بررسی پارچه کشمیر و کاربرد آن در لباس

1400/04/14

بررسی پارچه کشمیر 

بررسی پارچه کشمیر و کاربرد آن در لباس

بررسی پارچه کشمیر و کاربرد آن در لباس - وبسایت ایپکچی

اختراع پارچه یکی از اختراعات مهم بشر است که قدمت زیادی در طول تاریخ دارد. هزاران سال است که مردم از این اختراع برای پوشاندن بدن خود و دیگر مصارف از پارچه استفاده می‎کنند. اگرچه کاربرد این اختراع در ابتدا تنها برای پوشاندن بود، اما با گذشت زمان کاربردهای زیاد و متنوعی برای پارچه به وجود آمد. افراد از پارچه‎ها برای مصارف گوناگون استفاده می‎کردند و جنس‎های مختلف پارچه این اجازه را به افراد می‎داد که براساس پولی که دارند، بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. پارچه کشمیر از این نوع پارچه‌هاست.

با این وجود هنوز مهم‎ترین کاربرد پارچه را باید تولید لباس از آن دانست. پارچه‌ها انواع مختلفی دارند که باید برای هر کدام از این انواع کاربردها و خصوصیاتی را برشمرد. در این مطلب قصد داریم درباره پارچه کشمیر به عنوان یکی محبوب‎ترین انواع پارچه صحبت کنیم. با پارچه کشمیر می‌توان انواع لباس مانند: پالتوی کشمیری،کت کشمیری، جلیقه، شال و… را تولید کرد. همچنین تمام نکات دیگری که باید درباره این جنس از پارچه بدانید، اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. ژورنال بخوانید.

پارچه کشمیر چیست؟

پارچه کشمیر؛ نوعی از پارچه بافت است که از پشم بز کشمیر و حتی در مواردی از پشم بزهای دیگر تهیه می‎شود. تاریخچه این پارچه به کشمیر و کشور هند باز می‎گردد. کشمیر را یک بافت پشمی می‎دانند اما در واقع حقیقت این است که این بافت از موی بز کشمیر (کاملا جدا از موی گوسفند) تولید می‎شود.

این پارچه بافتی لطیف و سبک دارد اما این دلیل نمی‎شود که آن را پارچه محکمی ندانیم. بلکه باید گفت این نوع پارچه از لحاظ استحکام بسیار قوی است. جالب است بدانید نرم بودن و ظرافت این پارچه به این صورت است که اگر درجه ظرافت پشم یک گوسفند عادی، 36 میکرون باشد، درجه لطافت پشم بز کشمیر 7 الی 19 میکرون است. حالا تصور کنید این پارچه به چه میزان می‎تواند نرم و لطیف باشد. بافت ظریف پارچه باعث می‎شود، لباس‎های تولید شده مانند پالتوی کشمیری بسیار با کیفیت و زیبا از کار در آیند. این پارچه بدون پرز است که به عنوان یک عایق عمل کرده و بدن افراد را خصوصا در پالتوی کشمیری گرم نگه می‎دارد.

پارچه کشمیر چگونه ساخته می‌شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، این پارچه به عنوان یکی از پارچه های گران‎قیمت از بز کشمیری تهیه می‎شود. از آنجایی که بزهای کشمیری در هیمالیا زندگی می‎کنند و دسترسی به آنها برای همه افراد جهان کار آسانی نیست، در برخی موارد برای تولید پارچه کشمیر از بزهای دیگر نیز استفاده می‎کنند و پارچه‎هایی که از پشم بز کشمیری هستند، قیمت نسبتا بالایی دارند.

خصوصیات پارچه کشمیر

پارچه کشمیر از جمله پارچه‎هایی است که قدمت بسیار زیادی دارد. یعنی این پارچه از هزاران سال پیش در نپال و همچنین ناحیه کشمیر تولید می‎شده و هنوز هم در سراسر جهان تولید و استفاده از آن ادامه دارد. این پارچه که مانند عایق عمل می‎کند بسیار نرم، سبک و البته محکم است. اصلی‎ترین ویژگی پارچه کشمیر این است که از الیاف حیوانی تولید می‎شود. از دیگر خصوصیات پارچه باید به گران قیمت بودن آن اشاره کرد.

2 دلیل اصلی برای گران بودن پارچه کشمیر وجود دارد:

  1. این پارچه به طور چشمگیری عایق گرماست و نسبت به دیگر پارچه‌هایی که برای لباس های زمستانی استفاده می‎شود، بیشتر افراد را گرم نگه می‎دارند.
  2. بز کشمیری در همه جا وجود ندارد و به همین دلیل دسترسی به این پارچه کمی سخت خواهد بود. به عبارت ساده‎تر کمیاب بودن و طبیعی بودن پارچه کشمیر را باید از اصلی‎ترین دلایل گرانی آن دانست.

رنگ بندی و رنگ طبیعی پارچه کشمیر

بافت طبیعی این پارچه به گونه‎ای است که می‎توان آن را هم با ماشین لباسشویی و هم با دست شستشو داد. این پارچه دارای جنسی است که امکان دارد هنگام شستن لباس گوله گوله شود اما نگران نباشید؛ وجود یک برس مخصوص این مشکل را حل خواهد کرد. از این پارچه بیشتر برای تولید لباس های پاییزه و زمستانه مانند پالتو، بلوز پاییزی، کت و جلیقه استفاده می‎کنند.

پارچه کشمیر در رنگبندی های مختلفی وجود دارد. وقتی هنوز رنگ‎ریزی نشده، یعنی در حالت طبیعی‎اش در رنگ‎های خاکستری، قهوه‎ای و سفید وجود دارد و بعد از رنگ‎ریزی هم شما می‎توانید این پارچه را در رنگ های مختلفی تهیه کنید. لازم به ذکر است این پارچه طرح‎های مختلفی نیز دارد که یکی از رایج‎ترین این طرح‎ها چهارخانه‎های ریز و درشت و طرح راه‌راه است.

کاربرد پارچه کشمیر چیست؟

از پارچه کشمیر برای تولید لباس‎های مختلف به خصوص لباس و پارچه زمستانی و پاییزی، استفاده می‎شود. پالتوی کشمیری، یکی از انواع لباس‎هایی است که از این جنس پارچه تهیه می‎شود و بسیار هم درمیان مردم محبوبیت دارد. این لباس به دلیل عایق بودن، بدن را گرم نگه داشته و از همین رو برای تولید لباس های زمستانی با وجود گران قیمت بودنش از آن استقبال زیادی می‎شود.

پالتوی کشمیری، شال و جلیقه، رایج‎ترین لباس‌هایی هستند که با این پارچه تولید می‌شوند. از این پارچه به جز لباس کاربرد دیگری مانند دوخت تشک و دیگر موارد سرویس خواب هم دارد. این پارچه‌ی بسیار نرم، انتخاب مناسبی برای تشک است. معمولا تشک‎هایی که با پارچه کشمیر تولید می‎شوند، طول عمر نسبتا بالایی دارند و از آنجایی که قیمت این پارچه گران است، سرویس خوابی که در تولیدش از پارچه کشمیر استفاده می‎شود، قیمت نسبتا بالایی خواهد داشت.

یکی از اصلی‎ترین دلایلی که باعث می‎شود از پارچه کشمیر پارچه مناسب برای لباس خواب استفاده شود این است که این پارچه دما را تنظیم و از گرم شدن بیش از اندازه بدن هنگام خواب جلوگیری می‎کند. همچنین این مساله که پارچه کشمیر را به راحتی می‎توان شستشو کرد باعث می‎شود افراد از این جنس سرویس خواب استقبال کنند.

چگونه پارچه کشمیر باکیفیت را تشخیص دهیم؟

از آن جایی که  این پارچه قیمت بالایی دارد، باعث می‎شود که عده‎ای از افراد به دنبال تقلب و سودجویی بروند. ممکن است لباسی که از کیفیت پایینی برخوردار است را به عنوان پارچه کشمیر و با قیمتی بالا به شما بفروشند. حالا در این میان لازم است یکسری نکات را درباره شناسایی کشمیر از پشم معمولی بدانید تا خرید مطمئن‌تری داشته باشید.

معمولا برای تشخیص کشمیر اصل، قیمت آن معیار مناسبی نیست ولی این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر کشمیر صد در صد را به قیمت پایین ارائه کنند، درصد الیاف طبیعی کشمیر در آن لباس بسیار ناچیز است. اگر دست کم 80 درصد از لباس کشمیری شما خالص نباشد، آن لباس را نمی‎توان یک کشمیر باکیفیت دانست و هیچ تفاوتی با پشم معمولی ندارد. برای امتحان یک پارچه کشمیر کافی است آن را از 2 طرف بکشید و بعد شاهد بازگشت پارچه به فرم اصلی آن باشید. اگر این اتفاق برای پارچه شما نیافتاد، به اصل بودن آن شک کنید.

روش های نگهداری از پارچه کشمیر

برای مراقبت از لباس‎هایی با پارچه کشمیر تنها لازم است که چند نکته اساسی را رعایت کنید و بعد از دوام لباس‎های کشمیری خود تا مدت‎های طولانی مطمئن باشید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

شاید این نکته کمی خنده‎دار به نظر آید ولی لازم است بدانید که هیچگاه یک لباس کشمیری را نباید از چوب لباسی آویزان کنید زیرا جاذبه زمین باعث کشیده شدن و بد شکل شدن لباس شما خواهد شد. سعی کنید لباس‎های با پارچه کشمیری خود را در کمد بگذارید تا از رطوبت در امان بمانند. مراقب حمله حشرات موذی به پارچه لباس کشمیری خود باشید و با استفاده ار یک کاور برای نگهداری لباس، خیال خود را از این بابت راحت کنید. یکی از قابلیت های پارچه کشمیر، نگهداری بوی عطر و آلودگی هوا در بافت خود است و بهتر است که بعد از هر بار پوشیدن لباس کشمیری خود، آن را بررسی و در صورت لزوم شسته و پاک کنید.

نحوه شستشوی صحیح پارچه کشمیر

یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت از پارچه لباس، توجه به روش‌های شستشوی آن لباس است. روش شستشوی این پارچه تأثیر بسیار زیادی در حفظ ویژگی‎های این مدل پارچه نادر دارد. امروزه اگر به شما بگویند که فلان ژاکت یا کلاه از همین پارچه است، نباید این انتظار را داشته باشید که پارچه آن لباس از کشمیر خالص باشد زیرا امروزه برای حفظ نرمی و جلوگیری از گلوله شدن لباس‎هایی با پارچه کشمیری، نخ‎هایی از الیاف دیگر را در الیاف این مدل پارچه ترکیب می‎کنند.

همانطور که پیش از این هم برای شما گفتم، کشمیر نوعی پشم است پس تمامی مراقبت‎های لباس‎های پشمی برای لباس های کشمیری هم صدق می‎کند و این دو مدل پارچه تقریبا روش شستشوی یکسانی دارند که برای مراقبت هر چه بیش‎تر از جنس و ویژگی‎های پارچه‎ها است.

به‎طور کلی می‌‎توان با خواندن برچسب شستشوی لباس، به سادگی هر چه تمام فرآیند را به پایان رساند. البته به دلیل حساس بودن بافت پارچه، معمولا بر روی برچسب‎های مراقبت از لباس یادآور می‎شوند که شستشو را به خشکشویی بسپارید ولی ما به شما این اطمینان را می‎دهیم که روش هایی بسیار آسان و کاربردی برای شستشوی پارچه کشمیر با دست وجود دارد که خیال شما را از بابت شستشوی لباس های کشمیری راحت و آسوده می‎کند.

شستشوی پارچه کشمیر با دست

برای شستشوی این پارچه با دست معمولا استفاده از آب ولرم توصیه می‎شود و هرگز نباید آب مورد استفاده در شستشوی لباس کشمیری خیلی داغ باشد؛ زیرا این مساله می‎تواند آسیب جدی به این پارچه بزند. حسابی مراقب باشید که وقتی لباس با پارچه کشمیری خود را از آب بیرون آوردید، آن را نه بچلانید و نه فشار دهید. بهترین ماده برای شستشوی لباس، شامپو بچه است. در کنار شستشوی این پارچه‎ها با شامپو بچه، می‎توانید از 1 قاشق کوچک نرم کننده هم استفاده کنید تا حسابی مراقب لطافت پارچه خود باشید.

برای شستشوی این مدل پارچه با دست، تنها لازم است آن را درون تشتی که پر از محلول مواد شوینده و آب است بیندازید و برای 20 دقیقه آن را درون تشت رها کنید تا کف و مواد شوینده و نرم کننده به آرامی در تار و پود پارچه شما نفوذ کند. شوینده‎های مورد استفاده برای این پارچه باید بسیار ملایم و ضعیف باشند. هرگز نباید این مدل پارچه را هنگام شستشو چنگ بزنید یا بیش از حد فشار دهید تا به بافت لباس آسیب برسد.

شستشوی پارچه های کشمیر با ماشین لباسشویی

به صورت کلی شستشوی این پارچه با ماشین لباسشویی توصیه نمی‎شود و حسابی بافت پارچه شما را به خطر می‎اندازد. معمولا در فصول سرد سال مانند پاییز و ‎زمستان، استفاده از لباس‎هایی با این مدل پارچه بسیار مورد توجه قرار می‎گیرد و ممکن است شما دائما نیاز به شستن لباس‎های کشمیری خود داشته باشید. با این حال به شما توصیه می‎کنم که اگر علاقه دارید از این لباس‎های خود در سال‎های طولانی استفاده کنید، آن را درون ماشین لباسشویی نیندازید و کمی حوصله به خرج دهید.

ولی اگر مجبور به استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن لباس کشمیری خود شدید، حواستان باشد که آن را روی چرخش کند تنظیم کرده و درجه آب را بر روی آب سرد قرار دهید. مراقب باشید که در شستن پارچه کشمیری خود با ماشین، آن را به دست خشک کن لباسشویی ندهید. زیرا با این کار بافت لباس شما آسیب دیده و باید با آن برای همیشه خداحافظی کنید.

خشک کردن پارچه کشمیر

برای خشک کردن این پارچه تنها لازم است آن را بر روی یک پارچه پهن کرده تا آب آن گرفته و خشک شود. هیچگاه لباس کشمیری خود را پهن یا آویزان نکنید. زیرا این پارچه به سرعت کش آمده و بد شکل می‎شود. برای خشک کردن این لباس آن را صاف بگذارید تا چروکی روی پارچه لباس شکل نگیرد. ممکن است هنگام شستشوی کشمیر با بوی بدی مواجه شوید که چاره این بوی بد تنها چند قطره سرکه است که هنگام آبکشی لباس می‎توانید به آن اضافه کنید. بگذارید لباس شما تا آخرین قطره خشک شود و بعد آن را جمع کنید.

حرف آخر

پارچه کشمیر از پارچه های مرغوب و نادر جهانی است که لطافت و نرمی آن، همه را به خود جذب می‎کند. لباس‎هایی که با این پارچه طراحی شده‎اند بسیار گران بوده و لازم است به بهترین نحو از آن‎ها نگهداری شود تا به زودی فرم خود را از دست ندهند و طولانی مدت برای ما مورد استفاده قرار گیرند. همچنین باید مراقب بود تا 1 لباس پشمی معمولی را با قیمتی بالا به عنوان پارچه کشمیر به نفروشند. ما هم در این مطلب سعی داشتیم تا کمی شما را با این پارچه، ویژگی‎های آن و روش‎های نگهداری و شستشوی آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته و به کارتان بیاید و شما را در بهترین انتخاب‎‌های خود یاری کند و بتوانید یک لباس زمستانی با پارچه کشمیر را در زمستان‎های بسیاری استفاده کنید و لذت ببرید.

منبع : ربانی 

  نظرات