با انواع پارچه رومیزی آشنا شوید

1400/04/11

انواع پارچه رومیزی

با انواع پارچه رومیزی آشنا شوید

با انواع پارچه رومیزی آشنا شوید - وبسایت ایپکچی

پارچه‎ها اگرچه ابتدا برای پوشاندن بدن انسان‎ها اختراع شده‎اند اما درطول تاریخ و به مرور زمان کاربردهای مختلفی برای آن تعریف شد. پارچه نقش مهمی در فرهنگ هر کشوری به عهده گرفت و جای خود را در خانه‎های مردم پیدا کرد. به‎صوتی که درحال حاضر نه می‎توان نق پارچه را از زندگی انسان‎ها حذف کرد و نه می‎توان آن را از خانه آنها بیرون انداخت. یکی از استفاده‌هایی که از پارچه می‎شود، استفاده از آن برای رومیزی است. پارچه رومیزی انواع و اقسام مختلفی دارد و ممکن است جنس‎هایی که برای آن استفاده می‏شود در هر کشور متفاوت باشد.

برخی از پارچه‎های رومیزی گران‎قیمت است و برخی قیمت مناسب‎تری دارد. برخی برای استفاده دم دستی و روزمره تولید می‎شوند و برخی برای مراسم رسمی مانند جشن عروسی و عزا و… استفاده می‎شود. خلاصه هر رومیزی کابرد و جایگاه مخصوص خود را دارد. برای اینکه بفهمیم پارچه های مناسب برای رومیزی را چگونه تشخیص دهیم، باید به نکات زیادی توجه کنیم. برای مثال باید به جایی که قرار است از رومیزی استفاده شود، قیمتی که می‎خواهید برای رومیزی پرداخت کنید، سبک چیدمان خانه، تالار، رستوران و هر جای دیگری که در آن از رومیزی استفاده می‎شود و…. توجه کنید.

شاید به نظر بیاید که رومیزی تنها یک تکه کوچک از اسباب خانه است اما داشتن یک رومیزی مناسب در خانه اهمیت زیادی در زیبا جلوه دادن خانه دارد و نباید اهمیت آن را دست کم گرفت و در انتخاب آن دقت نکرد. پارچه‌های رومیزی مانند هر چیز دیگر انواع و اقسام مختلفی دارد که قبل از انتخاب باید آنها را به درستی شناخت. در ادامه به برخی از پر کاربردترین نمونه‎های رومیزی در ایران اشاره می‎کنیم.

نکته هایی برای انتخاب پارچه رومیزی

برای انتخاب رومیزی نیز مثل انتخاب هر جیز دیگر باید به نکات و موارد مختلفی توجه کرد زیرا رومیزی در ارتباط با دیگر موارد است که جلوه داده و خود را نشان می‎دهد. اما برای خرید یک رومیزی مناسب باید به چه نکاتی توجه کرد. در گام اول برای انتخاب رومیزی باید به دکوراسیون کلی خانه توجه کنید. در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید رومیزی‎ای را که خریده‎ای پس بدهید زیرا به دلتان ننشسته است.

نکته دوم که باید در انتخاب رومیزی به آن توجه کنید اندازه و شکل میزتان است. مثلا باید با توجه به اینکه میزتان گرد است، مربع است و… رومیزی مناسب را انتخاب کنید.نکته سوم توجه مقدار پولی است که می‎خواهید برای رومیزی هزینه کنید. برخی رومیزی ها به دلیل جنس پارچه شان گران‎قیمت هستند و تنها برای موارد خاص مانند جشن یا یک مراسم رسمی استفاده شود و برخی دیگر برای استفاده رومزه و دم دستی مناسب است. نکته چهارم جایی است که می‎خواهید رومیزی را استفاده کنید مثلا رومیزی‎ای که برای آشپزخانه استفاده می‎شود یقینا باید جنس متفاوتی با رومیزی‎ای که برای اتاق پذیرایی استفاده می‎شود، داشته باشد.

پارچه‎ های مناسب برای رومیزی بر چه اساسی هستند؟

برای داشتن خانه‎ای زیبا با دکوراسیونی منحصر به فرد لازم است به تمام نکات ریز چیدمان در داخل خانه دقت کنید. رومیزی و پارچه مناسب برای آن، یکی دیگر از آن نکاتی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد و نباید به سادگی از کنار آن گذشت. برای انتخاب پارچه ‎های مناسب برای رومیزی دست شما حسابی باز است.از آن جایی که رومیزی همیشه در معرض لک شدن قرار دارد لازم است در انتخاب پارچه رومیزی مناسب خانه خود دقت بیش‎تری به خرج دهید. بسیاری از لکه‎های موجودروی پارچه رومیزی امکان دارد که هیچ گاه پاک نشوند و این یعنی باید با آن رومیزی خداحافظی کنید.

ممکن است برای انتخاب و خرید رومیزی خود مدت زمان، دقت و وسواس بسیاری به خرج داده باشید ولی با ایجاد چنین لکه‎هایی دیگر عمر آن رومیزی زیبا سرآمده است. پس بهتر این است که برای انتخاب پارچه‎های رومیزی به سراغ پارچه‎هایی برویم که شستشوی آن‎ها آسان باشد.

این نکته را به خاطر داشته باشید، پارچه‎ای که شما به عنوان رومیزی مورد استفاده قرار می‎دهید به اندازه دیگر وسایل دکوری خانه شما در چشم بوده و تاثیر به سزایی در دکور داخلی آپارتمان شما دارد و لازم است حواستان را به طرح، جنس و رنگ آن جمع کنید.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید یک رومیزی زمان زیادی را صرف کرده باشید ولی وقتی که به خانه رسیدید و آن پارچه رومیزی را بر روی میز خود قراردادید، متوجه شدید که با تصور شما بسیار متفاوت است. برای جلوگیری از چنین اتفاقی لازم است کمی با انواع پارچه‎ های مناسب برای رومیزی آشنا شوید. اگر با آگاهی کامل به خرید پارچه‎های رومیزی بروید، مطمین باشید دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع پارچه‎های مناسب رومیزی آشنا کنیم.

رومیزی ترمه

رومیزی ترمه یکی دیگر از انواع پارچه‌هایی است که در ایران برای رومیزی استفاده می‎شود. ترمه نوعی پارچه اصیل ایرانی است که بافت آن از دوران صفویه آغاز شده است. البته درباره این که زادگاه این پارچه ایران است یا برای اولین بار در آسیای مرکزی بافته شده اختلاف نظر وجود دارد اما درحال حاضر باید ترمه را یکی از اصیل‎ترین پارچه‎های ایرانی دانست که طرح‎های زیبایش آن را منحصر به فرد کرده است.

پارچه ترمه انواع مختلفی دارد که از جمله آن می‎توان به چهرقدی، راه راه، اتابکی، اتابکی، کشمیری، زمردی، یزدی و … اشاره کرد. رومیزی ترمه از همان زمانی که این پارچه ایران شروع به بافته شدن کرد، کاربرد داشته است.

از آنجایی که ترمه از قدیم‎ پارچه گرانی محسوب می‎شده امروزه نیز خانواده‎هایی که پایگاه اقتصادی متوسط رو به بالا و بالا دارند استفاده می‎کنند و یا مردم از رومیزی‎های ترمه برای مراسم‎های خاص مانند، اعیاد و مراسم رسمی استفاده می‎کنند. لازم به ذکر است که درحال حاضر رومیزی ترمه کمتر از قبل تولید می‎شود و این صنعت رو به نابودی است. دلیل اصلی این امر را باید گرانی این پارچه و قدرت خرید پایین اکثر مردم دانست. اینکه عده کمی می‎توانند رومیزی ترمه تهیه کنند باعث می‎شود تولید آن برای تولید کنندگان به صرفه نباشد.

رومیزی تور

یکی دیگر از انواع رومیزی‎هایی که در ایران استفاده می‎شود رومیزی از جنس پارچه تور است. رومیزی‎های تور معمولا به طرح‎های ظریفشان مشهور هستند. این رومیزی‎ها بسیار زیبا هستند و جلوه خاصی به چیدمان منزل می‎دهند. از آنجایی که رومیزی‎های تور معمولا به رنگ شیری و سفید هستند آنها را بهتر است با یک چیدمان کلاسیک و پرده‎های مناسب هماهنگ کرد. زیرا این رومیزی‎ها در یک دکوراسیون کلاسیک جلوه بیشتری پیدا می‎کنند.

یک توصیه دیگر اینکه رومیزی‎های تور را بهتر است روی میزهای پایه بلند بیندازید تا کمی از سطح میز آویزان شود و جلوه زیبایی به میز دهد. رومیزی‎های تور به دلیل قیمت مناسبی که دارد می تواند در دسترس بیشتر اقشار جامعه قرار بگیرد و به همین دلیل است که آن را یکی از محبوب‎ترین و پرکاربرد ترین رومیزی ‎ها می‎دانند. شاید یکی از مشکلات رومیزی تور عدم تنوع زیاد در طرح و رنگ است، بنابراین شاید نتوانید آن را با هر چیدمانی ست کنید اما ظرافت این پارچه بسیاری از افراد را قانع می‎کند تا این نقص کوچک را نادیده بگیرند و از رومیزی تور در دکوراسیون خانه خود استفاده کرده و از آن لذت ببرند.

رومیزی چند تکه

از دیگر رومیزی‎هایی که عده زیادی از مردم ایران در خانه‎های خود از آن استفاده می‎کنند رومیزی چند تکه است. از مهم‎ترین مزیت‎های رومیزی چند تکه می‎توان به خاصیت ست کردنش با دکوراسیون‎های مختلف اشاره کرد. رومیزی چند تکه همانطور که از نامش مشخص است از به هم دوخته شدن چند تکه پارچه درست می‎شود که این تکه پارچه‎ها باید در رنگ‎های متنوعی باشند تا زیباتر جلوه کنند. معمولا از رومیزی‎های چند تکه برای میز نهارخوری و آشپزخانه استفاده می‎شود اما این بدان معنا نیست که نمی‎توان از آن در جاهای دیگر خانه استفاده کرد.

رومیزی چند تکه یکی از پرکاربردترین‎ها و محبوب‎ترین‎ رومیزی‎ها در ایران می‎باشد. جالب است بدانید رومیزی چند تکه را خودتان نیز می‎توانید در خانه به راحتی با تهیه چند تکه پارچه (حتی پارچه‎های دور ریز) بدوزید و یکی از دلایل محبوبت این رومیزی نیز همین سهل الوصول بودنش است. از رومیزی چند تکه می‎توان برای هر نوع دکوراسیونی استفاده کرد زیرا رنگ‎های مختلفی در دوخت این رومیزی استفاده می‎شود و این مساله کمک می‎کند که بتوانیم آن را با هر چیدمانی ست کنیم. این رومیزی نیز مانند رومیزی تور قیمت مناسبی دارد و اکثر اقشار جامعه می‎توانند به راحتی آن را تهیه کنند.

رومیزی راه راه

یکی دیگر از انواع رومیزی‎هایی که در ایران استفاده می‎شود رومیزی راه راه است. انواع این رومیزی را حتما در کافه‌ها و رستوران‎ها و یا به عنوان رومیزی آشپزخانه دیده‎اید. این رومیزی را نمی‎توان یک رومیزی شکیل و لاکچری دانست که از آن معمولا برای میز پذیرایی استفاده می‎شود، بلکه کاربرد آن بیشتر برای استفاده‎های دم دستی است. رومیزی‎های راه راه اگرچه یک طرح بیشتر ندارند اما در رنگ‎های متنوعی تولید می‎شود. ممکن است در برخی از آنها از دو رنگ و در برخی دیگر از چند رنگ استفاده شود. این تنوع رنگ باعث می‎شود بتوان آن را با فضاها و دکوراسیون مختلف هماهنگ کرد. به طور کلی طرح راه راه قابلیت ست شدن با همه چیز را دارد.\

رومیزی راه راه معمولا با سبک‎هایی مثل سبک کانتری، سبک روستیک، سبک کلاسیک و سبک مدرن قابل ست شدن است. رومیزی راه راه  ممکن است با جنس‎های مختلف پارچه در قیمت‎های متنوع تولید شود. این تنوع قیمت باعث شده همه قشرهای جامعه از فقیر تا ثروتمند بتوانند رومیزی راه راه را تهیه کنند. رومیزی راه راه به‎دلیل قیمت مناسبش نه تنها برای خانه‎ها بلکه برای کافه‎ها، رستوران‎ها و تالارها نیز استفاده می‎شود و باید آن را به‎عنوان یکی از پرکاربردترین انواع رومیزی در ایران دانست.

رومیزی ساتن

اگر می‎خواهید برای میزهای دکوری خود پارچه رومیزی انتخاب کنید، چه پارچه‎ای بهتر از پارچه ساتن؟

پارچه‎های ساتن با شکل و شمایل براق و جذاب خود، حسابی برای میزهای دکوری مناسب هستند. این مدل پارچه‎ها در  انواع و اقسام تک رنگ و چند رنگ روانه بازار شده‎اند و طرفداران خاص خود را دارند. برخی از این رومیزی‎های ساتن باتزئینات توری خود، قادر به زیباسازی هر چه تمام‎تر دکوراسیون داخلی خانه شما هستند. این نکته لازم به ذکر است پارچه رومیزی ساتن بیش تر مناسب دکورهای کلاسیک یا سبک‎های تجملاتی است. پارچه ساتن پارچه نرمی است با رنگ‎های لوکس و طرح‎های براق. پشت این پارچه مات بوده و انعطاف پذیری زیادی دارد. به دلیل آسان بودن روش شستشو این پارچه، ساتن را می‎توان از پارچه‎ های مناسب برای رومیزی دانست.

رومیزی‎های ساتن خود را به سادگی می‎توانید با ماشین لباسشویی تمیز کنید. البته برای شستشوی با دست هم این پارچه مناسب است، زیرا وزن کمی دارد و به راحتی می‎توانید با دست هم آن را تمیز کنید و بعد روی بند رخت پهن کنید. هنگام اتو کردن این پارچه حواس خود را جمع کنید تا از حالت گرمای بسیار کم استفاده کرده و به بافت پارچه خود آسیب نزنید.

رومیزی هندی

یکی دیگر از انواع رومیزی‎هایی که در ایران خصوصا در تالارها از آن استفاده می‎شود رومیزی هندی است. رومیزی هندی یک نوع زرق و برق دار از رومیزی است که حتما آن را در تالارها، پذیرایی‎ها، سفره‎های عقد و…دیده‎اید. خواستگاه رومیزی هندی درواقع ایران نیست و این مساله از نامش هم مشخص است. از آنجایی که این طرح رومیزی در ابتدا در کشور هندوستان تولید شده است نام رومیزی هندی را روی آن گذاشته‎اند. البته لازم به ذکر است که از آنجایی که پارچه این رومیزی شبیه به پارچه ساری لباس مخصوص هندی‎ها نیز هست، به آن رومیزی ساری هم گفته می‎شود.

رومیزی هندی برای ست کردن با چیدمان کلاسیک بسیار مناسب است و به خانه و مبلمان کلاسیک جلوه ویژه‎ای می‎دهد اما ممکن است به‎دلیل همین زرق و برق نتوان آن را با هر نوع چیدمانی مثلا با دکوراسیون مدرن هماهنگ کرد. طبیعی است که پارچه این نوع رومیزی به دلیل پر زرق و برق بودنش قیمت نسبتا گرانی داشته باشد و برای استفاده‌های دم دستی مانند میز آشپزخانه از آن استفاده نشود بلکه بیشتر از آن برای استفاده در اتاق پذیرایی و یا مراسم‎های خاص استفاده می‎شود.

رومیزی قلاب بافی شده

اگر دکوراسیون خانه شما به سبک کلاسیک یا وینتیج است، پیشنهاد ما به شما استفاده از پارچه رومیزی قلاب بافی شده است. این مدل رومیزی بسیار با چنین سبک‎هایی به دل می‎نشیند و یک هارمونی جذاب در چیدمان خانه شما به وجود خواهد آورد. بهتر این است که خودتان یا کسی که شما را به خوبی می‎شناسد، به هنر قلاب بافی مسلط بوده و رومیزی سلیقه شما را ببافد. اگر مسلط به هنر قلاب بافی هستید، دست بجنبانید و برای بافتن یک رومیزی به سبک دکور و چیدمان خانه خود اقدام کنید. اگر برای میز ناهارخوری منزل خود از پارچه رومیزی قلاب بافی شده استفاده کنید، باعث ایجاد یک فضای دنج و صمیمی در خانه شده و حس بسیار خوبی را به افراد داخل منزل خود خواهید داد.

این رومیزی‎های قلاب بافی شده با انواع و اقسام طرح‎ها و رنگ‎ها، کمتر لکه دار می‎شوند ولی در صورت کثیف شدن رومیزی خود، به سادگی می‏‎توانید با شستن به صورت دستی، آن را تمیز کنید. هنگام شستشوی این مدل رومیزی‎ها هرگز از مواد سفید کننده استفاده نکنید زیرا به بافت آن‎ها آسیب خواهید زد. هیچ گاه رومیزی قلاب بافی شده خود را به دست خشک شویی‎ها ندهید یا در ماشین لباسشویی نیندازید.

رومیزی کتان

پارچه رومیزی کتان از پرطرفدارترین پارچه‎های رومیزی میان سایر پارچه‎ها است. دلیل محبوبیت کتان‎ها به عنوان پارچه ‎های مناسب برای رومیزی این است که ساده بوده و با اکثر مدل‎های چیدمان و دکور خانه جور در می‎آیند. معمولا پارچه رومیزی کتان را به صورت ساده و بدون طرح خواهید دید ولی گاهی اوقات هم این پارچه‎های رومیزی دارای گلدوزی یا نقش‎های ریز تزئینی هستند. پارچه‎های کتان به دلیل ضخامتی که در بافت خود دارند بسار سخت لکه برداری خواهند شد. باتوجه به سختی لکه برداری رومیزی‎های کتان بهتر این است که پیش از شستشو آن را لکه گیری کنید. بهترین و آسان‎ترین روش شسشتو برای این مدل پارچه رومیزی ماشین لباسشویی است.

اگر رومیزی شما رنگ روشنی دارد بهتر این است که تنظیمات ماشین لباسشویی خود را روی آب گرم قرار دهید. با توجه به مقاوم بودن این مدل پارچه می‎توانید از هر مدل سفیدکننده‎ای استفاده کنید. با استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی خود از دور خشک کن آن استفاده کنید تا رومیزی شما بعد از شستشو آب دار نباشد و بتوانید بدون دردسر بر روی بند رخت آن را پهن کنید تا کاملا خشک شود و بعد از اتو زدن دوباره مانند روز اولش تمیز و دلنشین شود.

رومیزی گلدار

مدت زمان درازی است که طرح‎های گل دار طرفداران خود را داشته و هنوز هم دارند و انگار قرار نیست که حالا حالاها این مدل رومیزی‎ها از بازار خارج شوند. هر روز به طرفداران این مدل پارچه‎های زیبا اضافه می‎شود. از حق نگذریم  پارچه رومیزی گلدار از زیبایی بسیار زیادی برخوردار بوده و حسابی چشم نواز و دوست داشتنی است. معمولا این مدل رومیزی‎های گلدار را برای میزهای ناهارخوری، آشپخانه و تراس استفاده می‎کنند.

پارچه‎های گل دار با رنگ‎های شاد و دوست داشتنی از پارچه‎ های مناسب برای رومیزی بوده و بسیار اشتها آور هستند. بهتر این است که این پارچه‎ های مناسب برای رومیزی گل گلی را در ترکیب با وسایل طرح دار مورد استفاده قرار دهید. اگر با وسایل ساده هم ست کردید ایرادی ندارد و باز هم زیبا خواهند بود. پارچه رومیزی گل گلی در ترکیب با مبل‎های طرح و نقش دار بسیار زیبا و دلنشین خواهد شد. یک چیدمان شاد و سرزنده را می‎توانید با این مدل رومیزی‎ها در خانه خود ایجاد کنید. با استفاده از پارچه رومیزی گل گلی در اتاق ناهارخوری خود، دیگر غذای خود را با اشتها بخورید و لذت ببرید.

رومیزی مخملی

پارچه‎های مخملی یکی دیگر از پارچه‎ های مناسب برای رومیزی هستند. پارچه رومیزی مخملی از زیباترین مدل‎های رومیزی خواهد بود و نظر هر کسی را به خود جلب خواهد کرد. شما می‎توانید با استفاده از یک پارچه رومیزی مخملی شیک به میز خود شکوه و زیبایی ببخشید. استفاده از یک رومیزی مخملی می‎تواند میز شما را بی نظیر سازد. از این مدل رومیزی‎های مخملی معمولا برای آن دست از میزهایی استفاده می‎شود که متعلق به پذیرایی از مهمانان بوده و در سالن پذیرایی قرار دارند. یک پارچه رومیزی مخملی را در انواع ساده یا طرح و نقش دار می توانید از بازار تهیه کنید. استفاده از یک رومیزی مخملی در خانه‎هایی با دکور و چیدمان کلاسیک یا تلفیقی، محشر خواهد شد.

البته استفاده از پارچه رومیزی مخملی در دکورهای ساده امروزی هم حسابی به دل خواهد نشست. هنگام شستشوی پارچه مخمل باید حسابی مراقب سطح نرم و لطیف آن باشید و از چنگ زدن این پارچه به دفعات، خودداری کنید. برای شستشوی این مدل رومیزی نیاز به مراقبت‎های بسیاری است. اگر رومیزی مخملی خود را با دست بشویید، زحمت زیادی به گردن خود خواهید انداخت ولی در عوض از سلامت پارچه رومیزی خود بعد از شستشو اطمینان خواهید داشت.

حرف آخر

اگر می‎خواهید خانه شما زیباتر از همیشه باشد، لازم است که ریزترین جزئیات خانه نیز با بزرگ‎ترین وسایل همخوانی داشته و به آن ها بنشینند. پارچه رومیزی یکی از همان ریزه کاری‎هایی بوده که لازم است در چیدمان خانه خود آن را در نظر بگیرید. استفاده از هر مدل پارچه با هر طرحی برای رومیزی، کار اشتباهی است. شما اگر انواع پارچه‎های استفاده شده برای رومیزی را بشناسید و با آگاهی و ذهن باز به خرید یک پارچه رومیزی بروید، موفق خواهید شد تا بهترین مدل رومیزی  را برای خانه خود انتخاب کنید. با ایجاد یک هارمونی جذاب از رنگ‎ها در دکوراسیون داخلی خانه خود، روحیهسرزنده و شادابی را برای خود  و خانواده‎تان بسازید.

بهتر این است که قبل از اقداکم به خرید پارچه ‎های مناسب برای رومیزی به سبک مورد علاقه خود در رومیزی فکر کنید و بعد با آگاهی کامل به سلیقه و  سبک مورد علاقه خود، به انتخاب یک پارچه رومیزی بپردازید. با شناخت سلیقه خود دیگر این اتفاق نخواهد افتاد که شما در بازار یک رومیزی را انتخاب کنید و وقتی که آن را روی میز خود می‎گذارید متوجه شوید که به دل شما یا به دکور خانه‎تان نمی‎نشیند.  امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و کمی به سطح آگاهی شما از پارچه‎های مناسب رومیزی بیافزاید.

منبع :ربانی

  نظرات