده باشد. معمولا در برچسب‌ها یا دفترچه‌های راهنما علائمی وجود دارد که بد نیست براي تميز كردن مبل آن‌ها را بدانید. این علائم و مفاهیم آن‌ها در جدول زیر منعکس شده است.

راهنمای شستن مبل‌های پارچه‌ای

علامت علامت مفهوم علامت جهت تمیز کردن مبل پارچه ای
W این علامت یعنی شما می‌توانید براي تميز كردن مبل پارچه ای خود از شوینده‌هایی که در آب حل می‌شوند، مانند شامپو استفاده کنید.
S این علامت نشان می‌دهد که بهترين روش تميز كردن مبل پارچه اي استفاده از شوینده‌های غیر آبی و شستشو به صورت خشک است.
SW یعنی شما می‌توانید تميز كردن مبل پارچه ای را به هر دو روش گفته شده (WوS)، بشویید.
X این علامت یعنی این که پارچه مبل شما اصولا نباید شسته شود و فقط می‌توانید آن را با جاروبرقی یا برس تمیز کنید.

مرحله سوم تمیز کردن مبل پارچه‌ اي

سومین اقدامی که برای تمیز کردن مبل پارچه اي باید انجام داد، تمیز کردن لکه‌ها است. اگر مشکل فقط لکه‌ها هستند، لازم نیست کل مبل پارچه ای را بشویید. کافی است فقط لکه‌ها را از بین بیرید. در مواردی هم که لازم است کل مبل تمیز شود، بهتر است اول لکه زدایی شود. برای تمیز کردن مبل پارچه ای بهتر است لکه زدایی قبل از شستشو انجام شود. لکه زدایی از مهم‌ترین مراحل تمیز کردن مبل است؛ زیرا لکه‌ها با فرآیند معمولی شستشو، به خوبی تمیز نخواهند شد و نیاز به صرف تلاش بیشتری در قیاس با تمیز کردن مبل در نواحی دیگر دارند.

مرحله چهارم تمیز کردن مبل پارچه ای

چهارمین مرحله برای تمیز کردن مبل پارچه ای شستن مبلمان است. برای تمیز کردن مبل، اگر رویه مبل شما جدا می‌شود، می‌توانید آن را جدا کنید و در ماشین لباسشویی یا خشکشویی بشویید. اگر رویه‌های مبل جدا نمی‌شوند، به نکات زیر برای شستشو و خشکشویی مبل در منزل توجه کنید:

  • هنگام استفاده از شوینده (یا حتی تميز كردن مبل پارچه اي با شامپو فرش و سرکه)‌، در‌ها و پنجره‌ها را باز کنید، و در صورت امکان تهویه را روشن نمایید.
  • برای انتخاب بهترین مواد شوینده مبل، مطابق دستورالعمل‌های برچسب یا دفترچه شرکت سازنده عمل نمایید. سازندگان مبل‌های پارچه‌ای معمولا جنس پارچه و ماده شوینده مناسب آن را در برچسب یا دفترچه راهنما می‌نویسند. در غیر این صورت از فروشنده سوال کنید تا در تمیز کردن انواع مبل پارچه ای ساتن، مخمل و … با چند ترفند ساده، دچار مشکل نشوید. تمیز کردن مبل پارچه اي با شامپو فرش، در صورتی که توسط شوینده مناسبی انجام نشود، به پارچه مبل آسیب می‌زند.
  • قبل از شروع کار، شوینده را روی قسمتی از مبل که در دید نیست، تست نمایید. برای این کار، دستمال تمیزی را به مواد شوینده آغشته و آن قسمت را تمیز کنید. پس از چند دقیقه ببینید که رنگ پارچه مبل تغییری نکرده باشد. سپس یک دستمال کاغذی را تا کرده روی آن قسمت فشار دهید؛ اگر دستمال رنگی نشد، می‌توانید با خیال راحت از آن ماده شوینده براي تميز كردن مبل استفاده نماید.

در این مرحله از تمیز کردن مبل پارچه اي، باید برای انتخاب شوینده‌ براي تميز كردن مبل اهمیت زیادی قائل شد.

  • برای تمیز کردن مبل پارچه اي با شامپو فرش و تهیه محلول، می‌توانید علاوه بر شامپو، از شوینده‌های دیگر نیز استفاده کنید. شوینده و آب را باید با نسبت‌های مساوی ترکیب و به خوبی مخلوط کنید. اگر قصد دارید تميز كردن مبل پارچه اي با سرکه را امتحان کنید، حتما آن را پیش از استفاده رقیق کنید.
  • تمیز کردن مبل پارچه ای با شوینده‌ی خشک هم امکان‌پذیر است. برای استفاده از آن‌ها لازم نیست آب به کار ببرید. دستورالعمل روی شوینده را بخوانید و بر اساس آن عمل کنید. هیچ شوینده‌ای را مستقیما روی مبل نریزید؛ مخصوصا براي تميز كردن مبل مخمل. همیشه ابتدا مواد شوینده مبل را روی یک دستمال تمیز بریزید، و سپس آن را روی سطح مبل پخش کنید. در صورت تماس مستقیم شوینده در حین تمیز کردن مبل، ممکن است به رنگ و بافت پارچه آسیب برسد.

    بهترين روش تميز كردن مبل پارچه اي با چند ترفند ساده

    در این مرحله می‌خواهیم چند ترفند ساده را به شما توضیح دهیم که با استفاده از آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه، به تمیز کردن مبل بپردازید و بتوانید شستشوی مبلمان خود را به بهترین شکل در منزل انجام دهید. طرز شستن مبل با شامپو فرش، از جمله روش‌هایی است که در این بخش توضیح داده خواهد شد.

    ترفند اول: تميز كردن مبل پارچه اي با سرکه + آب اکسیژنه

    تميز كردن مبل پارچه اي با سرکه و آب اکسیژنه یک ترفند خانگی و کم‌هزینه است. البته قبل از استفاده از آب اکسیژنه براي تميز كردن مبل، باید به این نکته توجه کنید که ممکن است این ماده به پارچه‌های رنگ تیره آسیب وارد کند و رنگ آن‌ها را روشن‌تر کند. بنابراین برای تميز كردن مبل مخمل یا شستشوی مبل پارچه ساتن با رنگ پارچه تیره از آب اکسیژنه استفاده نکنید. در این صورت شستن مبل با سرکه، نتیجه بهتری به همراه دارد.

    برای تميز كردن مبل پارچه اي با سرکه و آب اکسیژنه، ابتدا می‌بایست 4 قاشق غذا خوری آب اکسیژنه را به 50٪ سرکه رقیق شده در آب اضافه کنید. سپس محلول را در یک بطری اسپری بریزید و آن را تکان دهید. حال محلول را روی لکه‌‌های مبل اسپری نمایید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول اثر خود را بگذارد. قبل از اینکه محلول خشک شود، سطح مرطوب را با حوله کاغذی قسمت آغشته به محلول را تمیز کنید. این کار را تا زمانی که همه لکه‌ها از بین بروند ادامه دهید. همچنین می‌توانید برای اینکه تمام سطح مبل خود را به طور کامل تمیز کنید، تنها از سرکه استفاده و با بخارشوی مبل خود را تمیز کنید.

    برای تميز كردن مبل چه کار کنیم؟

    ترفند دوم: استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن مبل پارچه اي

    تمیز کردن مبل پارچه‌ای با جوش شیرین، ترفند دیگری است که این روز‌ها به شدت رایج شده است. این ترفند برای مبلمان‌هایی که خیلی کثیف نیستند و تنها کمی گردوغبار دارند، بهترين روش تميز كردن مبل پارچه اي است. برای اینکار می‌بایست مقداری جوش شیرین را روی سطح مبل بریزید و بعد از گذشت یک ساعت، با جاروبرقی جوش شیرین را از روی سطح مبل خود تمیز کنید. به همین سادگی.

    تمیز کردن مبل با جوش شیرین باعث می‌شود که مبلمان شما بوی تازگی پیدا کند. اگر قصد شستشوی کامل و تمیز کردن مبل را ندارید و تنها می‌خواهید مبلمان را کمی تروتازه کنید، روی آن پودر جوش شیرین بپاشید و بگذارید 20 دقیقه بماند تا بوهای نامطلوب را جذب کند. در صورتی که می‌خواهید از این کار نتیجه بهتری بگیرید، بگذارید جوش شیرین، یک شب روی مبل بماند تا بوی نامطبوع پارچه مبل و کوسن‌ها را برطرف کند (البته برای شستن کوسن مبل می توانید از ماشین لباسشویی هم استفاده کنید). سپس با جاروبرقی سطح مبلمان را تمیز نمایید. اکنون مبل شما تمیز شده‌است و مثل روز اول به نظر می‌‌رسد.

    ترفند سوم: طرز شستن مبل با شامپو فرش

    تمیز کردن مبل پارچه اي با شامپو فرش، بهترین و ساده‌ترین روش براي تميز كردن مبل (هر مبلی) است. کافی است در یک ظرف مقداری شامپو فرش بریزید، و با یک پارچه نرم ولی مقاوم، مبلمان را شستشو دهید. تمیز کردن مبل پارچه اي با شامپو فرش باعث از بین رفتن هرگونه آلودگی و کثیفی از سطح مبل می‌شود. از آنجا که مبل پس از شامپو فرش کشیدن، آب کشی نمی‌شود و شامپو فرش در آن باقی می‌ماند، ذرات آلودگی در سطح مبل پخش می‌شود. پس بهتر است بعد از تمیز کردن مبل با شامپو فرش، با یک بخارشور یا جاروبرقی معمولی، ذرات آلوده روی مبل‌ها را از بین ببرید.

    طرز شستن مبل با شامپو فرش، پیچیدگی چندانی ندارد؛ صرفا باید آب و شامپو را با نسبتی که روی بسته شامپو ذکر شده است به خوبی مخلوط کنید تا شوینده رقیق شود. بهتر است این آب ولرم باشد. مخلوط کردن را باید تا جایی ادامه دهید که شامپو به خوبی کف کند. حالا می‌توانید به تمیز کردن مبل پارچه اي با شامپو فرش بپردازید. با استفاده از پارچه، فوم یا ابر نرم، شامپو را روی سطح مبل بکشید تا مبل تمیز شود. پس از طی شدن زمان لازم، برای تکمیل فرایند طرز شستن مبل با شامپو فرش، کف باقی‌مانده را با یک پارچه تمیز از روی پارچه بردارید.

    ترفند چهارم: تميز كردن مبل با بخارشوی

    تمیز کردن مبل با بخارشوی، چهارمین ترفند برای شستن مبل است. طرز استفاده از بخارشوی برای مبل به این صورت است که این دستگاه براي تميز كردن مبل از مقدار کمی آب استفاده می‌کند و با حرارت زیاد به درون آلودگی‌های پارچه مبل نفوذ می‌کند. تميز كردن مبل با بخارشوی را می‌توانید با آب یا یا شوینده انجام دهید. سر بخارشو را به آرامی در سطح مبل حرکت دهید تا آب یا شوینده در تمام سطح آن توزیع شود. کمی صبر کنید، سپس با رها کردن دکمه، اجازه دهید مکنده فعال شود و شوینده اضافی را از سطح مبل جمع کند.

    د پنجم: تميز كردن مبل پارچه اي با اسفنج نرم

    گاهی تمام چیزی که برای تمیز کردن مبل نیاز دارید، یک اسفنج نرم است. تنها باید یک اسفنج نرم را در محلول شوینده مبل بزنید و چند بار بفشارید تا خوب کف کند. سپس با اسفنج شوینده را روی سطح مبل پخش کرده، مبل را تمیز کنید. پس از این کار، با یک پارچه تمیز و مرطوب، شوینده را از سطح مبل پاک کنید.

    براي تميز كردن مبل پارچه اي باید این کار را چند بار تکرار کنید تا شوینده کاملا از سطح مبل پاک شود. تمیز کردن مبل پارچه‌ای بدون انجام این مرحله باعث باقی ماندن شوینده مبل، مخصوصا شوینده‌های خشک، می‌شود که می‌تواند رنگ پارچه مبل را تغییر دهد. ممکن است پس حتما این کار را چند بار تکرار کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

    پاك كردن مبل پارچه ای

    بعد از تمیز کردن مبل پارچه اي، انجام مراحل زیر را از یاد نبرید:

    بعد از شستن مبل پارچه اي چه کارهایی باید انجام دهیم؟ فرقی ندارد تمیز کردن مبل پارچه اي با شامپو فرش انتخاب شما است یا تمیز کردن مبل با روش‌های دیگر؛ مراحلی وجود دارد که پس از تمیز کردن مبل پارچه اي باید آن‌ها را انجام دهید. اگر در این مورد اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد می‌شود حتما نکات زیر را مطالعه نمایید:

    1. خشک کردن مبل

    پس از شستن مبلمان پارچه ای، برای خشک کردن مبل پارچه ای از هیچ وسیله‌ای استفاده نکنید و اجازه دهید آرام آرام خشک شود. برای خشک شدن لازم نیست مبل را در مسیر جریان هوا قرار دهید. چون این کار باعث می‌شود که گرد و غبار هوا به مبل جذب شود و در بعضی قسمت‌ها، لکه ایجاد شود. در بخش طرز شستن مبل با شامپو فرش، بیان شد که پس از سپری شدن زمان لازم، کف شامپو را با پارچه ای تمیز از سطح مبل پاک کنید. توجه کنید این به معنی خشک کردن مبل نیست، بلکه صرفا به منظور برداشتن کف است.

    2. استفاده از مواد براق‌کننده

    بعد از تميز كردن مبل پارچه اي با شامپو فرش یا شوینده‌های دیگر، اگر مبل شما بخش‌های غیر پارچه‌ای هم داشته باشد، بسته به جنس آن‌ها، باید بطور اختصاصی آنها را تمیز کنید. مثلا اگر چوبی هستند باید از روغن‌های مخصوص چوب، و اگر فلزی هستند باید از مواد تمیز کننده و براق کننده مخصوص فلزات استفاده کنید. مواظب باشید که این مواد روی پارچه مبل نریزد تا زحمات‌تان براي تميز كردن مبل هدر نرود.

    3. استفاده از یک ماده تثبیت‌کننده

    بعد از تمیز کردن مبل پارچه ای، استفاده از یک ماده تثبیت‌کننده به نگهداری رنگ و بافت پارچه مبل کمک زیادی می‌کند. این ماده را باید بعد از تميز كردن و شستن مبل پارچه ای به کار ببرید تا دوام پارچه بیشتر شود. مواد تثبیت کننده را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و ابتدا آن‌ها را امتحان کنید.شما با مطالعه این مقاله مراحل تمیز کردن مبل پارچه ای را همراه با چند ترفند ساده و کاربردی فرا گرفته‌اید. پس اگر هنوز دست به کار نشده‌اید از این روش‌های کاربردی برای شستشوی مبلمان و تمیز کردن مبل خود استفاده نمایید. در آخر متوجه خواهید شد که استفاده از این ترفندها چقدر نتیجه‌بخش و البته ساده است. تمیز کردن مبل پارچه اي با شامپو فرش از بهترین روش‌های تمیز کردن مبل پارچه اي است؛ از این رو در مطلب فوق، پیرامون طرز شستن مبل با شامپو فرش نیز نکاتی بیان شد.

    منبع:خدمت ازما

  نظرات