هر آن‌چه باید درباره پارچه پولکی بدانیم

1400/04/13

پارچه پولکی

هر آن‌چه باید درباره پارچه پولکی بدانیم

هر آن‌چه باید درباره پارچه پولکی بدانیم - وبسایت ایپکچی

تقریبا همه ما با پارچه پولکی آشنایی داریم ولی معمولا اطلاعاتمان بسیار کلی است. برای انتخاب پارچه پولکی به‌عنوان پارچه‌ای برای دوخت و دوز و استفاده از آن برای انجام پروژه‌های خیاطی این اطلاعات کافی نیست. در این مقاله می‌خواهیم ویژگی‌های پارچه پولکی را بیش‌تر تشریح کنیم تا بتوانیم اطلاعات لازم جهت انتخاب یا عدم انتخاب این نوع پارچه برای کار را فراهم آوریم.

معرفی پارچه پولکی

پارچه پولکی یک نوع پارچه پوشیده با قطعات فر‌م‌دار فلزی یا پلاستیکی است. پولک‌ها در اندازه، فرم و رنگ با یکدیگر تفاوت دارند. پولک‌ها می‌توانند شیشه‌ای یا مات باشند و قابلیت پشت و رو شدن داشته باشند. معروفترین پارچه‌هایی که به‌عنوان پارچه پولکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تور و چیفون هستند.

چرا پارچه‌های پولکی این‌قدر جذاب هستند. این پارچه‌ها فارغ از این‌که چه محصولی از آن‌ها دوخته شود، یک کت شیک یا شلوار سیگاری، شیک و فوق مدرن هستند. طراحان از دو نوع پولک‌دوزی استفاده می‌کنند. پولک‌دوزی‌های تمام پولک که ممکن است وزن خیلی سنگینی به پارچه بدهد و پولک‌های تصادفی دوخته شده روی تور، توری، ابریشم و … .

پولک‌ها می‌توانند بخشی‌هایی از مناطق برجسته پارچه یا کل طرح پارچه را تزئین کنند.

انواع پارچه‌های پولکی

به‌سختی می‌توان از پارچه‌های پولکی چشم‌پوشی کرد. این پارچه ها حتی وقتی روی قفسه‌های یک فروشگاه دیده می‌شوند، خیره‌کننده و وسوسه‌برانگیز هستند. می‌توان پارچه‌های مختلفی را برای پولک‌دوزی انتخاب کرد. برخی از این پارچه‌ها به‌همراه برخی از ویژگی‌هایشان در جدول زیر عنوان شده‌اند:

نوع پارچه تحت پولک‌دوزی شفافیت خاصیت کش‌سانی
تور یا مش شفاف دارای کشش جزئی
چیفون شفاف غیر کش‌سان
ارگانزا شفاف غیر کش‌سان
بافتنی مات و شفاف کش‌سان
توری شفاف یا نیمه شفاف کش‌سان و غیر کش‌سان
پشمی مات کش‌سان و غیر کش‌سان

روش دیگری برای دسته‌بندی پارچه‌های پولکی بر اساس فرم پولک‌ها انجام می‌شود. در اصل، همه پولک‌ها گرد و شبیه سکه بودند. (در واقع واژه پولک از کلمه عربی “sikka” به‌معنی سکه گرفته شده است). زنان پولک‌ها را به‌عنوان نمادی از ثروت دامن، لباس و بلوز خود می‌چسباندند. اما امروزه پولک‌ها تنوع خیره‌کننده‌ای پیدا کرده‌اند و با دیدن پولک‌های متنوع بازار شگفت‌زده خواهید شد.

پولک‌های جدید معمولا از جنس پلاستیک هستند و ده‌ها فرم هندسی مختلف برای آن‌ها وجود دارد که اعم هستند از: دایره، مربع، مستطیل، ب گل، ستاره، دانه‌های برف، چند ضلعی، بیضی و … .

پارچه‌های پولکی پری دریایی

بسته به نوع اتصال پولک‌ها به پارچه زیرین خود، پولک‌ها می‌توانند کاملا ثابت باشند یا با دست پشت و رو شوند. هم‌چنین تکنیکی که در پولک‌دوزی روی پارچه‌ها استفاده می‌شود استفاده از پولک‌های دو رنگ برای تزئین پارچه‌هاست. به این معنی که هر طرف پولک دارای رنگ متفاوتی است.

پارچه‌هایی که با این نوع پولک تزئین می‌شوند، پارچه‌های قابل پشت و رو یا برگشت‌پذیر نامیده می‌شوند. به چنین پارچه‌هایی، پارچه‌های پری دریایی نیز می‌گویند.

حسن بزرگ پارچه‌های پولکی پری دریایی این است که می‌توان با استفاده از پولک‌ها روی پارچه طرح، نقاشی یا نوشته ایجاد کرد. آیا از این نوع پارچه‌ها برای دوخت چه مواردی استفاده می‌شود؟

۱- لباس پولکی پری دریایی

این نوع لباس، می‌تواند این آرزوی همیشگی یک خانم را برآورده کند که هر بار که لباس مشابهی می‌پوشد، متفاوت به‌نظر برسد. به این صورت که با دست کشیدن روی پولک‌ها می‌توان رنگ و طرح آن‌ها را تغییر داد.

۲- ژاکت پولکی پری دریایی

پارچه پولکی با کیفیت یک روی شفاف و یک روی مات دارد. می‌توانید با استفاده از پارچه پولکی پری دریایی یک ژاکت یا بلوز بدوزید که دارای یک جلوه خاص و جذاب باشد.

۳- بالش پولکی پری دریایی

با این‌که این بالش‌ها بخشی از کمد لباس ما نیستند و پوشاک به حساب نمی‌آیند، درست کردن بالش‌های پولکی پری دریایی سرگرم‌کننده و جذاب و لمس کردن آن‌ها لذت‌بخش است. این بالش‌ها می‌توانند یک عنصر تعاملی برای هر فضای داخلی به شمار روند.

نکاتی در مورد دوخت پارچه های پولکی

علی‌رغم این که ممکن است دوخت پولک کار راحتی به‌نظر برسد ولی این‌گونه نیست. پولک‌دوزی نیازمند تلاش و مراقبت بسیار زیادی است. در ادامه نکاتی نوشته شده‌اند که کمک زیادی به حداقل کردن ریسک آسیب رسیدن به پارچه تحت پولک‌دوزی خواهد کرد و شما را یاری می‌کند که بتوانید طرحی را که از پیش برنامه‌ریزی کرده‌اید، به‌درستی اجرا کنید.

۱- انتخاب پارچه مناسب برای پولک‌دوزی

برخی از پارچه‌ها بیش‌تر از پارچه‌های دیگر امکان پاره شدن دارند. اگر می‌خواهید پارچه‌هایی مانند تافته، چیفون یا ارگانزا را برای پولک‌دوزی انتخاب کنید، به لبه‌ها و درزها توجه زیادی داشته باشید.

هم‌چنین از پولک‌های بخیه‌ای یا دوختنی به جای پولک‌های چسبی استفاده کنید. در این صورت، پارچه عمر طولانی‌تری پیدا می‌کند و لکه چسبی هم روی پارچه وجود نخواهد داشت.

۲- در محل درز پارچه پولک‌دوزی نکنید

این قسمت زمان‌بر است و نیاز به صبر و حوصله دارد ولی کلید موفقیت است. پولک‌ها سفت هستند و می‌توانند خیلی بزرگ باشند، پس بهتر است پولک‌ها را از قسمت‌های درز پارچه حذف کنید. می‌توانید پولک‌ها را به‌جای استفاده در درزها، در مناطق بدون پولکی مثل دور گردن به‌کار بگیرید.

۳- پرزها را شناسایی کنید

بسیاری از پارچه‌ها دارای پرز هستند ولی بسیاری از پارچه‌ها هم بدون پرز هستند. نگه داشتن جهت یکسان برای پولک‌ها در تمام قسمت‌ها الگوی مورد دوخت امر مهمی است که باید توجه زیادی به آن داشته باشید.

۴- از سوزن‌های مناسب استفاده کنید

در بیش‌تر موارد، پارچه‌های پولکی، سوزن‌های ضخیم‌تر را می‌طلبند چون سوزن‌های معمولی ممکن است بشکنند. در هر صورت در هنگام دوخت عجله نکنید و با گام‌های کوچک به پیش بروید.

۵- از آستر استفاده کنید

پروژه‌های پولک‌دوزی خود را با آستر به پایان برسانید تا پولک‌ها موجب ایجاد خراش روی پوست شما نشوند.

موارد استفاده پارچه‌های پولکی

پولک‌ها تزئینات ایده‌آلی هستند که با محصولات پوشاکی و غیر پوشاکی زیادی متناسب هستند. از لباس شب و لباس‌های پر زرق و برق گرفته تا کیف پول، کفش و دکوراسیون منزل، در موارد بسیاری از پارچه‌های پولکی استفاده می‌شود.

اگر تصمیم خود را برای دوخت و دوز با پولک گرفته‌اید، می‌توانید به لیست ایده‌های زیر نگاهی بیندازید:

۱- لباس یا دامن پولکی

از پارچه‌های پولک قرمز می‌توان برای این نوع پوشاک استفاده کرد. طرح‌های گل روی توری نیز طرح‌هایی زیبایی برای لباس یا دامن هستند.

۲- کت پولکی

می‌توانید پولک‌های برگشت‌پذیر برای ایجاد بک اثر رنگی خیره‌کننده روی کت ایجاد کنید. به کت پولکی نقره‌ای زیر نگاه کنید:

۳- شلوار پولکی

برای استفاده پارچه پولک چه برای شلوار راحتی چه شلوار سیگارتی، از بهترین رنگ موجود استفاده کنید.

۴- کت پولکی

می‌توانید با این خز پولکی مد بالا خود را بزرگ کنید!

۵- روکش‌های پولکی

پارچه‌های تور پولکی برای استفاده به‌عنوان روکش مناسب است.

سخن آخر

پارچه‌های پولکی جزء لوکس‌ترین و مجلل‌ترین منسوجات در دنیا هستند. این پارچه‌ها نور را به‌زیبایی منعکس کنند. در این مقاله راجع به انواع پولک‌ها توضیحاتی داده شد و ویژگی‌ها و موارد استفاده پولک‌ها تا حدی تشریح شد. با داشتن اطلاعات دقیق و با جزئیات زیاد در مورد پارچه‌ها می‌توان انتخاب‌های مناسب‌تری برای انجام پروژه‌های خیاطی داشت.

منبع : فراپارچه

  نظرات