گالری پارچه ایپکچی

ایپکچی


چرا اتو کردن لباس مهم است؟

1400/04/16

چرا اتو کردن لباس مهم است؟

خیلی از اوقات پشت میز اتو ایستاده‌اید و در ذهن خود سوال می‌کنید که آیا این لباس نیاز به اتو کردن دارد؟ بسیاری از ما از اتو کردن لذت نمی‌بریم.

چرا اتو کردن لباس مهم است؟

لباسهای اتو کشیده و داشتن لباسی تازه و بدون چین و چروک تأثیر مستقیمی بر روابط کاری و شخصی شما دارد. لباس اتو کشیده شده باعث می‌شود نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید.

برداشت‌های اول در قرار ملاقات‌ها بسیار مهم است؛ اجازه ندهید که ظاهر چروکیده لباس‌های شما آنها را از اتفاق‌های خوب دور کند. لباس‌های چروک شما بیانگر این است که شما به اندازه کافی به ظاهرتان اهمیت نمی‌دهید.

نکات مهم در اتو کشی

انتخاب میز اتو مناسب:

میز اتوهای تاشو به راحتی قابل حمل و نقل می‌باشند و کاملا قابل تنظیم هستند و می‌توانید ارتفاع را مطابق میل خود تغییر دهید. بهترین ارتفاع برای میز اتو 90 سانتی متر است. بهتر است زیر میز اتو یک پارچه تمیز پهن کنید تا اگر هنگام اتو کشی لباس‌های بلند روی زمین کشیده، کثیف نشوند. روی میز اتو هم چند لایه پارچه بیاندازید.
برای اتو کشی، دو طرف لباس باید اتو کشیده شود. برای نتیجه بهتر روی میز اتو را با چند لایه پارچه پوشش دهید و سپس از یک لایه فویل استفاده کنید و مجدد، دو لایه پارچه روی فویل، بیاندازید تا هنگام اتو کشی حرارت اتو به فویل منتقل شود و فویل مثل یک اتو لایه زیرین لباس را هم صاف کند.

استفاده ار محافظ پارچه‌ای:

خیلی از پارچه‌ها اگر به صورت مستقیم اتو به روی آنها قرار بگید برق می‌اندازد.

برای جلوگیری از این برق افتادگی، باید از یک پارچه نخی استفاده کنید که روی لباس قرار دهید، سپس اتو کنید.

استفاده از درجه مناسب اتو :

باید با توجه به جنس پارچه، درجه اتو را تنظیم کنید. برخی از پارچه‌ها مثل ابریشم، حریر، چرم، مخمل و … بقدری نازک یا گران قیمت هستند که بهتر است برای شستشو به خشکشویی بدهید.
اما خیلی اوقات می‌توان با دقت و رعایت درست اتو کردن خودتان در منزل این کار را انجام دهید.

باید از پارچه نخی به عنوان محافظ روی لباس استفاده کنید و اتو را با فاصله و درجه حرارت مناسب، نگه دارید تا چین و چروک برطرف شود.
نکته مهم دیگر در اتو کردن این لباس‌ها این است که قبل از اتو لباس را به پشت کنید و از پشت اتو کنید تا سایه نیفتد.

در مورد لباس‌های مجلسی، در صورت داشتن یقه حتما اتو را از یقه شروع کنید و برای اتو دامن این لباس‌ها حتما از لبه دامن به سمت کمر اتوکشی انجام شود.

اگر دامن و لباس مجلسی شما، پولک و منجوق‌دوزی دارد، حتما از حوله نمدار استفاده کنید. به این صورت که لباس را به پشت کنید و روی لباس را روی حوله قرار دهید و از پشت لباس اتوکشی کنید.
در هنگام اتو کشی لباس‌هایی که کمربند دارند، حتما قبل از اتو کشی کمربند را خارج کنید. اگر دارای جیب است، آستر جیب را حتما بیرون بکشید و از همان سمت اتوکشی کنید.

برای اینکه اتوکشی بهتر انجام شود، بهتر است قبل از خشک شدن، کار اتوکشی را انجام دهید. حتی برای اتوکشی پرده‌ها این کار بهترین نتیجه را خواهد داشت.

برای اتو زدن درزهای لباس، حتما لباس را از پشت کرده و درزها را باز کنید و اتوکشی کنید.

نکات مهم در مورد نگهداری از اتو:

حتما بعد از هر بار اتوکشی، مخزن آب اتو را خالی کنید.

برای محافظت از کفه اتو، حتما از محافظ صفحه که متناسب با اندازه و مدل اتوی خود که در بازار موجود هست، استفاده کنید.

اگر کف اتوی شما کثیف است، حتما قبل از اتوکشی تمیز کنید، یکی از راههای تمیز کردن کفه‌ی اتو، استفاده از خمیر دندان می‌باشد. به این صورت که روی محل لکه بمالید و با ابر تمیز کنید. در صورت در دسترس نبودن خمیردندان از برش‌های لیموترش نیز می‌توانید استفاده کنید.

بعد از چند بار اتو کشی، داخل مخزن بخار آن کمی سرکه بریزید، پارچه‌ای را که مورد نیاز نیست را با بخار زیاد اتو کنید تا رسوبات املاح آب که در داخل اتو مانده، مانع از بسته شدن محافظ بخار نشود و اتوکشی بهتر انجام شود.

لوازم و ابزار اتوکشی:

برای داشتن اتوکشی بهتر ابزاری موجود در بازار می باشد که با داشتن آنها نتیجه کار اتوکشی بهتر خواهد بود.

میز اتو: از ابزار اولیه و مهم در اتو کشی می‌باشد.

بالشتک‌های اتو: برای اتو درزهای منحنی استفاده می‌شود. به این صورت که بعد از دوخت درز، درز را هم از رو و هم از پشت لباس اتو زده، سپس بر روی بالشتک درز را به یک سمت خوابانده و اتو می‌کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که بالشتک‌ها انواع مختلف و کاربردهای متفاوت دارند.

بالشتک بیضی، لوله‌ای و دستی برای قسمتهای لوله‌ای لباس مانند: آستین و شلوار از بالشتک لوله‌ای استفاده می‌شود. برای درزها و پنس‌ها از بالشتک بیضی استفاده می‌شود.

بالشتک دستی مانند بالشتک بیضی می‌باشد؛ با این تفاوت که کوچک است و در دست جا می‌گیرد و برای درزهای گردن و حلقه و کاپ لباس عروس استفاده می‌شود.

در مورد پنس‌ها، باید از سمت پهن به سمت نوک پنس اتو کرده و سپس به روی بالشتک باز و مجدد اتو می‌کنید.

ژانت: ژانت که به آن میز اتوی آستین نیز می‌گویند؛ برای درز آستین و شلوار استفاده می‌شود. شبیه بالشتک لوله‌ای می‌باشد؛ با این تفاوت که دارای پایه است. قسمت لوله‌ای لباس داخل آن قرار می‌گیرد.
انتهای ژانت دارای انحنا است که وقتی آستین را خرد داده و مرتب کردیم بر روی ژانت اتو زده و سپس به حلقه بالاتنه وصل می‌کنیم.

انواع اتو :

اتو دارای انواعی است که هر کدام بر حسب نوع استفاده کاربردهای متفاوتی دارند.

اتو ذغالی: این اتو که از ابتدائی‌ترین و اتوهای اولیه می باشد بعد از اینکه ذغال روشن و گرم می‌شود، درون محفظه اتو گذاشته و درب آن را محکم کرده و سپس اتو می‌کنیم.

به دلیل اینکه امکان کنترل حرارت وجود ندارد باید خیلی با احتیاط کار اتوکشی انجام شود.

اتو برقی: این اتو دارای سه نوع، ساده، اتوماتیک و بخار می‌باشد.
اتوی ساده که معمولی‌ترین اتو است و درجه تنظیم حرارت بر حسب جنس پارچه ندارد.

اتوی برقی اتوماتیک دارای درجه تنظیم حرارت بر حسب جنس پارچه می‌باشد.

اتوی بخار که دارای صفحه مشبک برای خروج بخار و مخزن آب می‌باشد.

اتوی مخزن‌دار صنعتی: این نوع اتو بیشتر برای تولیدی‌ها و کارگاه‌های دوخت صنعتی و مزون‌ها که حجم کاری زیادی دارند، استفاده می‌شود.

مخزن آب از خود اتو جداست و دارای بخار پر قدرتی است.

کیفیت اتوکشی در این اتو بسیار بالا و مناسب اتوی هر نوع جنس پارچه‌ای می‌باشد که براساس جنس پارچه، درجه بخار و گرمای آن تنظیم می‌شود.

اتوی سرد: برای پرس و صاف کردن درزها بعد از اتوی بخار استفاده می‌شود. بعد از اتو کردن هر تکه از درز یا لباس، اتوی سرد را روی آن قرار می‌دهیم و تکه دیگری را اتو می‌کنیم، به این ترتیب کل لباس را اتو می‌کنیم.

اتوی پرس: شاید با شنیدن نام این اتو، بیشتر اتوی مورد استفاده در خشکشوئی‌ها برای شما تداعی پیدا کند.

اما امروزه برای مصارف خانگی هم تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد و مناسب خیاط‌هایی که در منزل و یا مزون‌ها و یا کارگاههای کوچک مشغول به فعالیت هستند می‌باشد.

منبع:ربانی

  نظرات