عوامل موثر بر خصوصیات پارچه

1400/04/20

عوامل موثر بر خصوصیات پارچه

در هنگام خرید پارچه یا لباس مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید جنس پارچه می باشد، چون کیفیت پارچه مشخص می کند که آن لباس را چقدر می توانید استفاده نمایید. بسیار افرادی هستند که نمی دانند در هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه کنند. به همین دلیل در ادامه می خواهیم چند خصوصیت مهم در پارچه را به شما معرفی می کنیم.

تاب نخ

حتما می دانید که مراحل بافت پارچه به این صورت است که دسته ای از الیاف را به صورت موازی به هم می تابانند و نخ را تولید می کنند و با استفاده از این نخ ها پارچه تولید می شود.، پس تاب نخ تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت و مرغوب بودن پارچه دارد.

خصوصیات پارچه

هرچه تاب نخ کمتر باشد، پارچه دارای بافت نرم، صاف و حجیم است و هرچه تاب نخ زیاد باشد، پارچه دارای بافت سفت، زبر و توپر است. اما هر چقدر که نخ با بافت زیاد در تولید پارچه استفاده شود، در لباس شما پرز کمتری ایجاد می شود.

تراکم پارچه

تراکم پارچه در واقع به معنی نزدیک بودن نخ ها در هنگام تولید پارچه می باشد، به عبارت دیگر به تعداد نخ هایی که در طول و عرض پارچه در یک سانتی متر وجود دارند، تراکم نخ گفته می شود. جالب است بدانید تراکم پارچه بر میزان عبور هوا، پوشانندگی پارچه، استحکام، وزن و چروک پذیری آن تاثیر بسیار زیادی دارد. هر چه تراکم پارچه بیشتر باشد استحکام، مقاومت و وزن آن هم بیشتر است، این ویژگی باعث می شود لباس های تولید شده با این ویژگی کمتر دچار تغییر شوند. در مقابل پارچه های با تراکم کم چون فضای خالی بیشتری در بین نخ هایش وجود دارد، کمتر هم چروک می شوند.

وسیله ای به نام پود شمار وجود دارد که میزان تراکم پارچه را مشخص می کند، این دستگاه از صفحه ای مدرج و یک ذره بین تشکیل شده است. توسط ذره بین تعداد نخ ها، رج ها و ردیف ها در یک سانتی متری پارچه تعیین می شود.

چروک پذیری و برگشت پذیری چروک

حتما برای شما هم پیش آمده که در یک مهمانی یا جلسه کاری لباستون چروک شده باشه، این اتفاق بسیار نا خوشایند است. خط های چروک در هنگام نشستن یا تحت فشار قرار گرفتن در لباس شما ایجاد می شوند که در بعضی پارچه ها شدت آن بسیار بیشتر از پارچه های دیگر است.

منظور از برگشت چروک پذیری پارچه این است که در مناطقی از لباس مانند قسمت آرنج یا زانو که بیشتر تحت فشار هستند، قطعا خطوط چروک ایجاد می شود، پارچه هایی با کیفیت بالا می توانند این خطوط را از بین برده و به حالت اولیه برگردانند. در واقع بر روی این پارچه ها عملیات ضد چروک انجام شده تا از چروک جلوگیری کرده یا خطوط چروک را کاهش دهد.

چروک پذیری پارچه

اما از کجا متوجه شویم که لباس یا پارچه ای که می خریم جزو کدام دسته است؟ به شما توصیه می کنیم قبل خرید پارچه را در دست خود مچاله کنید و بعد از چند ثانیه رها کنید، اگر پارچه به حالت اولیه خود برگشت و چروک نشد می توانید با خیال راحت خرید کنید.

راحتی پارچه

راحتی پارچه بعد از دوخت و در هنگام تن کردن لباس بسیار مهم است.

میزان رطوبت پذیری پارچه

در فصل تابستان با ورزش یا گاهی حتی با یک پیاده روی ساده عرق می کنیم. بسیار مهم است که پارچه رطوبت را به خود جذب کند و بعد رطوبت از طریق پارچه تبخیر شود.

منبع:ایپکچی

  نظرات