پارچه ژاکارد، یک انتخاب سلطنتی

1400/04/10

پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد، یک انتخاب سلطنتی

افراد بسیاری هستند که به نقش و نگار یک پارچه بیشتر از جنس آن اهمیت می‌دهند و نقوش آن را دلیلی بر ابداع یک سبک متفاوت در دیزاین لباس می‌دانند. پارچه‌های ژاکارد دقیقاً از این نوع پارچه هستند که نقوش حک شده در بافت آن به طراحی استایل گوناگون لباس کمک می‌کند.

پارچه ژاکارد، یک انتخاب سلطنتی-وبسایت ایپکچی

پارچه‌های ژاکارد به علت تنوع و زیبایی که در تارو پود پارچه آن وجود دارد، بسیاری را مجاب می‌کند تا برای دوخت یک لباس مجلسی و البته متفاوت به سراغ آن بروند. ژاکارد علاوه بر صنعت پوشاک، در صنعت دکوراسیون و طراحی منزل نیز بسیار کاربردی است. مقاومت بالا و طرح‌های گوناگون آن باعث شده از آن به عنوان پرده، روتختی و غیره در خانه استفاده شود.

آشنایی با پارچه ژاکارد

ژاکارد یک پارچه خشک و آهاردار است که به علت نقوش بافته شده در خود پارچه، کاربردهای گوناگونی ازجمله صنعت مد لباس و دیزاین منزل دارد.

دوخت پارچه ژاکارد کمی متفاوت‌تر از انواع پارچه‌های دیگر است و آن را به وسیله دستگاه بافندگی به همان نام ژاکارد می‌بافند که طرح‌های دلخواه باید در همان مرحله ریسیدن انتخاب شود. زیرا به علت نوع پارچه، امکان ایجاد طرح یا گلدوزی بعد از تولید پارچه وجود ندارد.

اگر قصد دوخت یک لباس مجلسی شیک و متفاوت را دارید، نگاهی به‌ مدل‌های پارچه ژاکارد بیاندازید. طرح‌های گوناگون و بسیار متفاوت این پارچه، شما را برای رسیدن به یک لباس متمایز راهنمایی می‌کند.

طراحی پارچه ژاکارد در زمان حاضر

بیش از یک قرن و نیم از ابداع دستگاه و رسیدن پارچه ژاکارد توسط ژوزه ماری ژاکارد می‌گذرد. برخلاف طرح‌های دستی گذشته،  طرح‌های امروزی کاملاً کامپیوتری و بر اساس الگوهایی است که به صورت دیجیتالی کشیده می‌شوند. در این حالت این امکان وجود دارد که الگوهای پیچیده و متفاوت‌تری بر روی پارچه حک کنند.

پارچه‌های مدرن ژاکارد در حال حاضر با الیاف گوناگونی همچون پنبه طبیعی، ابریشم و ترکیب پلی‌استر ساخته می‌شود. اما آنچه در همه این‌ها مشترک است، روش ساخت آن‌ها است که به طور کلی در طرح، پیچیده و در بافت، ضخیم و محکم می‌باشد.

کاربرد پارچه ژاکارد

همان‌طور که در بالاتر اشاره شد، ژاکارد به علت طرح‌های مختلف و زیبایی ظاهری آن، برای مصارف مختلفی استفاده می‌شود.

ازجمله کارایی پارچه ژاکارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در دوخت انواع لباس‌های مجلسی
  • دکوراسیون منزل
  • پرده
  • روی تختی و روتشکی
  • روکش مبلمان
  • رومیزی

پارچه ژاکارد، یک انتخاب سلطنتی-وبسایت ایپکچی

انواع پارچه ژاکارد

در ادامه به معرفی انواع پارچه ژاکارد می‌پردازیم که پس از مطالعه آن، می‌توانید یک مدل را برای دوخت لباس خود انتخاب کنید.

پارچه ژاکارد ابریشم

پارچه ژاکارد ابریشم پای ثابت طرح‌های دنیای فشن در فصل‌های مختلف است. ترکیب منحصربه‌فرد آن (چه از ابریشم طبیعی باشد چه مصنوعی) بسیار گیرا و جذاب به نظر می‌آید. خیاطان بزرگ در دنیا، برای بهبود بخشیدن به کلکسیون طراحی خود، بی‌درنگ به سراغ ژاکارد ابریشمی می‌روند. زیرا دوخت انواع لباس، دامن، پیراهن، شلوار و کت با این نوع ترکیب خارق‌العاده می‌شود.

هیچ مانعی برای انتخاب پارچه ژاکارد ابریشمی وجود ندارد اما برای جلوه بیشتر این نوع پارچه بهتر است کمی احتیاط کنید. ابریشم این پارچه برای دوخت شلوار چندان مناسب به نظر نمی‌رسد، در حالی که برای یک پیراهن انتخاب بی‌نظیری است.

پارچه ژاکارد برجسته

پارچه ژاکارد برجسته برای کسانی که قصد دوخت یک لباس مجلسی شکیل را دارند، مناسب است. طراحی در این نوع لباس برجسته و تا حدودی قابل لمس است.

خانم‌های بسیاری پارچه ژاکارد برجسته را فقط در قسمت بالاتنه لباس خود به کار می‌برند و قسمت پایین‌تنه را ساده انتخاب می‌کنند. این امر سبب زیبایی لباس شده و آن را چشمگیرتر می‌نماید.

پارچه ژاکارد لمه

به علت حالت کشی و ریزشی که در پارچه لمه وجود دارد، بانوان از آن به‌عنوان مانتو، پیراهن و دامن استفاده می‌کنند. پارچه ژاکارد لمه علاوه بر دارا بودن لطافت و افتادگی، دارای طرح‌ها و رنگ‌های بسیاری است.

اگر به دنبال خرید یک پارچه برای دوخت یک مانتو مجلسی و شکیل هستید، پارچه ژاکارد لمه برای مانتو انتخاب ایده‌آلی است.

پارچه مانتویی

خانم‌های ایرانی برای پارچه مانتویی به ژاکارد علاقه زیادی نشان می‌دهند. زیرا طرح‌های بی‌نظیر این نوع پارچه برای دوخت انواع مانتوهای مجلسی، مانتوهای جلوباز، مانتوهای کلاسیک و غیره، پرکاربرد است.

اگر برای خرید پارچه مانتویی هنوز به نتیجه نرسیده‌اید، نگاهی به طرح‌ها و رنگ‌های ژاکارد بیاندازید. مطمئن باشید نظر شما را جلب می‌کند.

پارچه ژاکارد طرح دار

همان‌طور که گفتیم از ژاکارد در دوخت وسایل تزئینی خانه مانند، رومیزی، پرده، روتختی و غیره نیز استفاده می‌کنند. پارچه ژاکارد طرح دار برای این موارد بسیار مناسب است. متناسب با دیزاین خانه خود می‌توانید از یکی از هزاران طرح‌بندی ژاکارد بهره ببرید و خانه‌ای رؤیایی بسازید.

پارچه ژاکارد، یک انتخاب سلطنتی-وبسایت ایپکچی

دوخت انواع لباس‌های مجلسی با پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد زمان‌های متمادی است که جز انتخاب اول انواع لباس‌های مجلسی به کار می‌رود. با وجود طراحی منحصربه‌فرد ژاکارد، لباس‌های مجلسی خاص و لباس‌های شب خیره‌کننده می‌توان دوخت که هر خانمی را تبدیل به پرنسس زیبایی می‌کند.

انتخاب دوخت لباس با پارچه ژاکارد به سلیقه و مکان استفاده از آن بستگی دارد. بسیاری ژاکارد را یک پارچه رسمی و مناسب برای مجالس می‌دانند و از آن برای یک لباس کلاسیک، لباس مجلسی با دامن مدل ماهی و ماکسی بلند پشت‌باز استفاده می‌کنند. در مقابل افرادی هم هستند که ژاکارد را برای دوخت لباس‌های غیررسمی و ساده می‌پسندند و طرح‌هایی را انتخاب می‌نمایند که بتوانند لباسی برای پیاده‌روی در بیرون بدوزند.

نحوه مراقبت از پارچه ژاکارد

ژاکارد با الیاف‌های مختلفی ساخته می‌شود، به همین خاطر مراقبت از آن بستگی به نوع پارچه دارد. به طور مثال بعضی از مدل‌های آن‌ها اصلاً مناسب شست‌وشو با دست نیستند، در حالی که برخی از ژاکاردها را می‌توان با دست شست.

این موارد می‌تواند برای نگهداری بهتر پارچه ژاکارد به شما کمک کند:

  • اگر ژاکارد خیلی ظریف یا برعکس ژاکارد زینتی منقش شده با سنگ‌های تزئینی، پولکی و نگین کاری شده دارید؛ شستنش را به خشک‌شویی بسپارید.
  • ژاکاردهای سفت را تا دمای 30 درجه سانتی گراد با دست یا ماشین لباس‌شویی، می‌توان شست. اما توصیه می‌شود از مواد سفیدکننده استفاده نشود.
  • پارچه را نچلانید. برای خشک شدن آن را روی رخت‌آویز چوبی آویزان کرده یا بر روی یک میز صاف پهن کنید. به دور از نور خورشید.
  • اگر قصد فشار دادن یا چرخاندن آن را دارید؛ در جهت مخالف بافت پارچه این کار را انجام دهید تا به طرح آن آسیب وارد نشود.

آیا پارچه‌های ژاکارد برای تابستان مناسب است؟

بسیاری معتقدند پارچه ژاکارد به علت سنگینی و طرح دار بودنش مناسب فصول سرد است. ژاکارد به لحاظ ضخامت و بافت ضخیم خود مانع نفوذ سرما می‌شود و بدن فرد را محافظت می‌کند.

اما فراموش نکنیم که ژاکارد انواع بسیاری دارد که می‌تواند برای هر درجه دمایی و هر فصلی از سال انتخاب شود. برای فصل تابستان می‌توان از ژاکاردهای سبک و با طراحی کمتر بهره گرفت که جریان هوا را ردو بدل کند.

پارچه ژاکارد، یک انتخاب سلطنتی-وبسایت ایپکچی

منبع : روچی

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات