پارچه راحت و کشی استرچ

1400/04/06

کشی استرچ

پارچه راحت و کشی استرچ

پارچه راحت و کشی استرچ - وبسایت ایپکچی

 پارچه‌های موجود در سطح بازار، به طور گسترده به صورت طبیعی و مصنوعی طبقه‌بندی می‌شوند. پارچه استرچ هم از این قاعده مستثنی نیستند. پارچه‎‌های طبیعی از پنبه، ابریشم، جین، فلانل، کنف، چرم، کتان، مخمل و پشم ساخته می‌شود و مواد تشکیل‌دهنده پارچه‌های مصنوعی نایلون، پلی‌استر، استات، اکریلیک، پشم‌قطبی، ریون و اسپندکس است.

پارچه استرچ چیست؟

استرچ نوعی پارچه مصنوعی با قابلیت کشش دوطرفه و چهارطرفه است که از الیاف کشی مانند لاکرا، الاستین و اسپندکس ساخته شده است. این الیاف مقاومت محصول را افزایش می‌دهد؛ در عین حال که مزیت سایر مواد را خنثی نمی‌کند. به عنوان مثال، پارچه نخی کشی، تمام خصوصیات مثبت پارچه نخی معمولی را حفظ می‌کند. پارچه‌های کشی، مناسب برای لباس‌های زنانه، لباس ورزشی، لباس‌زیر و لباس‌های راحتی خانگی هستند. کش داخل پارچه حتی روند دوخت را نیز ساده‌تر و راحت‌تر می‌کند. این نوع پارچه کشی برای اولین بار از اواسط دهه 1980 در لباس شنا و لباس‌زیر زنانه، استفاده می‌شد. آن‌ها در اوایل دهه 1990 وارد بازار اصلی شدند و در لباس‌های ورزشی دیگر مورد استفاده قرار گرفتند و از همان زمان خرید پارچه استرچ بسیار افزایش یافت.

طبقه بندی پارچه استرچ

براساس درجه توانایی، پارچه استرچ به 2 دسته تقسیم می‌شود:

  • پارچه‌های استرچ محکم: این نوع پارچه با درجه بالایی از کشش، بازیابی سریع را فراهم می‌کند. ضریب کشش در اینجا از 30٪ تا 50٪ یا بیشتر متغیر است؛ که بهترین انتخاب برای دوخت لباس‌های بافتنی، لباس شنا و لباس‌های حرفه‌ای ورزشی است.
  • پارچه‌های استرچ راحتی: این نوع پارچه با خاصیت کششی کمتر از 30٪ اعمال می‌شود. چنین پارچه‌هایی برای لباس‌های روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد، که فقط به 1 درجه خاصیت ارتجاعی نیاز دارد.

کش دو طرفی و چهار طرفی چیست؟

پارچه استرچ به صورت 2 طرفه و 4 طرفه است.
پارچه‌های کششی یا استرچ 2 طرفه برای پوشیدن به اندازه کافی راحت هستند؛ اما برای لباس‌های ورزشی مناسب نیستند. یکی دیگر از ویژگی‌های پارچه کششی دو طرفه این است که به شکل اصلی برنمی‌گردد.
پارچه های کششی 4 طرفه می‌توانند از هر دو جهت به صورت متقاطع کشیده شوند، که باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی بهتر می‌شود و برای لباس‌های ورزشی بسیار مناسب هستند.
اصطلاح کشش یک طرفه، به بافت و درصد کشش پارچه اشاره دارد. این نوع از استرچ‌ها، سطح بسیار پایینی دارد، به این معنی که چنین پارچه‌هایی بسیار کم کشیده می شوند (0 تا 25 درصد).

انواع پارچه استرچ

پارچه مشخصات موارد استفاده
استرچ بافت‌دار نرم و مات با کش 4 طرفه لباس، دامن و تاپ
استرچ پوبلین نخی(پنبه‌ای) بسیار نرم و دارای 97 درصد پنبه، 3درصد آلاستین و 2 درصد لاکرا لباس‌های گرم، بلوز، پیراهن، دامن
استرچ نخی(پنبه‌ای) گزینه‌ مناسب برای پوشاک تابستانی با جنسی بسیار نرم و لطیف بلوز، لباس، پیراهن، دامن، پنبه کش سنگین هم مناسب برای کاپشن و شلوار است
استرچ پنبه‌ای (پارچه پیراهنی) ساخته شده از پنبه با کیفیت بالا با حفظ رنگ اصلی برای مدت طولانی پیراهن، لباس
ساتن استرچ نرم و صاف، به طورقابل توجهی متراکم، حفظ رنگ و تهیه شده از پنبه بلوز، لباس و دامن؛ ساتن‌کشی سبک‌وزن مناسب برای دوخت کت‌وشلوار
استرچ ژاکارد نرم، دارای مقاومت بالا، کاملاً مات لباس، کاپشن، دامن
استرچ ژاکارد ویسکوز نرم، می‌تواند نیمه‌براق یا مات باشد، با بافت کمی بلند لباس، بلوز، تونیک، تاپ، دامن
ساتن ابریشمی کشی صاف و درخشان،  براق، لطیف و زرق و برق دار و سبک وزن بلوز، لباس، دامن و لباس زیر
کرپ ابریشمی کشی مات، دارای رنگ تیز و براق استثنایی، قابلیت نگه داشتن شکل، نرم، معمولاً متوسط یا سنگین وزن لباس، کاپشن، دامن، شلوار
آستری ابریشمی کشی سبک و راحت آستر
شیفون ساتن استرچ نرم، براق، زرق و برق دار، سبک برای پرده ای زیبا و بادوام بلوز، لباس، دامن
پشم کشی صاف و نرم، بادوام و کاملاً مات، گرم و راحت، مقاوم در برابر چین‌وچروک کاپشن، ژاکت، لباس، دامن، شلوار
کرپ کشی دارای بافت متراکم، نازک و بادوام، مات و یکپارچه لباس، کاپشن، دامن
مخمل کش نرم و بادوام، معمولاً از پنبه یا ویسکوز ساخته می‌شود لباس، کاپشن، دامن، پیراهن، شلوار

استرچ، از بهترین پارچه‌ها‌ برای خرید شلوار

پارچه‌هایی را انتخاب کنید که خیلی سخت و سفت نباشد. کتان، جین و پارچه‌های کرپ و پشمی که مناسب برای آب‌و‌هوای خنک‌تر و سرد است. اساساً بستگی به این دارد که چه نوع شلواری مد نظرتان است. شلوار راحتی، شلوار جین، ترکیبی. درکل پارچه‌های استرچ برای دوخت لباس‌های پرمصرف و پرکاربردی مثل شلوار بسیار استفاده می‌شود. از این رو خرید پارچه استرچ برای دوخت شلوار بسیار مرسوم است.

بهترین پارچه برای دوخت دامن

پارچه‌ پنبه‌ای انتخاب بسیار خوبی برای دوخت دامن است. پارچه‌های نخی و ابریشمی استرچ ، در طرح‌های متنوع و زیبا نتیجه بسیار دلنشینی برایتان خواهد داشت.

برای خرید پارچه استرچ به چه نکاتی توجه کنیم؟

چاپ و الگوی پارچه استرچ

هنگام خرید پارچه استرچ طرح‌دار (منظور بیشتر پارچه‌های طرح‌دار با عرض 45 یا 54 اینچ است) باید بدانید که در این پارچه‌ها تکرار الگو وجود دارد. از این رو باید هنگام برش و خرید پارچه، به این موضوع دقت داشته باشید.
نقش‌ها به صورت از پیش‌تعیین شده روی پارچه توزیع شده؛ اما اگر چاپ به درستی روی پارچه انجام نشده باشد، ممکن است گاهی اوقات بی‌نظمی هم در آن مشاهده شود.
پس با در نظر گرفتن همه این موارد برای خرید پارچه استرچ اقدام کنید.

ثبات رنگ در پارچه استرچ

مطمئن شوید که رنگ پارچه یکنواخت و بدون لکه است. برای دیدن نشانه‌‌هایی از این لکه‌ها باید پارچه باز کرده و با دقت آن را بررسی کنید. ممکن است در مناطقی به خصوص چین‌خوردگی‌ها، لکه‌های محوی وجود داشته باشد. اگر در بعضی مناطق رنگ‌ها را سبک مشاهده کردید (به استثنای طرح پارچه)، خرید نکنید؛ چرا که این لکه‌ها نشانگر این است که رنگ با شستشو محو می‌شود.

هنگام خرید، یک آزمایش ساده را امتحان کنید؛ یکی از راه‌هایی که می‌توانید رنگ پارچه مورد نظر خود را تست کنید، این است که یک کاغذ سفید یا پنبه سفید را مرطوب کرده و آن را روی پارچه مالش دهید. اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشد، رنگ به پارچه یا پنبه منتقل نخواهد شد.

چند نکته‌ مهم برای خرید و انتخاب رنگ پارچه استرچ

  • ترجیحا باید پارچه را در نور روز خریداری کنید نه بعد از غروب خورشید. حتی اگر در بعضی از مغازه‌ها نور روز وجود داشته باشد، مشاهده رنگ واقعی پارچه دشوار است.
  • روشنایی مصنوعی در نمایشگاه‌ها معمولاً رنگ اصلی پارچه را عوض می‌کند.
  • پس از بریدن پارچه، برگرداندن آن ممکن نیست؛ پس بهتر است تمام حواستان به خرید پارچه باشد.

اندازه پارچه

اگر الگویتان مشخص است، با خیالی آسوده می‌توانید خریدتان را انجام دهید و حتی اگر خودتان قصد تهیه‌ الگوی لباستان را دارید، حتما قبل از خرید این کار را انجام دهید؛ چرا که میزان پارچه‌ای که نیاز است حتما باید در این مرحله محاسبه شود، سپس برای خرید پارچه استرچ اقدام کنید.

نکته‌ مهم دیگر مربوط به اندازه‌گیری‌های بدن است که باید توسط متر به درستی انجام شود.

آبرفتگی

نکته دیگر هنگام خرید پارچه، کوچک شدن (آبرفتگی) آن بعد از شست‌وشو است. بیشتر پارچه‌ها کوچک می‌شوند (به اصطلاح آب می‌روند)، اما پارچه‌های مختلف به شکل‌های متفاوت کوچک می‌شوند. پارچه استرچ هم از این قاعده مستثنی نیست. پس هنگام خرید پارچه استر دقت لازم و کافی را به خرج دهید. برای اطمینان هنگام خرید حداقل 10 درصد پارچه اضافی بخرید.

وزن پارچه

وزن پارچه به عوامل زیادی مانند بافت، نوع الیاف و موارد دیگری بستگی دارد و معمولاً توسط G SM (گرم در هر متر مربع) مشخص می‌شود. GSM می‌تواند از 60 تا 700 متغیر باشد. عدد 700 برای پارچه پشمی بسیار باکیفیت است.

نکته قابل توجه در ارتباط با وزن پارچه این است که وزن بالاتر پارچه، نشان‌دهنده کیفیت بهتر نیست. این فقط نشانگر مناسب بودن پارچه برای یک مدل خاص لباس است. برای مثال شما نمی‌توانید جلیقه پارچه‌ای با وزن بالا را برای شال سبک انتخاب کنید. اما دانستن وزن پارچه در مقایسه با انواع مشابه پارچه‌ها مفید است، اما نهایتا همه‌چیز تا حدودی به کاربرد آن نیز بستگی دارد.

مزایا و معایب پارچه استرچ

  • پارچه‌هایی که دارای خاصیت کششی (استرچ) هستند؛ بدین معنی است که گاهی اوقات لباس، شکل خود را حفظ نکرده و ممکن است با گذشت زمان، خاصیت کششی آن از بین برود و یک لباس بدون شکل را به وجود آورد.
  • قرار گرفتن لباس استرچ، در معرض گرما، باعث می‌شود بعد از مدتی، پارچه خاصیت کشسانی خود را از دست بدهد.
  • پارچه‌های استرچ ، بدن‌نما هستند.
  • دارای دوخت ساده و راحت هستند.
  • تنوع رنگی بالا هنگام خرید پارچه استرچ، انتخاب را کمی سخت می‌کند.
  • تنوع مدل
  • مورد استفاده برای انواع لباس
  • قیمت ایده‌آل با ماندگاری مناسب

دوخت پارچه استرچ

اگر قصد دارید خودتان خیاطی را شروع کنید، در گام اول چرخ خیاطی را برای دوخت پارچه استرچ آماده کنید:

  • از سوزن مخصوص (ژرسه‌دوزی) استفاده کنید.
  • درجه درشت بودن دوخت را کاهش دهید.
  • از دوخت‌های زیگزاگ استفاده کنید تا تمامی درزها را بپوشاند. دوخت معمولی مناسب پارچه استرچ نیست.
  • ماسوره چرخ‌خیاطی را با نخ ترویرا و یا سردوز پر کنید.
  • هنگام دوخت، پارچه را نکشید.
  • در صورت تمایل، هنگام دوخت کاغذ یا روزنامه‌ای را زیر پارچه قرار دهید؛ بعد از دوخت می‌توانید به راحتی کاغذها و روزنامه‌ها را جدا کنید.

ترفندهایی برای دوخت راحت

  • همیشه پارچه کششی خود را از قبل بشویید. بگذارید حداقل یک روز صاف و خشک بماند تا شکل خود را حفظ کند.
  • برای دوخت الگوی خود را روی پارچه قرار دهید. برای نگه‌داشتن پارچه، آن را بچسبانید و الگوها را با قیچی برش بزنید یا از کاغذهای برقی و برش چرخشی استفاده کنید.
  • سعی کنید با سنجاق درزها را نگه دارید، این کار از ایجاد سوراخ‌های ناخواسته در لباس جلوگیری می‌کند.
  • برخی از این پارچه‌ها مثل پیراهن‌های بافتنی استرچ، لبه‌هایی دارند که بعد از مدتی پیچ‌و‌خم‌های نامناسبی در آن ایجاد می‌شود که می‌تواند دوخت آن را سخت کند. برای برگرداندن این پیچ‌و‌خم‌ها به حالت عادی، از اسپری نشاسته‌دار استفاده کنید و لبه‌های لباس را فشار دهید.
  • برای برش پارچه خود را پهن نکنید. توصیه می‌کنیم که آن را روی یک میز یا سطح مسطح صاف قرار دهید. اجازه ندهید که مواد روی لبه‌ها آویزان شود.

چه نخ و سوزنی را برای پارچه استرچ استفاده کنیم؟

نوع مناسب سوزن را انتخاب کنید. تمام پارچه‌های کشی باید با یک سوزن مخصوص دوخته شوند؛ از سوزن بال‌پوینت که به آن سوزن جرسی هم گفته می‌شود یا از سوزن ژرسه‌سوزی (سرسوخته)(سرآبی) برای چرخ خیاطی استفاده کنید. سوزن بال‌پوینت از یک نوک گرد تشکیل شده که از صدمه زدن به پارچه هنگام برش و دوخت جلوگیری می‌کند.

اندازه سوزن موضوع مهمی است، پس اطمینان حاصل کنید که سایز مناسب سوزن را برای پارچه خود انتخاب می‌کنید.

سوزن استرچ چیست؟

سوزن‌های استرچ که غالبا با سوزن‌های ژرسه‌دوزی اشتباه گرفته می‌شوند، دارای نوک متوسطی هستند. اما این نوع سوزن برای پارچه های استرج طراحی شده‌اند. اگر قصد دارید دوخت لباس شنا را آغاز کنید، مطمئنا این نوع سوزن را باید استفاده کنید. پس از خرید پارچه استرچ و اطمینان از کیفیت آن، این نکته مهمی در تهیه‌ لباس موردنظرتان است.

نخ مناسب پارچه استرچ چه نخی است؟

نخ‌های مخصوص در این‌جا معمولا موردنیاز نیستند و با نخ پلی استر به راحتی می‌توان کار را انجام داد.

نکته مهم: بخشی از نحوه دوختن پارچه‌های استرچ (کشی)، داشتن صبر است. بسیار مهم است که هنگام دوختن این پارچه‌ها وقت خود را کاملا به آن اختصاص دهید. لبه‌ها را بدون عجله و در آرامش روی هم تراز کنید و کار را جلو ببرید.

روش شستشوی پارچه استرچ با دست

لباس‌های دوخته شده از پارچه استرچ به دلیل کشی بودن، بهتر است که با دست، آبگرم و شوینده‌ای ملایم شسته شود. به یاد داشته باشید که برای شستن این نوع لباس‌ها، باید مواد سفید کننده را به‌کلی فراموش کنید؛ چرا که الیاف پارچه را از بین می‌برد.

نکته: اگر می‌خواهید با دست لباس‌تان را بشوئید، سطل را با آب ولرم پر کرده و 2 قاشق غذاخوری نرم‌کننده پارچه، شامپوبچه یا نرم‌کننده مو را اضافه کنید. با این کار الیاف پارچه شما نرم‌تر می‌شود.

روش شستشوی پارچه استرچ با لباسشویی

اگر می‌خواهید از ماشین لباسشویی استفاده کنید، باید درجه آن را مخصوص الیاف مصنوعی تنظیم کنید.
لباس‌ها در فرآیند شستشو و خشک کردن در ماشین لباسشویی، می‌چرخند و ممکن است کمی از حالت عادی خارج شود. اما با اضافه کردن کمی نرم‌کننده، لباس به راحتی به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

آویزان کردن لباس‌های کشی برای خشک شدن

بهترین روش، خشک کردن لباس در هوای آزاد است؛ چراکه از کوچک شدن آن جلوگیری می‌کند. خشک کردن لباس روی سطح صاف، برای پارچه‌هایی که بافت درشت دارند، از کشیدگی آن جلوگیری می‌کند.

چرا برخی لباس‌ها با شستشو آب می‌روند یا کوچک می‌شوند؟

شستن لباس در آب گرم (یا خشک کردن آن‌ها با استفاده از هوای گرم) پارچه را چروک و منقبض می‌کند. پنبه و پشم هر دو مقدار کمی آب جذب می‌کنند، از این رو سریع‌تر کوچک می‌شوند، بنابراین باید این لباس‌ها را در آب سرد بشویید.

کشیدن پیراهن استرچ

اگر عادت دارید که لبه لباس خود را بکشید، کشیدن این پارچه آن را از حالت عادی خارج می‌کند.

اتو کردن پارچه استرچ

برای لباس‌های نخی استرچ، باید بعد از شستن، آن‌ها را خشک کنید و هنگام مرطوب بودن آن‌ها را اتو کنید.
دمای اتو را روی حرارت کم یا متوسط تنظیم کنید و مطمئن شوید که لباس موردنظرتان کمی مرطوب است؛ سپس از بالا به پایین روی آن اتو بکشید. درجه حرارت را در حالت کم نگه دارید و از اتو کردن قسمت‌های کوچک‌تر لباس خودداری کنید. به یاد داشته باشید پارچه استرچ را حتما مرطوب کنید و از بخار زدن به آن خودداری کنید.

نکته: ممکن است جنس پارچه را نتوانید تشخیص دهید. در این حالت، باید از کمترین دما استفاده کنید. این کار را روی درزهای داخلی تست کنید. حال اگر لباس موردنظر ترکیبی از چند مدل پارچه است، اتو کشیدن را با دمای بسیار پایین آغاز کنید.

اتو کردن باعث کوچک شدن پارچه استرچ می‌شود؟

اتو کشیدن باعث کوچک شدن لباس‌های استرچ نمی‌شود

بهترین پارچه استرچ را از کجا خریداری کنیم؟

همیشه این سوال مطرح است که بهترین پارچه ها را از کجا بخریم؟ بازار پارچه بازار بزرگی است؛ از این رو هنگام خرید پارچه قطعا سردرگم می‌شوید که از کجا باید خریدتان را انجام دهید؛ به ویژه اگر شاغل باشید و زمان کمی برای خرید داشته باشید. فروشگاه ما ، روند خرید را بسیار آسان و راحت کرده است. این پارچه‌سرای محبوب با ایجاد بستر خرید آنلاین و وجود بیش از 15 هزار مدل متفاوت و متنوع به شما این امکان را می‌دهد که در آرامش و به دور از تنش و اضطراب خرید حضوری، پارچه موردنظرتان را انتخاب کنید.
البته خرید حضوری هم امکان‌پذیر است. اما پیشنهاد می‌کنیم در خانه بمانید و پارچه‌ها را را از طریق سایت فروشگاه ما بررسی و سفارش خود ثبت کنید. کالای مورد نظر در کمترین زمان ممکن، به صورت رایگان درب منزلتان ارسال می‌شود.

پارچه‌های استرچ با طرح و رنگ‌های بسیار متنوع و جذاب در این فروشگاه موجود است. شما می‌توانید با اطمینان از کیفیت آن، خریدتان را با بهترین قیمت انجام دهید و تجربه‌ای شیرین و به یادماندنی را با ما داشته باشید.

منبع : ربانی

  نظرات