انواع پارچه‌ها و کاربرد‌های آن‌ها در زندگی

1400/04/12
انواع پارچه‌ها و کاربرد‌های آن‌ها در زندگی
انواع پارچه‌ها و کاربرد‌های آن‌ها در زندگی - وبسایت ایپکچی

یکی از مهم­ترین اختراعاتی که انسان در طول تاریخ داشته، اختراع انواع پارچه است. پارچه­‌ها با توجه به مواد استفاده‌شده در تولیدشان، انواع مختلفی دارند. به طور مثال، پارچه‌­های ابریشمی، کتان، جین، چرم، جیر، پارچه­های ساتن، ویسکوز و … از انواع پارچه­ها هستند. نمی­توان برای دوخت لباس­های مختلف، از یک جنس پارچه استفاده کرد. بنابراین، با توجه به لباسی که برای دوخت انتخاب کرده­اید، باید پارچه مناسب آن را خریداری کنید.

هنگام خرید پارچه، مهم­ترین و اصلی­ترین چیزی که باید در نظر بگیرید، کیفیت و نوع پارچه­ای است که می‌خواهید بخرید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید، قطعا سردرگم می­شوید و اگر یک پارچه اشتباه را انتخاب کنید، پول و وقت خود را هدر داده­اید.

انواع پارچه با توجه به منشا تولید آنها

پارچه­‌ها با توجه منشا تولیدشان، انواع مختلفی دارند و به چهار دسته تقسیم می شوند:

1) پارچه‌هایی که از گیاهان تولید می­شوند، مانند کتان، پنبه­ای، کنفی و غیره

2) پارچه‌­هایی که از حیوانات تولید می­شوند، مانند ابریشم، پشم، خز طبیعی و غیره

3) برخی پارچه­‌ها سرچشمه معدنی دارند، مانند پارچه‌­های شیشه‌­ای و پنبه نسوز (آزیست)

4) آخرین نوع آن­ها با توجه به منشا تولیدشان، پارچه­هایی هستند که از سنتز­های شیمیایی تهیه می­شوند، مانند پارچه‌­های نایلونی، ترگال و داکرون

پارچه­‌های نخی

پارچه‌های نخی، درواقع همان پارچه­‌های پنبه‌­ای هستند. آن‌ها پارچه­هایی بسیار نرم و خنک هستند. همچنین برای بدن ایجاد حساسیت نمی­کنند. این جنس پارچه، چون به راحتی هوا را از خود عبور می­دهد، گرمای بدن را به بیرون منتقل کرده و بدن را خنک می­کند. در این صورت با توجه به این توضیحات، لباس­هایی که از پارچه­‌های نخی دوخته می­شوند، مناسب فصل بهار و تابستان هستند.

پارچه­‌های کتانی

کتان یکی دیگر از انواع پارچه است که از گیاه کتان تهیه می­شود. لباس­‌های کتانی نیز چون خیلی خنک بوده و قدرت جذب زیاد آب را دارند، برای فصل بهار و تابستان کاربرد دارند. البته لازم به ذکر است که پارچه‌­های کتانی علاوه بر دوخت لباس، برای دوختن دستمال سفره، پوشش مبل، کیف و رومیزی نیز به کار می­روند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پارچه­‌های کتانی، هنگام شستن، کسر آب دارند و تغییر سایز می دهند، بنابراین حتما قبل از برش زدن، آن­ها را بشویید.

پارچه‌­های ابریشمی

یکی دیگر از انواع پارچه که در مغازه‌­های پارچه فروشی یافت می­شود، پارچه­‌های ابریشمی است. برای تولید این جنس پارچه از پیله کرم ابریشم استفاده می­کنند. پارچه­‌های ابریشمی بسیار گران‌قیمت بوده، بنابراین، لباس­‌هایی که از این پارچه‌ها دوخته می­شوند نیز قیمت بالایی دارند. بعضی از شال­‌های مجلسی، کراوات، مانتو و کت و شلوار را از پارچه­‌های ابریشمی می­دوزند.

پارچه جیر

پارچه جیر که یک چرم نازک است، طی یک فرآیند خاص از پوست بز، گاو یا گوسفند تهیه می­شود. این پارچه‌ها خیلی زود کثیف می­شوند، بنابراین باید آن‌ها را از خاک و چربی دور نگه دارید. از پارچه جیر برای تولید کفش و پالتوهای زمستانی استفاده می­شود.

پارچه­‌های چرم طبیعی و مصنوعی

از فرآیند دباغی پوست حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز و مار، پارچه چرم طبیعی تولید می‌شود. پارچه‌های چرم طبیعی نیز قیمت بسیار بالایی دارند. از این پارچه­‌ها برای تولید انواع لباس­های زمستانی، مبلمان، کیف و کفش استفاده می­شود. چرم مصنوعی، از ترکیب یک لایه پی وی سی و لایه روکش تهیه می‌شود. چرم مصنوعی قیمت کمتری نسبت به چرم طبیعی دارد.

برای اینکه بتوانید چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهید، به این نکات توجه کنید. سطح چرم طبیعی بر خلاف چرم مصنوعی صاف و یکدست نیست. چرم طبیعی، در اثر فشاردادن چروک می­شود. چرم مصنوعی، آب را به خود جذب نمی­کند. پشت پارچه چرم طبیعی، پرزدار است در حالی که پشت پارچه چرم مصنوعی، نخ مانند است.

پارچه ساتن

پارچه ساتن از ترکیب پارچه­های پنبه، ابریشم، نایلون، رایون و پولی­استر تهیه می­شود. پارچه ساتن دارای سطح صاف و براقی بوده، همچنین بسیار سبک است. از این پارچه‌­ها برای دوخت انواع لباس‌­های زنانه استفاده می­شود.

پارچه‌­های مخمل

در تولید پارچه­ مخمل از ترکیب پارچه‌­های ابریشم، پنبه­ای، کتان و پشم استفاده می­شود. تهیه و تولید انواع پارچه­ مخملی بسیار سخت و پرهزینه است، بنابراین، این پارچه‌ها جزء پارچه­‌های اشرافی به شمار می­رود. پارچه مخمل برای دوخت انواع لباس، پرده و روتختی کاربرد زیادی دارد.

پارچه حریر

خود پارچه حریر انواع مختلفی دارد، اما معمولا همه انواع آن دارای جنس لخت، سبک و نیمه شفاف هستند. الیاف پارچه حریر از جنس پنبه بوده و دارای بافت ساده­ای است. این پارچه در تمام نقاط دنیا تولید شده و به اسم­های مختلفی مانند ململ و موسلین شناخته شده است. حریر، کاربرد­های فراوانی دارد، از دوخت پرده­های منزل گرفته تا دوخت شال و انواع لباس.

 

پارچه ارگانزا

ارگانزا یک پارچه توری، شفاف و براق است که بافت ساده دارد. در گذشته، این پارچه را از ابریشم یا سیلک می­بافتند، اما امروزه از الیاف مصنوعی مانند پلی­استر یا نایلون تولید می­شود. پارچه‌های ارگانزا برای دوخت لباس عروس و پیراهن‌های مجلسی به کار می­رود.

پارچه زربافت

این پارچه بسیار زیبا و گران‌بها است. تار این پارچه از ابریشم خالص و پودش از طلا است. امروزه با ارزش­ترین پارچه­‌های زربافت را در موزه­ها می­توان پیدا کرد.

پارچه جین

یکی دیگر از انواع پارچه، پارچه­‌های جین هستند که بسیار محکم و با دوام‌اند. امروزه از این جنس پارچه در تمام دنیا استفاده می‌شود و یکی از سبک­های مد در جهان است.

پارچه‌­های نایلونی

پارچه­‌های نایلونی در برابر کشش و سایش استحکام بسیار خوبی دارند. از این رو، از این جنس پارچه برای تولید انواع جوراب و جوراب شلواری استفاده می­شود، زیرا به دلیل خاصیت کشسانی از قسمت زانو حالت کیسه‌­ای پیدا نمی­کند.

اگر هدف تقسیم‌­بندی انواع پارچه‌­ها باشد، بی شک باید چندین صفحه در مورد آن نوشت. اما مهم­ترین و شناخته شده­ترین پارچه­‌ها نخی، کتان، جین، مخمل، ساتن، چرم و … هستند. هر یک از این پارچه­‌ها به تناسب جنس، کاربرد متفاوتی دارند که هرکدام روش نگه‌داری و شست‌و‌شوی خاص خودشان را دارند و با توجه به جایی که از آن‌ها استفاده شده، روش‌های شست‌و‌شو متفاوت می‌شود.

منبع :washing

  نظرات