پارچه های دستباف ایرانی

1400/04/25

پارچه های دستباف ایرانی

کیفیت و شهرت پارچه های دستباف ایرانی بسته به شهری که بازدید می کنید متفاوت است. به عنوان مثال، کالامکاری اصفهان که با اشکال هندسی، گلهای رز و گیاهان تولید می شود، یکی از معروف ترین سوغاتی های ایران است و در بین خارجی ها طرفداران بسیاری دارد. پارچه های پاته نیز از سوغاتی های شهر کرمان، پارچه های تزئینی از پشم است که دستبافت و با رنگ های طبیعی نقاشی می شود ترمه همچنین پارچه ای سنتی، دستباف و ابریشمی از شهر یزد است که از شهرت زیادی برخوردار است و از اشکال منحنی مانند پیسلی و گلهای شاه عباسی با رنگهای مختلف در ترمه استفاده می شود.

پاته

پاته

یکی از صنایع دستی که زنان هنرمند کرمان سالهاست تولید می کنند پاته است، پاته از انواع معروف سوزن دوزی های ایرانی با شهرت جهانی است. پاته پارچه ای ضخیم دارد که با رنگ و لعاب بوته ای زیبا، سرو، ترنج و نقوش دیگر روی آن دوخته شده است. در بازار کرمان، پاته به صورت تخته، روتختی، کوسن، پتو، رومیزی، بالش یا حتی لباس فروخته می شود.

 

رودوزی (خیاطی دستی روی پارچه ها – نوعی سوزن دوزی)

گلدوزی و سوزن دوزی در ایران سابقه ای قوی دارد و در هر دوره زیبایی خاصی را می توان در این هنر یافت.

رودوزی هنر خیاطی دستی برای ایجاد طرح های زیبا بر روی پارچه های ساده است که طی آن دختران و زنان روستایی با استفاده از سوزن، قلاب و نخ های رنگی الگو ها و طرح های بدیع و سنتی را روی پارچه ایجاد می کنند. برای این کار آنها معمولاً از سوزن های مخصوصی به نام های “بین” و “سوزن های مهره ای” استفاده می کردند. این هنر با عنوان سوزن دوزی نیز شناخته می شود و خطوط آن روی پارچه های ساده و بدون طرح نمایش داده می شود. رودوزی پیشینه تاریخی در تهران دارد اما این روز ها آثار بسیار کمی را می توان در تهران یافت.

 

چاپ باتیک

چاپ باتیک نوعی پارچه است که با استفاده از الگو هایی روی آنها با استفاده از الگو های خاص ابریشم چاپ می شود که بیشتر در شهر های تبریز، اسکو (در استان آذربایجان شرقی) و تهران مشاهده می شود. از مدت ها قبل در آذربایجان شرقی رواج داشته است.

چاپ باتیک

چاپ باتیک به معنای چاپ مقاوم یا به عبارتی پوشاندن قسمت هایی از سطح پارچه با ماده مقاوم است که از نفوذ رنگ به پارچه جلوگیری می کند و به این ترتیب الگو هایی روی پارچه تشکیل می شود. در این روش چاپ، طرح های بسیار زیبا و هنری با استفاده از قالب بر روی پارچه چاپ می شود. همچنین، از چاپ پارچه (چاپ باتیک) در چاپ روی سطوح مختلف مانند سطوح چوبی، گچی، فلزی و شیشه ای استفاده می شود. برای این کار، آنها از رنگ های طبیعی مانند زردچوبه، انار و رزدا استفاده می کنند. اما با توجه به وضعیت صنایع دستی تهران، امکان یافتن این سوغاتی در تهران کم است.

 

بافت چادرشب

محبوب ترین و رایج ترین پارچه دستباف در مناطق روستایی استان تهران، بافت چادرشب در اندازه های مختلف و برای مصارف مختلف است که در حال حاضر به طور حرفه ای در خانه در روستا هایی مانند کهن (از شهرستان دماوند) و استان گیلان انجام می شود.

“چادرشب” نوعی پارچه ضخیم رنگارنگ است و چادرشب بافی یک صنعت اصیل و سنتی است که سابقه ای بسیار طولانی دارد.

بافت چادرشب توسط زنان خانه دار و دختران جوان انجام می شود و برای این کار از ماشین های چوبی ساده استفاده می کنند و محصولات بسیار نفیس و ظریفی تولید می کنند که دارای طرح های راه راه و پیچ خورده در رنگ های زرد، قرمز، سبز، بنفش، نارنجی، قهوه ای، نیلی و سایر رنگ ها هستند.

  نظرات