در ارتباط با پارچه لمه چه می‌دانیم؟

1400/04/07

پارچه لمه 

در ارتباط با پارچه لمه چه می‌دانیم؟

در ارتباط با پارچه لمه چه می‌دانیم؟ - وبسایت ایپکچی

دنیای پارچه‌ها همیشه دنیای طرح و رنگ بی‌نهایت است. خصوصا برای بانوان، ورود به شهر رنگی پارچه‌ها همیشه هیجان انگیز است. خصوصا که هر روز با گسترش فناوری‌های صنعت منسوجات، انواع جدید‌تر و متنوع‌تری از پارچه‌ها تولید و عرضه می‌شوند. با پارچه لمه چقدر آشنایی دارید؟

پارچه لمه چیست؟

پارچه لمه (Lame Fabric) نوعی از پارچه برای دوخت لباس های مجلسی است که براقیت چشمگیری دارد. در ادامه با تمام خصوصیات، کاربردهای آن و انواع مختلفی از لباس های زنانه و مجلسی لمه آشنا می‌شوید

تنوع پارچه‌ها به مشتریان و حتی به تولید‌کنندگان لباس، خصوصا آن دسته از تولید‌کنندگان برند‌های معروف و جهانی این امکان را داده تا با ترکیب، نوآوری و انتخاب بهترین و جدید‌ترین مدل پارچه‌های تولید شده، لباس‌های منحصربه‌فردی را تولید کنند و به همین دلیل نیز دنیای پوشاک نیز به نوبه خود متنوع‌تر از همیشه باشد.

اما پارچه‌ها با این حال هر یک برای منظور مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از پارچه‌ها برای لباس‌های رسمی و ساده مناسب هستند و برخی دیگر معمولا بیشتر برای تولید انواع لباس‌های مجلسی و شب مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از پارچه ها نیز ممکن است برای هر دو منظور در نظر گرفته شوند.

بر همین اساس پارچه‌ها بر اساس نوع کاربردشان نیز دسته بندی می‌شوند. پارچه‌های به کار رفته برای تولید لباس‌های مجلسی و شب معمولا براقی و درخشش به خصوصی دارند. رنگ بندی و طرح‌های منحصر به فرد لمه باعث جلب توجه دیگران در مهمانی‌ها و جشن‌ها می‌شود.

در این بین یکی از جمله پارچه‌های بسیار پر کاربرد برای لباس‌های شب و مجلسی، پارچه لمه است. لمه از جمله پارچه‌های براق، درخشان و بسیار چشمگیری است که در مهمانی‌ها باعث جلب توجه همه شده و می‌تواند گزینه بسیار منحصر‌به‌فردی برای دوخت یک لباس شیک برای یک مراسم خاص باشد.

اما بهتر است در خصوص جنس لمه بیشتر بدانیم. این که منشاء این پارچه از کجاست، چه طرح‌ها و تنوعی در آن‌ها وجود دارد، مزیت‌ها و معایب آن را بررسی کنیم و از همه مهمتر در خصوص نحوه نگهداری و مراقبت از این پارچه‌ها اطلاعاتی را به دست بیاوریم.

متریال اولیه پارچه لمه چیست؟

لمه معمولا از آن دسته پارچه‌های بسیار براق است و براقیتی شبیه فلزات دارد. برای تولید آن معمولا از الیاف مصنوعی بهره می‌گیرند. در واقع باید جنس لمه را یک پارچه ترکیبی در نظر گرفت که از مخلوطی از الیاف‌های مصنوعی در هم تنیده شده بافته و تولید می‌شود.

برای بافت و تولید پارچه‌های لمه از ترکیب 2 تا 3 نخ بهره می‌گیرند. در همه پارچه‌های لمه، وجود نخ‌های مصنوعی فلزی مشترک است که این نخ‌های بسیار براق، ماهیت پارچه‌های لمه را ایجاد می‌کند. این نخ‌های فلز مانند براق به همراه الیاف‌های مصنوعی نایلونی یا پلی‌استر یا هر 2 در هم تنیده شده و بافت ریز و ساده لمه را ایجاد می‌کنند.

البته با این حال برخی انواع دیگر این پارچه‌ها از الیاف‌های طبیعی نیز تولید می‌شوند و الیاف هایی همچون پنبه، ابریشم، پشم و ویسکوز نیز در تولید و بافت پارچه‌های جنس لمه مورد استفاده می‌شود.

در نهایت پارچه‌های لمه با ظاهری براق تولید می‌شوند. به صورت اولیه اکثر نخ‌های براق استفاده شده، طلایی و نقره‌ای یا برنزی هستند، اما با این حال رنگ‌های متنوع‌تری نیز از این پارچه‌ها موجود است که همگی ظاهری بسیار براق و چشمگیر دارند.

وجود الیاف‌های ترکیبی نایلونی یا پلی‌استری درواقع نقش پر‌کننده بافت پارچه را داشته و به کمک این نخ‌ها بافت پارچه کاملا پر و بسته می‌شود. تولید پارچه‌های لمه در ضخامت‌ها و رنگ‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

در نظر داشته باشید که این الیاف‌های براق شبه فلزی در واقع فلز نیستند. این‌ها یا فیبر‌های فلزی یا الیاف‌های پلاستیکی براقی هستند که روکشی فلزی دارند و ظاهر آن‌ها بسیار براق است. کار با این مواد مصنوعی بسیار راحت‌تر از فلز خالص است و کاربرد آن‌ها باعث سبک‌تر شدن بافت پارچه لمه می‌شود.

به صورت کلی متداول‌ترین مسیر تولید این پارچه‌ها استفاده از لمینت است که در بین لایه‌های پلی استر قرار می‌گیرند و برخی مواقع نیز آن‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کنند تا پارچه لمه با تنوع رنگی در دسترس باشد.

پارچه لمه چه کاربردهایی دارد؟

استفاده عمده ای که از این پارچه‌های براق و درخشان می‌شود در تولید انواع لباس‌های مجلسی و شب است. این پارچه برای تولید انواع لباس‌های مجلل مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی در مواردی از آن برای تولید لباس‌های پر زرق و برق مناسب نمایش‌ها و تئاتر‌های سالنی نیز استفاده می‌شود.

انواع مختلف لباس‌های بلند و کوتاه، پیراهن‌های عروسکی، دامن، تاپ و حتی در مواردی از آن‌ها جوراب‌هایی براق را درست می‌کنند که به آن‌ها “جوراب لمه” می‌گویند. این موارد تنها کاربرد پارچه‌های لمه نیستند و کاربرد‌های آن گسترده تر از این موارد است.

در طراحی و تولید برخی از لوازم دیگر از جمله کفش و کیف نیز از پارچه لمه، خصوصا لمه شنی بهره می‌برند و از این پارچه‌ها برای طراحی منحصر به فرد و افزایش جذابیت و گیرایی کیف و کفش‌ها استفاده می‌کنند.

از جنس لمه برای تولید زیور آلات، وسایل و ابزار‌های تزئیناتی منازل و در کل به عنوان دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌شود. کوسن‌های دوخته شده از پارچه لمه یکی از موارد استفاده از این جنس پارچه در دکوراسیون و وسایل داخل خانه است. از این پارچه در صنایع دستی نیز استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از پارچه لمه

این پارچه به دلیل ظاهر روشن و براقی که دارد به خوبی می‌تواند با رنگ‌های تیره ترکیب شده و لباس‌های منحصربه‌فرد و جذابی را تولید کند. مشخصه‌های موجود در این پارچه‌ها، دست طراحان لباس را برای طراحی و تولید زیبا‌ترین لباس‌ها باز می‌گذارد.

دیگر مزیتی که برای پارچه‌های با این جنس مطرح می‌شود، ضخامت کافی این پارچه‌هاست. این ضخامت مزیت بزرگی در تولید و دوخت پیراهن‌های مجلسی محسوب شده و در نتیجه به دلیل استحکام و ضخامت این پارچه، لباس تولید شده از آن‌ها نیازی به آستر و پارچه زیر لباس ندارد.

این پارچه‌ها رنگ‌بندی بسیار متنوع و جذابی دارند و می‌توانند همه سلیقه‌ها و نیاز‌ها را پوشش دهند. حتی تیره‌ترین رنگ‌های این پارچه‌ها هم شاد و جذاب است. از طرف دیگر رنگ‌های این پارچه‌ها ثابت بوده و نیازی به نگرانی در خصوص از دست رفتن و تغییر رنگ پارچه لمه نیست.

استفاده از لباس‌هایی از این جنس علاوه بر شیک بودن، این لباس‌ها بسیار راحت و مناسب هستند و در زمان‌های طولانی مدت مهمانی و جشن، موجب خستگی و اذیت شدن فرد نمی‌شوند. همچنین معمولا به دلیل ماهیتی که دارند چروک نشده و نیاز به اتوکشی ندارند.

تنوع در جنس پارچه‌های لمه

پارچه‌های لمه نیز با تنوع بسیاری در بازار در دسترس هستند. این تنوع در درجه اول به تفاوت در کیفیت‌ها و متریال اولیه به کار رفته در تولید آن‌ها باز می‌گردد که همین امر نیز به نوبه خود منجر به وجود قیمت‌های متنوع در بین انواع پارچه‌های لمه می‌شود.

تنوع رنگی نیز یکی دیگر از موارد تفاوت در بین پارچه‌های لمه است. یکی از انواع پرکاربرد پارچه لمه، “لمه شنی” است که از آن برای تولید لباس‌های شیک مجلسی استفاده می‌شود. در مواردی نیز ممکن است از سنگ‌ها یا مروارید دوزی برای مجلل‌تر کردن پارچه و لباس تهیه شده از آن استفاده کرد.

روش‌های نگهداری و مراقبت از پارچه لمه

پارچه‌های لمه نیز برای حفظ ساختار و کیفیت‌شان به مراقبت‌های زیادی نیاز دارند و باید برخی از نکات را در نگهداری و شست‌و‌شوی آن‌ها لحاظ کرد. اولین مورد در خصوص شست‌و‌شوی این پارچه‌ها، لازم است از مواد شوینده قوی برای شستن آن پرهیز کرد.

همچنین بهتر است که از انداختن لباس‌هایی با این جنس در ماشین لباسشویی پرهیز کنید. آن‌ها را با دست شسته و حتی از چنگ زدن و فشردن آن نیز خودداری کنید. همچنین از آب داغ برای شستن آن‌ها استفاده نکنید، چرا که گرما و حرارت، حالت کشسانی و نرمی این پارچه‌ها را از بین برده و باعث می‌شود که ساختار لباس به هم بریزد.

اتوی داغ و مستقیم نیز می‌تواند برق و جلای پارچه لمه را از بین برده و به آن آسیب برساند. دقیقا مانند دیگر لباس‌های ظریف و مجلسی توصیه شده که آن‌ها را به خشکشویی برده و حداقل به برچسب مشخصات پارچه و نحوه شستشو و نگهداری آن دقت کنید.

معایب استفاده از پارچه لمه چیست؟

یکی از معایب عمده‌ای که برای استفاده و کاربرد پارچه‌های لمه وجود دارد، این است که در صورت دوخت این پارچه‌ها امکان لیز خوردن آن‌ها زیر کار وجود دارد و درز‌های آن‌ها در معرض شکافتن قرار می‌گیرد. به همین منظور نیز به دلیل حساسیت و ظرافت بالای دوخت این پارچه ها، معمولا لباس‌های دوخته شده از این جنس پارچه‌ها برای استفاده‌های روزانه طولانی مدت ایده‌آل نیستند.

نگهداری از این پارچه‌ها کار سخت‌تری است، چرا که الیاف‌های مصنوعی شبه فلز به کار رفته در این پارچه‌ها می‌تواند با شوینده‌های قوی تیره شده و همچنین با گرما و رطوبت نیز آسیب ببیند. در نتیجه باید برای نگهداری آن‌ها به نکات مراقبتی پارچه دقت بیشتری داشت.

در نتیجه باید گفت که کار با این پارچه‌ها خصوصا برای خیاط‌ها اندکی دشوارتر است و هنگام برش و دوخت این پارچه‌ها به دقت بالایی نیاز است. از طرف دیگر از آنجایی که معمولا رنگبندی‌های این پارچه‌ها براق و روشن هستند، نمی‌توان آن‌ها را برای اهداف رسمی مورد استفاده قرار داد.

علاوه بر این به دلیل نرمی و ساختاری که این پارچه‌ها دارد، نمی‌توان به راحتی روی آن‌ها کار کرد. برای مثال دوخت دکمه برای لباس‌های جنس لمه توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است در اطراف این سوراخ‌های ایجاد شده و دوخت‌ها، بافت نرم پارچه آسیب ببیند و پارچه پاره شود.

سخن آخر

در نهایت با توجه به مطالبی که ارائه شد، اگر به دنبال لباسی هستید که برای یک مجلس، با شکوه و ایده‌آل باشد و باعث درخشش شما در مهمانی‌ها شود، جنس پارچه لمه، خصوصا لمه شنی را انتخاب کنید. لباس‌های دوخته شده با این جنس از پارچه شما را در مهمانی‌ها متمایز کرده و در عین درخشش، راحتی زیادی را نیز برایتان به همراه دارند.

اما دقت داشته باشید که خیاطی که پارچه لمه را به او می‌سپارید باید مهارت کافی را داشته و مراقب بافت ظریف این پارچه‌ها باشد. همچنین به دلیل نوع ساختار و بافت این پارچه، لباس‌هایی از این جنس برای استفاده مداوم و روزانه گزینه مناسبی نیستند و این لباس‌ها را تنها باید در مواردی خاص بر تن کرد. اگر تمامی مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم را رعایت کنید، می‌توانید با لباسی خاص در یک مهمانی خاص بدرخشید.

منبع : ربانی

  نظرات