نکات طلایی در خرید پارچه ملحفه ای – قسمت دوم

1400/04/22

نکات طلایی در خرید پارچه ملحفه ای – قسمت دوم

نکات طلایی در خرید پارچه ملحفه ای – قسمت دوم

عرض انواع پارچه های ملحفه ای

پارچه های ملحفه ای ساده و طرحدار در عرض های مختلفى تولید می شود که هر عرض مصرف خاص خود را دارد. در خرید عمده و خرده پارچه های ملافه ای باید با توجه به کاربرد مورد نظر، عرض مناسب را انتخاب کرد. قیمت انواع پارچه های ملافه ای حتی اگر از یک جنس باشند با توجه به عرض متفاوت است. عرض پارچه های ملحفه به شرح زیر است:

  • ملحفه عرض ٧۵ سانتیمتر و عرض یک متر

این دو عرض پارچه ملحفه، کمترین مصرف را دارند و توسط کارخانجات کمی تولید می شوند. بیشتر برای روکش تخت های یک نفره یا نوزاد به کار می روند و به ملحفه یک نفره شهرت دارند.

  • ملحفه عرض ١۵٠ سانتیمتر

پارچه تترون، ترگال و کج راه با عرض یک متر و نیم جزو پارچه های ملحفه ساده رنگی در این عرض هستند.

پارچه های ملحفه ای طرحدار با این عرض، اکثرا شامل پارچه تترون عروسکی و گلدار می شوند که برای کالا خواب نوزاد و روتختی به کار می روند.

  • ملحفه عرض دو متر

بیشترین مصرف پارچه ملحفه ای در عرض دو متر است. ملافه دو متر عرض از تمامی عرض ها پرفروش تر و پرکاربرد تر است. اکثر مشتری ها این عرض را برای خرید انتخاب می کنند. اکثر ملحفه ها برای مصارف خانگی دارای عرض دو متر هستند.

بیشتر کارخانجات نساجی پارچه ملحفه ایرانی را فقط در عرض دو متر تولید می کنند.

نکته: احتمال دارد ملحفه عرض دو متر، به اندازه دو تا سه سانتیمتر عرض کمتری داشته باشد که البته طبیعی است و مشکل خاصی برای کاربرد ملافه ایجاد نمی کند.

تترون ساده با عرض ١٨٠ سانتیمتر و ٢ متر نیز ملحفه ساده این بخش است.

اکثر پارچه ملافه های عرض ٢ متر دارای جنس پلی استر پنبه با گرماژ ٢۴٠ گرم هستند.

  • ملحفه عرض دو متر و چهل سانتیمتر

انواع پارچه های ملحفه ای طرحدار با عرض دو متر و چهل سانتیمتر، بیشتر برای روتختی و کالای خواب دو نفره استفاده می شوند. اکثر پارچه های ملحفه خارجی با این عرض در بازار های فروش یافت می شوند. نمونه های ایرانی این عرض نیز توسط بسیاری از کارخانجات کشور در بازار توزیع شده است.

برای ملافه ساده از تترون عرض دو متر و چهل سانتیمتر ساده در رنگبندی های مختلف به خصوص رنگ سفید استفاده می شود. پارچه کتان ملحفه ای بیشتر در این عرض تولید می شود.

  • ملحفه عرض دو متر و نیم

موارد بالا برای عرض دو متر و نیم نیز صادق است. این عرض نیز بیشتر برای ملحفه با جنس صددرصد پنبه در نظر گرفته می شود.

  • ملحفه عرض ٣ متر

پارچه ملحفه ای با عرض دو متر و نود سانتیمتر و سه متر نیز برای روتختی های عریض مصرف می شوند. مدل طرح دار این عرض، اکثرا جنس پنبه ای و کتان دارد.

تترون عرض سه متر نیز در دسته ملحفه های ساده این عرض قرار می گیرد.

طاقه های پارچه ملحفه ای

مشتری های پارچه باید با اصطلاحات رایج در بازار پارچه آشنا باشند.

در خرید عمده ای انواع پارچه های ملحفه ای ایرانی یا خارجی، ابتدا باید عرض مورد نظر را به درستی انتخاب کرد و سپس با توجه به متراژ طاقه ها متراژ مورد نظر را به مرکز فروش سفارش داد.

متراژ هر طاقه پارچه ملحفه ایرانی معمولا ٣۵ یا ۴٠ متر است. ملحفه های ایرانی در عرض های ١۵٠ سانتیمتر و دو متر به صورت طاقه کتابی و در عرض های بالاتر دو متر و چهل، دو متر و نیم و سه متر به صورت طاقه رول هستند. هر توپ پارچه ملحفه خارجی نیز معمولا ۵٠ متر یا ۵٠ یا ۵۵ یارد است.

عدل های پارچه ملحفه در کارخانه به صورت رنگبندی طرح بسته بندی می شوند که از هر رنگ دو طاقه داخل عدل قرار دارد.

اگر قصد خرید طاقه ای یا تک رنگ پارچه ملافه را دارید باید به بازار و عمده فروشان مراجعه کنید. در صورتی که خواهان خرید پارچه ملحفه به صورت تک رنگ به میزان بالا هستید، باید با کارخانجات یا نمایندگی آن ها ارتباط داشته باشید تا میزان حداقل سفارش را به شما اطلاع دهند.

خرید رول ملحفه یا به اصطلاح ملحفه رولی برای تولیدی های کالای خواب کار را به خصوص در امر برش راحت می کند. اگر طاقه ها به صورت کتابی بود می توانید با دستگاه رول ملحفه آنها را یک لا طاقه پیچی کنید.

اسامی کارخانجات نساجی تولیدکننده پارچه ملحفه

بهترین مارک پارچه ملحفه چیست؟ با کارخانجات نساجی پارچه ملحفه ای و کیفیت محصولات آن ها آشنا هستید؟

پارچه ملحفه ایرانی توانسته به خوبی پاسخگوی نیاز کشور باشد و از لحاظ طرح و مدل نیز تا حد زیادی همگام با نمونه های خارجی حرکت کرده است. طراحان پارچه ایرانی به طور مرتب در حال ارایه مدل های جدید برای ملحفه به کارخانجات نساجی هستند.

بیشتر شرکت های نساجی پارچه ملحفه در اصفهان، یزد، اردکان، بروجرد و مشهد قرار دارند. پارچه ملحفه ای اصفهان و یزد بهترین کارخانه ها و برندهای معروف را دارند.

صادرات و واردات انواع پارچه های ملافه ای ایرانی چه اوضاعی دارد؟ ملحفه لحاف و بالش ایرانی در چند سال اخیر به کشورهای همسایه از جمله عراق، تاجیکستان، افغانستان و کویت صادر شده است.

پارچه های ملحفه ای خارجی

گذشته از حرف های کلیشه ای حمایت از کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق، در این مورد هم انواع پارچه ملافه خارجی حجم زیادی از مبادلات بازار فروش پارچه در ایران را به خود اختصاص داده است.

پارچه ملحفه در جدول برندهای خارجی با دو نام مشهورتر است. پارچه ملحفه ترک و چینی از معروف ترین پارچه های ملحفه خارجی موجود هستند که اتفاقا خریداران زیادی نیز دارند. تا آنجا که می دانیم، ملحفه ساتن و دورو از تولیداتی هستند که در کشور تولید نمی شوند و فقط نمونه خارجی آن ها فروش می رود.

عمده ترین مشکل اکثر پارچه های ملحفه ای خارجی و نه همه آنها، این است که پس از چند بار شستشو زود پوسیده می شوند. اگر تا کنون از ملحفه های خارجی استفاده کرده باشید، درستی این حرف را تصدیق خواهید کرد. دلیل این مشکل، اول نخ پارچه از جمله پنبه درجه دو و سه است و دوم این که این پارچه ها شاید چندین سال در انبارها در شرایط نامناسب مثل تماس مستقیم با آفتاب و آب و هوا، نگهداری و بارگیری شده باشند.

اصلی ترین عامل رقابتی ملحفه های خارجی و ایرانی، جذاب بودن طرح و مدل پارچه است. از این رو مسئولیت بر گردن طراحان پارچه ایرانی است که چرا نمی توانند پا به پای کارخانه های خارجی، طرح های مدرن به کارخانجات کشور تحویل دهند.

متاسفانه فقط بعضی از کارخانه های نساجی ملحفه در کشور به صورت حرفه ای فعالیت، و با ایده های نو طرح های جدید ملحفه را به بازار عرضه می کنند. دیگر کارخانجات مثل یک ماشین کپی پیست، طرح آن ها را کپی و تقلید می کنند.

  • پارچه ملحفه ترک

خرید پارچه ملحفه ترک برای قشر به اصطلاح لاکچری از واجبات محل خواب و روتشکی است.

قیمت پارچه های ملحفه ای ترک و روش تشخیص اصل بودن جنس، دغدغه مشتریان در خرید عمده است.

در ایران این گونه جا افتاده است که اگر بعد از اسم هر پارچه یا پوشاکی کلمه ترک بیاید، نشان دهنده مرغوبیت جنس است. کشور ترکیه در حقیقت یکی از غول های صنعت نساجی جهان به شمار می رود، ولی نسبت دادن هر پارچه ای به اسم ترک و ترکیه در ایران، در اکثر موارد بی مورد و از روی تقلب است.

متاسفانه بعضی از برندهای ایرانی باند و رول طاقه پارچه را با کلمات انگلیسی و ترکی چاپ می کنند تا فروشنده آن را راحت تر به اسم جنس خارجی به فروش برساند.

البته با صاحبان نساجی که صحبت کنیم، این طور بیان می کنند که از روی ناچاری و فرهنگ غلط جا افتاده در میان مشتریان، برای فروش محصولات خود مجبور به این کار هستند.

اکثر پارچه های ملحفه ای که در ایران با نام ترک فروش می رود، تولید چین، تایوان، تایلند و یا خود ایران است. در خرید پارچه ملحفه ای ترک، مراقب رازهای فروشندگان پارچه باشید و به نام برند در لبه ترکی پارچه توجه کنید.

این تصور پیش نیاید که در بازار، پارچه ملحفه ترک اصل وجود ندارد؛ این بحث فقط به منظور روشن گری بیان شد.

پارچه های ملحفه ای ترک، اکثرا از جنس صددرصد پنبه و در عرض های دو متر و چهل سانتیمتر و ٣ متر هستند و معمولا در حاشیه پارچه اسم کارخانه تولید کننده چاپ شده است. برای صحت نام برندهای نساجی ترکیه می توانید از طریق سرچ در اینترنت اقدام کنید (البته برندی ایرانی نیز داریم که نام و لوگوی یک نساجی ترکیه را کاملا تقلید کرده است).

پارچه ملحفه چینی

چین در عرصه پارچه ملحفه نیز به خوبی در ایران خوش درخشیده است! و توانسته بسیاری از برندهای ملحفه ایرانی را از گردونه رقابت خارج کند. جا دارد مشتری ها به خاطر تشکر از کشور چین و مبارزه با بیکاری جوانان این کشور، از انواع پارچه های ملحفه ای چینی خرید کنند.

پارچه های ملحفه ای چینی بیشتر با عرض ٢ متر و چهل سانتیمتر، به صورت طاقه های ۵٠ متری یا ۵٠ و ۵۵ یاردی در بازارهای ایران خرید و فروش می شود. قیمت پارچه ملحفه چینی وابسته به ورود قانونی یا غیرقانونی آن به کشور است.

رح های متنوع، قیمت مناسب (البته در صورت قاچاق)، زیردست خوب و فرهنگ عامه مردم که جنس خارجی را بهتر می دانند، باعث شده که فروش ملحفه های خارجی رشد چشمگیری داشته باشد.

ملحفه ساتینت چینی و ملحفه های ساده رنگی این کشور دارای زیردست بسیار لطیف و خوبی هستند و در بازار تقاضای بالایی دارند.

جدیدترین پارچه های ملحفه ای

از انواع نسل جدید پارچه ملحفه ای می توان نمونه های نانو، ضد آب، آنتی باکتریال، ضد آلرژی، ضد حساسیت، ضد مایت، نسوز، ضد آب ژاول و لمینت یکبار مصرف را نام برد. این گونه ملحفه ها در کارخانه های داخل کشور نیز تولید می شوند و مصارف خاص خود را به خصوص برای ملحفه بیمارستان ها، مراکز درمانی و پارچه ملافه ای ارگان های نظامی دارند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پارچه ملحفه ای

قیمت پارچه ملحفه به خصوص به صورت عمده، تابع عواملی است که دانستن آن از طریق وب سایت می تواند برای برنامه ریزی خرید متناسب با بودجه برای تولیدی ها و فروشنده ها راه گشا باشد.

عوامل زیر همگی اصلی ترین عوامل در تعیین قیمت واقعی پارچه ملحفه هستند.

  • جنس پارچه ملحفه ای

برای تشخیص جنس پارچه ملحفه ای خوب و با کیفیت از ملحفه نامرغوب چه باید کرد؟ منظور از جنس پارچه، ابتدا الیاف مصرفی آن است. دوم تراکم بافت تار و پود است (تراکم بافت پارچه از طریق وزن یک متر طول در عرض آن به دست می آید)، سوم لطافت و زیردست پارچه است. هرچه این سه مورد کیفیت بالاتری داشته باشند، طبیعتا پارچه ملحفه ای با قیمت بالاتری فروش خواهد رفت.

اکثر پارچه های ملافه ایرانی عرض دو متر، جنس پلی استر پنبه با وزن ٢۴٠ گرم دارند. جنس های مرغوب تر و روتین بازار دارای جنس تترون هستند.

  • کیفیت چاپ و رنگ

پارچه های ملافه ای از پارچه هایی هستند که بسیار شسته می شوند. در پارچه ملحفه ای طرح دار، طرح های مختلف روی پارچه چاپ می شوند. این چاپ می تواند با کیفیت های مختلفی انجام گیرد. کیفیت رنگ های طرح مورد نظر و تمیزی چاپ کاملا با چشم مشهود است و نیاز به تخصص خاصی ندارد.

در فیلم کوتاه زیر می توانید، فرآیند چاپ روی پارچه ملحفه ای را ببینید.

بحث مهم تر در پارچه ملحفه ای چاپی، ثابت بودن رنگ و با کیفیت ماندن چاپ، پس از شستشو است. بعضی از پارچه های ملحفه در برابر مواد شوینده مقاوم نیستند، به مرور زمان و پس از چند بار شستشو، چاپ طرح پارچه یا از بین می رود یا کیفیت و درخشندگی رنگ روز اول را ندارد.

بهترین کیفیت چاپ را در بازار را با نام راکتیو می شناسند. پارچه ملحفه راکتیو از بالاترین درجه کیفیت چاپ پارچه برخوردار است که در مقابل انواع شستشو، لطافت و کیفیت طرح خود را از دست نمی دهد.

  • طرح و مدل

بعضی از کارخانجات در انتخاب طرح برای پارچه ملحفه ای بی سلیقه هستند و پارچه ها را متناسب با طبع و سلیقه مردم تولید نمی کنند. زیبایی طرح، جذاب بودن و طرح های جدید می تواند بر قیمت فروش ملحفه تاثیر مستقیم بگذارد.

– کارخانه تولیدکننده: بعضی از برندهای نساجی تولیدکننده پارچه ملحفه دارای سابقه زیادی هستند و نام آن ها تبدیل به یک برند در میان بازار، فروشندگان و مشتریان شده است. گاه دو کارخانه پارچه ملحفه را با یک جنس، با یک کیفیت و حتی با یک طرح تولید می کنند ولی در اینجا مشهور بودن برند است که باعث اختلاف قیمت محصول می شود.

– کشور تولید کننده پارچه ملحفه ای: فقط کافی است لیبل خارجی را چه واقعی و چه غیرواقعی، روی یک محصول قرار دهیم و سپس مثل آب خوردن آن را گران بفروشیم! پارچه های ملحفه خارجی همیشه گران تر از ملحفه ایرانی نیستند، این اتفاق در صورتی می افتد که بدون پرداخت گمرک و به صورت قاچاق در بازار توزیع شوند.

پارچه فروشی ملحفه

آیا پارچه فروشی شغل مناسب و پر در آمدی است؟ برای راه اندازی پارچه فروشی باید چه کار کرد؟

جواب سوال اول مثبت است. اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه پارچه فروشی دارید، بهتر است ابتدا با پارچه های پرفروش از جمله پارچه ملحفه شیک، در انواع قیمت ها و جنس ها شروع کنید. فروشگاه پارچه ملحفه ریسک کمتری نسبت به فروش سایر پارچه ها دارد.

  • برای ابتدای کار با پارچه های ملحفه ای، می توانید دکوراسیون پارچه فروشی خود را شیک کنید و به صورت رول آن ها را از قفسه های رولی آویزان کنید.
  • ابتدا بهتر است محصولات کارخانجات مشهور و شناخته شده را در مغازه خود داشته باشید تا بتوانید با یک حراج، راحت تر فروش داشته باشید.
  • درباره سلیقه و قدرت مشتریان خود تحقیق کنید و متناسب با آن برای مغازه خود جنس خرید کنید.
  • فروش پارچه به صورت کیلویی در سطح عمده و خرده نیاز به تجربه دارد و توصیه می شود در ابتدای کار برای فروشگاه خود از اجناس درجه یک و بدون تیکه خرید کنید. خرید عمده پارچه ملحفه کیلویی گاه می تواند با ضرر همراه باشد، چون اکثر آن ها دارای خرابی های مختلف هستند.

تولید با پارچه ملحفه ای

تاسیس و راه اندازی تولیدی کالای خواب، ملحفه خوشخواب روتختی، تشک، روکش بالشت، سرویس خواب نوزاد و عروس، ملحفه هتلی بیمارستانی و سرویس آشپزخانه حاشیه سود بسیار خوبی دارد. با کمی خلاقیت، متفاوت بودن، ایده پردازی جدید و تبلیغات هدفمند می توانید حتی از برندهای قدیمی نیز پیشی بگیرید.

برای تولید ابتدا باید سلیقه داشته باشید، دوم این که به خوبی بدانید برای چه قشری و با چه قدرت خریدی می خواهید محصول تولید کنید. سوم اینکه با انواع پارچه های ملحفه ای و دیگر مواد اولیه کار خود آشنا باشید و بدانید که مواد اولیه کار خود را از چه طریقی می توانید با قیمت مناسب تر خرید کنید.

فروش عمده پارچه های ملحفه ای

خرید و فروش عمده پارچه های ملحفه ای به دو روش سنتی و مدرن صورت می گیرد. قیمت خرید در این دو روش متفاوت تر است. پل های ارتباطی بین مصرف کننده و تولیدکننده در روش مدرن فقط یک پل است، به همین دلیل قیمت خرید برای مشتری ارزان تر می شود.

کم نیستند عمده فروشی های پارچه ملحفه ای در بازار که انواع ملحفه های کارخانجات مختلف را خرید و فروش می کنند.

برای همگام بودن با سرعت تغییرات تجارت در خرید عمده پارچه ملحفه ای باید با نحوه خرید پارچه در بازار و همچنین نحوه خرید اینترنتی، آشنایی کامل داشته باشید تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

آیا یک مرجع و نمایندگی فروش انواع پارچه های ملحفه ای در سراسر کشور وجود دارد که بتوان محصولات کارخانه های نساجی را با بهترین قیمت خرید؟

بازارهای فروش پارچه ملحفه ای

فروش عمده پارچه ملحفه ای بیشتر در کجاها صورت می گیرد؟ آیا آدرس بازار پارچه ملحفه عمده را می دانید؟

بازار پارچه ملحفه ای تهران، اصفهان، یزد، تبریز، مشهد، شیراز، اهواز، بندرعباس و شهرهای کردنشین همیشه پررونق و شلوغ است.بازار فروش و بورس پارچه ملحفه ای در تهران، اصفهان و یزد سه قطب اصلی عرضه منسوجات ملحفه ای ایرانی به صورت عمده هستند. قیمت خرید پارچه ملحفه ای را می توانید در بازارهای مختلف یا سایت های معتبر بازار با یکدیگر مقایسه کنید.

منبع: روچی

  نظرات