انواع پارچه چادری را بشناسید

1400/04/13

انواع پارچه چادری

انواع پارچه چادری را بشناسید

انواع پارچه چادری را بشناسید - وبسایت ایپکچی

یکی از پوشش‌های متداول بانوان ایرانی و کشورهای اسلامی چادر است. چادر نوعی پوشش اسلامی است که به عنوان حجاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل سادگی و آزاد بودن چادر، بانوان در آن احساس راحتی دارندپارچه‌های چادری دارای رنگ‌های مختلفی هستند. رایج‌­ترین رنگ چادر در ایران که خیلی از آن در مجالس مختلف استفاده می‌شود، رنگ مشکی است.

خانم‌های ایرانی در همه دوره‌ها از چادر، به ویژه چادر مشکی برای بیرون رفتن از منزل استفاده می‌کرده‌اند. البته در دوران کوتاهی از تاریخ ایران، خانم‌ها از چادر رنگی برای این کار استفاده می‌کرده‌اند. این نوع پوشش دارای انواع پارچه میباشد.

درباره چادر بیشتر بدانیم

چون چادر، نوعی از پوشش است که هر خانم ایرانی یا مسلمان از آن استفاده می‌کند و هر سال ممکن است خرید پارچه چادری در چندین قواره باشد، باید نکاتی را در مورد نوع و کیفیت پارچه‌های چادری بداند و در مورد آن اطلاعاتی کسب کند که ما در اینجا به این نکات اشاره می‌کنیم:

انواع پارچه چادری زنانه

پارچه‌های چادری به سه گروه

  • چادر مشکی
  • چادر رنگی
  • چادر نانو

تقسیم می‌شوند که دو دسته اول نیز هر کدام در دو قسمت دسته‌بندی می‌شوند.

 پارچه مشکی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • چادر مشکی ساده
  • چادر مشکی طرح دار

پارچه چادری رنگی هم به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • پارچه چادری رنگی مجلسی
  • پارچه چادری نمازی

انواع پارچه‌های چادر مشکی اعم از ساده و طرح دار در زیر آورده شده‌اند:

دسته‌بندی پارچه‌های چادر مشکی

  • پارچه چادر مشکی کن کن
  • پارچه چادر مشکی سوپر کن کن
  • پارچه چادر مشکی حریر اسود یا کرپ
  • پارچه چادر مشکی کریستال
  • پارچه چادر مشکی تریزا
  • پارچه چادر مشکی طرح دار

برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد انواع چادر مشکی به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم:

 پارچه چادر مشکی کن کن

این نوع پارچه که در سال‌های اخیر محبوبیت خاصی در ایران پیدا کرده است و به وفور توسط بانوان محجبه خریداری می‌شود، پارچه‌ای ظریف، سبک و براق است و علت محبوبیت آن نیز به همین دلیل است. به دلیل زیبایی و سبکی که این نوع پارچه دارد برای هر مجلسی مناسب است. پارچه کن کن از دو نوع کره‌ای و ژاپنی در بازارهای ایران موجود است. البته ناگفته نماند که نوع چادری کن کن ژاپنی بسیار سبک‌تر و مشکی‌تر از دیگر رقبای آن است.

جنس کن کن کره‌ای در دو نوع:

  1. معمولی
  2. مات

ارائه می‌شوند که کن کن مات بسیار سبک‌تر است.

پارچه چادر مشکی سوپر کن کن

پارچه‌های چادر مشکی سوپر کن کن یکی دیگر از انواع پارچه‌های چادری است. این پارچه از نوع کن کن و حریر ساخته شده است. توجه داشته باشید براقی سوپر کن کن از پارچه کن کن کمتر است، ولی از کن کن بادوام‌تر است. ویژگی بارز پارچه سوپر کن کن نیز ظرافت و سبکی آن است.

پارچه چادر مشکی کرپ یا حریر اسود

  • ژاپنی
  • کره‌ای

پارچه چادر مشکی کرپ یا حریر اسود، پارچه‌هایی هستند که تنوع بسیار بالایی دارند. این نوع پارچه‌ها به دلیل بادوام بودن، خاک نگرفتن، مشخص بودن تار و پود پارچه (به شکلی که می‌توان با چشم تار و پود آن را تشخیص داد)، پرز نگرفتن، چروک نشدن و این که رنگ پارچه مشکی آن به بوری نمی‌زند، مشتریان خاص خود را دارند. این نوع پارچه چادری گزینه مناسبی برای استفاده کارهای روزانه و در محیط کار است، چون چروک نمی‌شود و نیاز به اتو ندارد.

دو نوع مدل پارچه چادر مشکی کرپ از نوع کره‌ای و ژاپنی را می‌توانید در بازار پیدا کنید. البته لازم به ذکر است که نوع ژاپنی آن سبک‌تر و از کیفیت بالاتری برخوردار است. همین موضوع باعث می‌شود شما بتوانید نوع پارچه کرپ ژاپنی را از پارچه کرپ کره‌ای تشخیص دهید؛ چون قطر پارچه ژاپنی کمتر از قطر پارچه کره‌ای است.

پارچه چادر مشکی کریستال

این نوع پارچه همان طور که از نامش نیز پیداست حالت کریستال و براق دارد. پارچه چادر مشکی کریستال، نوعی پارچه سبک است و جنس این پارچه حالت مخملی دارد که همین نکات باعث جذب بسیاری از مشتریان خاص این پارچه می‌شود.

تار و پود این نوع پارچه چادری که به مشکی کریستال معروف است بسیار ظریف کار می‌شود، به طوری که شما نمی‌توانید با چشم آن‌ها را ببینید. پارچه چادری کریستال هم مانند بقیه دارای دو نوع است:

  • نوع اول آن، پارچه کریستال ژاپن
  • نوع دوم پارچه کریستال کره است.

در ضمن چیزی که در مورد پارچه چادری کریستال باید بگوییم این است که این نوع پارچه به دلیل ریزشی خوبی که دارد برای چادرهای مدل‌دار گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

قیمت پارچه چادری ژاپنی

پارچه ژاپنی در مقایسه با پارچه نوع کره‌ای، مشکی‌تر و مخملی‌تر است و همچنین نوع ژاپنی دیرتر چروک می‌شود. ویژگی‌های بیان ‌شده در مورد پارچه چادری ژاپنی باعث شده است که قیمت پارچه‌های ژاپنی نسبت به پارچه کره‌ای بیشتر باشد.

پارچه چادر مشکی تریزا

پارچه چادر مشکی تریزا نوعی از پارچه‌های پرطرفدار است. این نوع پارچه چادری، پارچه‌ای جدید و البته بسیار سبک است. خانم‌هایی که به دنبال پارچه چادری مشکلی سبک هستند می‌توانند از پارچه چادر مشکی تریزا استفاده کنند. این نوع پارچه نسبت به بقیه مخصوصاً چادر کن کن، نازک و براق نیست، ولی از پارچه کن کن، سبک‌تر است. این پارچه چادری جلوه‌ی زیبایی برای پوشش خانم‌ها به ارمغان می‌آورد.

پارچه چادر مشکی طرح دار

همان‌طور که گفتیم یکی از انواع پارچه‌های چادری مشکی، پارچه‌های چادر مشکی طرح دار است. با توجه به این‌ که سلیقه بانوان در انتخاب پارچه‌های چادری طرح دار متفاوت است، تولیدکنندگان نیز برای برآورده کردن احتیاجات مشتریان، پارچه‌های مشکی طرح دار را با طرح‌های متنوع و بیشتری تولید می­کنند.

از پارچه‌های چادر مشکی طرح دار می‌توان به پارچه‌های زیر اشاره کرد:

  • طرح دار براق
  • طرح دار مات
  • لمه دار

طرح‌هایی که برای پارچه‌های چادری به کار می‌روند به صورت اشکال هندسی، گلدار، ابر و باد هستند. این نوع پارچه هم مانند بقیه دو نوع آن در بازار پیدا می‌شود:

  • پارچه چادر مشکی طرح دار کره‌ای
  • پارچه چادر مشکی ژاپنی

تفاوتی که این دو نوع پارچه چادر مشکی طرح دار با هم دارند این است که پارچه‌های چادر مشکی طرح دار ژاپنی، مشکی‌تر و البته سبک‌تر هستند و در نتیجه از نظر قیمت گران‌تر نیز می‌باشند.

پارچه چادر رنگی

نوع دیگر پارچه‌های چادری، پارچه‌های چادری رنگی هستند که همان‌طور که در بالا ذکر شد، این نوع پارچه‌های چادری به دو نوع پارچه چادری رنگی نمازی و پارچه چادری رنگی مجلسی تقسیم می‌شوند که هر کدام از این نوع پارچه، نیز انواع مختلفی دارند.

پارچه‌های چادری رنگی نمازی در دو نوع ایرانی و خارجی در بازار موجود است. پارچه‌های ایرانی محصولات نساجی شهرهایی مانند بروجرد، کاشان و … می‌باشند و پارچه‌های خارجی واردات کشورهایی از قبیل اندونزی، هندوستان، پاکستان و … هستند.

پارچه‌های رنگی مجلسی

  • پارچه‌های چادر رنگی نگین‌دار
  • پارچه‌های چادر رنگی نقره‌کوب
  • پارچه‌های چادر رنگی طلاکوب

پارچه‌های چادری نانو

دسته سوم که برای پارچه‌های چادری توضیح داده می‌شود، پارچه‌های چادری نانو هستند که به دلیل بافت با تکنولوژی روز، ویژگی‌های خاصی دارند. یکی از این ویژگی‌های بارز این چادرها امکان استفاده از آن‌ها در فصول سرد و گرم است.

از دیگر ویژگی های این پارچه چادری جدید این است که این نوع پارچه‌های چادری که در فرآیند تکمیل این نوع پارچه چادری از فنّاوری نانو کمک گرفته می‌شود، قطرات مایع نمی‌تواند به داخل این پارچه چادری نفوذ کند و زمان باران، خانم‌ها خیس نمی‌شوند. در واقع این اثر شبیه به عملکرد برگ‌های نیلوفر آبی است که در آب رشد می­کنند.

از همه مهم‌تر، این نوع پارچه چادری در برابر لک‌های گل ‌و لای زمین و همچنین نفوذ قطرات باران مقاوم است که از خواسته‌های بزرگ مشتریان است. ویژگی‌هایی همچون ضد آب و ضد لک بودن، آنتی باکتریال بودن و ضد الکتریسیته ساکن این پارچه، آن را در دسته بهترین پارچه‌ها قرار می‌دهد.

انواع دیگر پارچه‌های چادری

مدل‌های مختلف دیگری از پارچه‌های چادری هستند که در ادامه به صورت مختصر آن­ها را معرفی می‌کنیم:

  • پارچه چادری براق
  • پارچه چادری بندری
  • پارچه چادری خاویار
  • پارچه چادری ساتن
  • پارچه چادری عقد
  • پارچه چادری هندی
  • پارچه چادری عربی
  • پارچه چادری ژورژت (پارچه چادری ژرژت)

پارچه‌های مصنوعی مانند ریون، نایلون، پرلون، اورلون و داکرون، در بازار کمتر عرضه می‌شوند، چون تقاضای کمتری برای خرید آن‌ها وجود دارد؛ اما پارچه‌های نیمه مصنوعی مثل تترون یا کرپ بیشتر استفاده می‌شوند.

چگونگی دوخت چادر (متراژ مورد نیاز پارچه برای چادر)

چادر ساده (نیم دایره‌ای)

چادر ساده، تمام بدن را می‌پوشاند، دوختی آسان دارد و از قدیم برای خانم‌ها دوخته می‌شده است. مقدار پارچه مورد نیاز برای این نوع چادر با توجه به عرض‌های مختلف پارچه متفاوت است. برای قد ۱۶۰ تا ۱۶۵ سانتیمتر:

  • پارچه با عرض ۱۱۵ تا ۱۲۰ سانتیمتر، ۵ متر پارچه نیاز دارد.
  • پارچه با عرض ۱۴۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر، ۳٫۶۰ الی ۳٫۷۰ متر احتیاج است.
  • پارچه‌هایی با عرض ۹۰ سانتیمتر به ندرت در دوخت چادر ساده استفاده می‌شوند.

متراژ پارچه برای این مدل 5 چادر متر است.

برای افرادی با قد 140 تا 160 سانتی‌متر هم با پارچه به عرض 120 سانتیمتر 5 متر لازم است. برای چادرهای نمازی بهتر است از پارچه‌های جنس وال یا تترون‌های مخصوص چادری استفاده شود.

انواع دوخت چادر

تا چند سال اخیر حدود ده دوازده سال پیش، ما فقط چادر را با چادرهای ساده نیم دایره‌ای که همه خانم‌ها و دختران می‌پوشیدند، می‌شناختیم؛ اما در این چند سال انواع مختلفی از چادر با جنس‌ها و طرح‌های مختلف وارد بازار شده است تا حدی که وقتی برای خرید چادر می‌رویم، دقیقاً نمی­دانیم که باید چه نوع چادری را خریداری کنیم. به نظر شما چه نوع چادری برای خریدن مناسب است؟ چادرهای سری‌دوزی شده یا چادری که پارچه آن را خودمان خریداری کنیم و برای دوخت به خیاط بدهیم؟ با آموزش خیاطی میتوانید خودتان دست به دوخت چادر بزنید.

ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم که انواع چادرها را به درستی بشناسید و با مزایا و نقایص آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید بر اساس سلیقه خودتان، بهترین را انتخاب کنید.

 چادر ساده

چادر گرد یا همان چادر ساده قدیمی که خانم‌های ایرانی از استفاده می‌کردند، هنوز هم یکی از پرطرفدارترین‌ها به شمار می‌رود. این چادر از لحاظ دوخت، یکی از شیک‌ترین و بهترین چادرها محسوب می‌شود، ولی با توجه به مشکلات که برای خانم‌ها ایجاد می‌کند، استفاده از آن کمتر شده است. به طور مثال برای خانم‌ها موقع خرید و یا گرفتن بچه دردسر ساز می‌شود و استفاده از آن سخت است.

جلابیب

چادر جلابیب یا همان جلبابی که در قرآن هم از آن یاد شده است را می‌توان باحجاب‌ترین چادر معرفی کرد. چادری که به دست خانم‌های ایرانی طراحی شده است و همین امر باعث شده که این محصول به ثبت ملی برسد. این چادر یک حجاب به تمام معنا به همراه دارد. آستین دارد ولی آستین آن تنگ نیست، گشاد است ولی مثل چادر ساده دست و پا گیر نیست، یک زیپ مخفی هم جلوی آن دوخته می‌شود. برای وضو گرفتن، زیپ آستینش باز می‌شود، می‌توان بدون روسری آن را پوشید. چادری که تخصصی است و می‌توان با پارچه‌هایی که در بالا توضیح داده شد، برش داده شود و به بهترین شکل دوخته شود و از پوشیدن آن لذت برد.

چادر ملی

با روی کار آمدن چادر ملی، چادرهای مدل‌دار وارد بازار شدند و چادر ملی اولین چادر مدل‌دار محسوب می‌شود. به دلیل اینکه تقریبا شبیه به مانتو بود، در ابتدا مخالفان زیادی داشت ولی با روی کار آمدن بقیه مدل ها هم این مدل برای مردم جا افتاد. غالباً دور آستین این مدل چادر توردوزی و لبه‌دار درست می‌شود. این کار باعث زیبایی بیشتر چادر می‌شود.

چادر لبنانی

چادر لبنانی برگرفته از چادرها و عباهای عربی است که یک کش به دور دست می‌افتد و چند دکمه‌‌ مخفی‌ در جلوی آن کار می‌شود. به این چادر، اماراتی یا بیروتی هم گفته می‌شود ولی چادر اماراتی یک تفاوت با چادر لبنانی دارد و آن هم این است که از چادر اماراتی تنگ‌تر است و برش چپ و راستی ندارد. این چادر بیشتر برای کارهای روزمره و محیط کار مناسب است.

چادر شال دار

چادر شال دار همان طور که نامش پیداست مدلش حالت شال روی سر می‌افتد، جلوی آن یک زیپ دارد و برای خانم‌های بچه‌دار مناسب است. چون مانند شال جلوی آن افتاده است و حالت باز دارد، عده‌ای معتقد هستند که حجاب کافی ندارد. این نوع چادر برای خانم‌هایی با قد کوتاه مناسب نیست.

چادر دانشجویی

چادر دانشجویی مدلی از چادرهای جدید است که دست‌ها آزاد هستند اما مناسب استفاده کوله پشتی نیست. بر اساس نام این چادر هم می‌توانیم بفهمیم که برای دانشجوها مناسب است و برای مادرها استفاده زیادی ندارد. جلوی چادر هم باز است. در مهمانی‌ها هم می‌توان از آن استفاده کرد. این چادر موقعی که برای برداشتن چیزی دست خود را بکشید، کشیده می‌شود و راحت نمی‌توانید وسیله مورد نظر را بردارید.

عبای ایرانی

خیلی‌ها نمی‌توانند تفاوت بین عبای عربی و عبای ایرانی را تشخیص دهند ولی عبای ایرانی برش و مدل بهتری نسبت به عبای عربی دارد و شبیه چادر ایرانی است. این نوع عبا تقریباً شبیه چادر دانشجویی است و برای استفاده روزمره و محیط‌های اداری طراحی شده اما برش پشت آن، مثل چادر ساده است.

چادر قجری

چادر قجری یا کمری اصیل‌ترین چادر ایرانی است که زنان در زمان رضاخان بر سر می‌کشیدند. این چادر این روزها دوباره روی کار آمده و محبوبیت زیادی دارد. از قسمت کمر بسته می‌شود و شبیه دامن است ولی برش چادر از پشت شبیه چادر معمولی است. این مدل چادر برای خانم‌هایی که بچه شیرخوار دارند بسیار مناسب است چون قسمت بالای دامن باز است و گشادی آن باعث می‌شود بتوان بچه را زیر چادر پنهان کرد. این چادر برای خانم‌های چاق مناسب نیست. این چادر به مدل «حسنا» معروف است.

چادر خلیجی

این مدل چادر شباهت زیادی به عباهای عربی دارد. چادرهای جده‌ای و بحرینی نیز از این دسته هستند. دست‌ها در این مدل چادر آزاد هستند.

مدل‌های متفرقه چادر

مانند بقیه لباس‌ها که تنوع زیادی دارند، مدل‌های چادر هم از این قضیه مستثنی نیستند و به همین چند مدل گفته شده محدود نمی‌شوند. این چادرها می‌توانند با پارچه‌هایی با کیفیت بالا درست شوند و جلوه‌ای شکیل و فوق‌العاده را از حجاب به وجود آورند.

نکته:

  • پارچه‌ای را برای دوخت انتخاب کنید که سبک باشد و رنگ آن به بوری نزند.
  • خرید یک چادر نامناسب با پارچه بی‌کیفیت می‌تواند خانم‌ها را از داشتن حجاب مناسب زده کند. با داشتن چادری با پارچه خوب و طراحی مناسب از پوشیدن آن لذت ببرید.

چادر سفارشی بهتر است یا چادر آماده؟

این مطلب بر کسی پوشیده نیست که چادرهای آماده و چادرهایی که خیاط سفارشی برای ‌ما می‌دوزد، تفاوت‌های بسیاری دارند. چادری که سفارش می‌دهید از پارچه مورد علاقه خودتان دوخته می‌شود، طرحی که دوست دارید برای دوخت آن سفارش می‌دهید و در نهایت خیاط می‌تواند نقایصی که شما را آزار می‌دهند برطرف کند در صورتی که این امتیازات در چادرهای سری دوزی وجود ندارد و ممکن است رنگ و نوع پارچه مشکی دلخواه شما نباشد. برای داشتن چادری منطبق با سلیقه خود از خیاط مشاوره بگیرید. با این کار خیالتان از داشتن چادری زیبا و باکیفیت راحت می‌شود. همچنین میتوانید در سایت ربانی به راحتی سفارش دوخت پارچه چادری خود را بدهید.

 برای قد شما، چقدر پارچه لازم است؟

پارچه چادر قواره‌ای حساب می‌شود. هر قواره، چهار و نیم متر است. ولی همان‌طور که در بالا نیز توضیح داده شد، برای افرادی با قد بالای 160 بهتر است از 5 متر پارچه استفاده شود.

چه پارچه‌ای برای چه چادری خوب است؟

پارچه‌های چادری با توجه به جنس، براق بودن، سبکی و رنگ آن قیمت‌های متفاوتی دارند. گران‌ترین قواره چادری، خاص پارچه‌های ژاپنی و در بین آن‌ها الگانس ضد آب است. پارچه‌ی کن کن هم براق‌ترین پارچه چادری است و بیشتر برای چادرهای مدل‌دار استفاده می‌شود چون برای چادرهای ساده مناسب نیست، به این دلیل که لیز می‌خورد و روی سر نمی‌ماند. بهترین پارچه برای چادرهای ساده، جنس کرپ یا حریر و طرح دار است.

منبع : ربانی

  نظرات