پارچه کشباف؛ هر آنچه باید درباره آن بدانید

1400/04/08

پارچه کشباف

پارچه کشباف؛ هر آنچه باید درباره آن بدانید

پارچه کشباف؛ هر آنچه باید درباره آن بدانید - وبسایت ایپکچی

همانطور که از اسم این پارچه پیداست، متریال اصلی تولید پارچه کشباف، از کش است. البته نخ هم در آن به کار رفته که مقدار آن در انواع کشباف متفاوت است، هرچه حالت کشسانی در این پارچه بیشتر باشد، مقدار نخی که در آن به کار رفته است کمتر است.

کشباف یکی از محبوب‌ترین پارچه‌ها برای خرج کار است و معمولا با رسیدن فصل زمستان استفاده از آن بیشتر می‌شود. برای این که پارچه‌های کشباف را بشناسیم باید اول درباره پارچه های تاری و پودی صحبت کنیم، تا نحوه بافت این پارچه را بهتر درک کنیم.

پارچه های تاری وپودی چیست؟

پارچه‌های تاری و پودی بیشترین سهم از حجم الیاف نساجی را به خود اختصاص داده‌اند. این پارچه‎‌ها ترکیبی از نخ‌های طولی (تار) و عرضی (پود) هستند که در محله بعدی طبق طرح بافته می‌شوند که به آن پارچه بافته شده می‌گویند. این پارچه‌ها به 2 دسته تقسیم می‌شوند که ساده و مرکب نام دارند.

  1. پارچه‌های تار و پود ساده: تار و پود این پارچه‌ها هنگام بافت باهم زاویه‌ای قائمه می‌سازند که نخ‌های تار باهم موازی و نخ‌های پود هم باهم موازی هستند.
  2. پارچه‌های تار و پود مرکب: دراین پارچه علاوه بر نخ‌های تار و پود نخ‌های دیگری نیز وجود دارند که دوام و زیبایی پارچه را بیشتر می‌کنند.

نحوه بافت تار و پود پارچه کشباف

پارچه‌هایی که از تداخل حلقه‌های نخ به وجود می‌آیند و به 2 دسته تاری و پودی تقسیم می‌شوند.

  1. کشباف تاری: برای بافت این پارچه دسته‌ای از نخ‌های تار به دور خود حلقه می‌شوند و به نخ‌های مجاور خود وصل می‌شوند.
  2. کشباف پودی: در این پارچه فقط یک نخ پود وجود دارد که در جهت عرضی حلقه می‌شود و بافت پارچه را به‌وجود می‌آورد. این پارچه روی ماشین‌های تولید کشباف به صورت لوله‌ای‌شکل تولید می‌شود.

در واقع می‌توان گفت پارچه‌های کشباف نوعی از پارچه های تریکو هستند که با ضخامت و میزان کشسانی متفاوت در بازار وجود دارند.

ضخامت پارچه کشباف

پارچه‌های کشباف با ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند و تنوع موجود در این پارچه زیاد است. معروف‌ترین نوع پارچه‌کشباف که همه آن را می‌شناسند، تریکو است که کاربرد زیادی دارد. برای بافت پارچه‌های کشبافت ممکن است از 1 نخ یا چندین نخ مختلف استفاده شود که می‌تواند بر روی ضخامت پارچه تاثیر بگذارد.

کاربرد پارچه کشباف

کشباف استفاده زیادی در تولید انواع پوشاک دارد. برای دوخت زیرپوش زنانه و مردانه، جوراب، ست راحتی زنانه و مردانه و … از این پارچه استفاده می‌شود. اگر میزان کش پارچه بیشتر باشد، از آن بیشتر برای قسمت آستین، یقه و پایین لباس استفاده می‌شود. اما اگر میزان نخ پارچه بیشتر باشد، کاربرد پارچه متفاوت می‌شود.

چرا از پارچه کشباف تریکو برای زیرپوش استفاده می‌شود؟

پوشیدن زیرپوش علاوه بر کمک به بهتر کردن فرم لباس، برای سلامتی پوست بسیار مفید است. در ادامه چند مورد از فواید زیرپوش کشباف را توضیح می‌دهیم.

  • جلوگیری از قارچ و حساسیت پوستی

زیرپوش‌‌ها با جذب عرق بدن مخصوصا در فصول گرم سال، امکان ایجاد ناراحتی و حساسیت پوستی را کم می‌کنند. زیرا باقی ماندن عرق روی پوست می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی و حتی به وجود آمدن قارچ‌ها روی بدن شوند. این قارچ‌ها در بهار و تابستان و روزهای گرم سال می‌توانند لکه‌هایی روی پوست ایجاد کنند.

شما می‌توانید با پوشیدن یک زیرپوش از به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری کنید.

  • جلوگیری از جوش های پوستی

بعضی مواقع تعریق بدن باعث می‌شود جوش‌هایی در ناحیه کمر ایجاد شوند. افرادی که در محیط‌های گرم مجبور به فعالیت هستند یا رانندگان و حتی کارمند‌ها که در طول روز روی صندلی می‌نشینند و کمر آن‌ها به صورت مداوم با پشتی صندلی تماس دارد، می‌توانند با پوشیدن زیرپوش، از تعریق و جوش در قسمت کمر جلوگیری کند.

  • جلوگیری از تماس با پیراهن

زمانی که از زیرپوش استفاده می‌کنید، میزان تماس پوست با پیراهنی که شاید جنس آن از مواد مصنوعی باشد را کم می‌کنید. به این ترتیب بهداشت پوست و بدن بهتر رعایت می‌شود.

انواع زیرپوش کشباف

ممکن است انتخاب نوع زیرپوش برای شما سوال باشد. معمولا زیرپوش‌ها در 2 نوع رکابی و آستین دار تولید می‌شوند و انتخاب آن بیشتر به خود افراد و میزان تعریق بدن آن‌ها دارد.

افرادی که تعریق زیر بغل آن ها زیاد است بهتر است که از زیرپوش‌های آستین‌دار کشباف استفاده کنند، زیرا آستین زیرپوش می‌تواند در جذب تعریق موثر باشد. اما اگر تعریق زیربغل فرد کم باشد، زیرپوش رکابی کشباف انتخاب خوبی است.

جوراب های با پارچه کشباف

جوراب‌ها بخشی از استایل ما را تشکیل می‌دهند که به نظر جزی است و به چشم نمی‌آید، ولی در واقع اصلا اینطور نیست. جوراب‌ها تاثیر زیادی به زیباتر شدن استایل ما دارند و همچنین برای سلامت پاها بسیار مفید و ضروری هستند.

فواید پوشیدن جوراب کشباف

  • پاها را گرم می‌کند؛ بسیاری از افراد در فصل پاییز و زمستان احساس سرما در انگشتان پای خود دارند.
  • از پاها در برابر گرد و غبار و آلودگی‌ها محافظت می‌کنند.
  • پوشیدن جوراب از عرق کردن ناشی از تماس پا با شلوار جلوگیری می‌کند.
  • باعث می‌شود پای شما کمتر عرق کند.
  • مانع بو گرفتن پاها و کفش می‌شود؛ چون عرق پا توسط کفی یا رویه کفش، جذب شده و باعث بوی بد می‌شود.
  • از آسیب به پوست پا، عفونت‌ و ایجاد بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌شود.

جوراب کالج یا پاپوش، جوراب قوزکی، جوراب مچی یا ساق کوتاه، جوراب نیم‌ساق، جوراب ساقدار، جوراب ساق بلند و جوراب بالای زانو، از مدل‌های پر استفاده جوراب کشباف هستند.

لباس های ورزشی از جنس پارچه کشباف

پارچه کشباف به چند دلیل برای تولید پوشاک ورزشی بسیار مناسب است. اولین نکته در مورد “وزن” این پارچه است. لباسی که برای فعالیت ورزشی تولید می‌شود باید سبک باشد تا ورزشکار هنگام فعالیت راحت و با آزادی عمل به حرکات ورزشی خود بپردازد که این خاصیت در پارچه‌های کشباف وجود دارد.

مورد بعدی برای گردش هواست که این فاکتور هم به خوبی در لباس دوخته شده با کشباف وجود دارد و تجربه خوبی از استفاده به ورزشکاران می‌دهد که همین امر سبب شده پارچه‌های کشباف مورد علاقه تولید کنندگان لباس های ورزشی باشد.

استفاده از پارچه کشباف برای خرج کار

کشباف یکی از پرکاربردترین پارچه‌های خرج کار است که در فصل پاییز و زمستان، استفاده از آن افزایش پیدا می‌کند. از کشباف برای سرآستین در بلوزهای بافت، برای لبه پایین لباس‌های بافتنی و کاپشن‌ها و برای دور یقه بلوز و لباس بافت و حتی برای داخل یقه کاپشن های چرم هم استفاده می‌شود.

شستشوی پارچه کشباف

شستشوی لباس کشباف با ماشین لباسشویی

برخلاف بسیاری از پارچه‌ها که برای شستن آن‌ها مجبورید مراحل سختی را طی کنید، شستن پارچه کشباف زحمت زیادی ندارد. به دلیل جنس مقاوم و بافت محکمی که این پارچه دارد، شما می‌توانید به راحتی آن را در ماشین لباسشویی انداخته و از تمیز شدن آن و در عین حال سالم ماندن لباس خیالتان راحت باشد. می‌توانید از پودر ماشین لباسشویی برای تمیز شدن و از نرم کننده برای نگهداری و افزایش طول عمر لباس هم استفاده کنید.

شستشوی پارچه کشباف با دست

برای شستشوی لباس کشباف به صورت دستی باتوجه به برچسب راهنمای لباس عمل کنید. بهتر است برای این کار از آب ولرم استفاده کنید، برای انتخاب پودر دستی زیاد حساس نباشید ولی برای این که الکتریسیته ساکن لباس را از بین ببرید، نرم کننده بسیار مفید خواهد بود.

خشک کردن پارچه کشباف

برای خشک کردن لباس های کشباف به راحتی می‌توانید از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید و اطمینان داشته باشید که مشکل خاصی پیش نمی‌آید. برای پهن کردن آن هم بهتر است در هوای آزاد و با نور خشک شود تا باکتری‌های لباس از بین بروند.

اتو کردن پارچه کشباف

برای اتو کشیدن، مطمئن‌ترین راه کمک گرفتن از برچسب راهنما است که از حداکثر دمای مجاز برای اتوکشی این پارچه مطلع شوید. ولی در مجموع برای اتو کردن انواع لباس با جنس کشباف نیازی نیست تا شرایط خاصی را رعایت کنید و می‌توانید از اتو بخار هم استفاده کنید.

نکته ای برای خرید پارچه کشباف

دقت کنید که برای خرید لباس با جنس کشباف، سایز جذب خود را انتخاب کنید، زیرا بافت این پارچه بعد از چند بار استفاده مقداری شل شده و لباس آزادتر می‌شود.

منبع : ربانی

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات