پارچه های وال

1400/04/05

پارچه های وال

پارچه های وال

 پارچه های وال-وبسایت ایپکچی

پارچه‌های وال محصولی که شاید خیلی از ما با این پارچه آشنایی نداشته و اطلاعات خاصی درمورد آن نداریم با ما همراه باشید تا بیشتر بدانیم. به طور کلی پارچه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاصی داشته و مخصوص یک فصل و آب و هوایی هستند. این مسلم است که در فصول سرد لباس‌هایی که بافت ضخیم‌تر و گرم‌تری دارند استفاده می‌شود، ولی در فصل‌های گرم سال مثل تابستان از لباس‌هایی با پارچه‌های سبک و نازک‌تر برای دوخت استفاده می‌شود.

انواع پارچه

پارچه از نخ‌ و الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود که بهم تنیده شده و کنار هم قرار گرفته‌اند و پارچه را به وجود آورده‌اند. پارچه ها را با بافندگی، ریسندگی، فشرده سازی الیاف و روش‌های دیگر تولید می‌کنند.

همان طور که گفتیم پارچه انواع گوناگونی دارند ؛ پارچه های طبیعی و مصنوعی.

 پارچه های وال-وبسایت ایپکچی

پارچه های طبیعی

پارچه‌های طبیعی پارچه‌های هستند که به طور طبیعی و بدون دخالت انسان از پوست حیوانات ، پیله کرم ابریشم و یا حتی دانه گیاهان ساخته شده اند. این نوع پارچه‌ها معمولا قیمت بالاتری دارند چون دوام و کیفیت بهتری نسبت به پارچه‌های مصنوعی دارند و چون طبیعی‌اند در مقابل اشعه فرابنفش هم تغییر رنگ ندارند و فوق العاده با بدن انسان سازگار هستند. پس اگر برای پوست خود ارزش خاصی قائل هستید به شما توصیه می‌شود حتما از این نوع پارچه‌ها استفاده کنید.

پارچه های مصنوعی

پارچه‌های مصنوعی توسط انسان ها با الیاف مصنوعی ارگانیک(مخلوط مواد شیمیایی) یا غیر‌ارگانیک تولید می‌شود. این پارچه‌ها هم نسبت به نوع شان ویژگی های متفاوتی دارند .

 پارچه های وال-وبسایت ایپکچی

 پارچه های ترکیبی

این نوع پارچه ها ترکیبی از پارچه‌های طبیعی و مصنوعی اند. پارچه‌های ترکیبی کیفیت خوبی ندارند و فقط برای اینکه قیمت نهایی پارچه کاهش پیدا کند تولید می‌شوند.

پارچه های وال

فصل تابستان است و هر چه لباس ها نازک تر و خنک تر باشند طرفدار بیش تری خواهند داشت. پارچه های وال بر خلاف اسم شان بسیار نازک هستند.  پارچه هایی از جنس وال و حریر به علت خنکی بهترین انتخاب برای تابستان اند .

انواع پارچه های وال

پارچه وال هم مثل پارچه‌های دیگر دو نوع دارد. پارچه های وال طبیعی و مصنوعی ؛ که در پارچه های وال طبیعی از پنبه و در نوع مصنوعی آن از نخ پلی استر استفاده شده است .

ویژگی‌های پارچه وال

پارچه‌های وال نسبت به سایر پارچه‌ها نخ بیشتری دارند. این نوع از پارچه‌ها بافت ساده و لطیفی دارند و تراکم کمی دارند و در تولید لباس های زیر و لباس های تابستانی مثل پیراهن و دامن و حتی مانتو‌های تابستانی استفاده می‌شوند. این پارچه هم مثل پارچه‌های دیگر ترفند‌های نگهداری خاص خود را دارد و قبل از خرید باید این نکات را آموخته و جدی بگیرید . هنگام خرید این نوع پارچه باید دقت کنید که برای چه تن پوشی می‌خواهید. اگر انتخاب درستی داشته باشید این پارچه ها برجستگی‌های بدن را می‌پوشانند چون ساختاری رها دارند. علاوه بر مانتو در دوخت شال هم از این نوع پارچه‌ها استفاده می‌کنند .

 پارچه های وال-وبسایت ایپکچی

معایب پارچه های وال

یکی از معایبی که این پارچه‌ها دارند نخ کش شدن آن ها در صورت استفاده بیش از حد ممکن است که در نهایت به علت تراکم کم این پارچه ها به سوراخ شدن پارچه منجر شود. البته لازم به ذکر است ظرافت این پارچه‌ها لزوما عیب محسوب نمی‌شود، بلکه مثل یک گل حساس است و نیاز به مراقبت دارد تا عمر بیشتری داشته باشد .

 پارچه های وال-وبسایت ایپکچی

روش نگهداری از پارچه های وال

برای شست و شوی پارچه‌های وال ابتدا باید آن را داخل محلول آب گرم و صابون( به مقدار کم ) بگذارید تا حدود یک ساعت خیس بخورد و سپس به آرامی و بدون چنگ زدن آبکشی کنید. همچنین فقط کافی است که دقت کنید پودر صابون در داخل پارچه باقی نماند که موجب تغییر رنگ و کدر شدن آن شود.  بعد از شست و شو بهتر است با چوب لباسی آن را آویزان کنید تا آب اضافی آن گرفته شده وسالم تر بماند. در اتو کشی این لباس ها باید دقت کافی داشته باشید. تا زمانی که لباس کمی نم دارد به آرامی و با درجه حرارت کم اتو کنید و مراقب باشید لباس نخ کش نشود.

به طور کلی چون این پارچه‌ها نازک و ظریف‌اند، نگهداری از آن‌ها هم کمی سخت‌تر است و توصیه می‌شود این لباس‌ها را به خشکشویی‌ها بسپارید تا سالم‌تر باقی بمانند .

تفاوت انواع پارچه های وال

 این پارچه‌ها قیمت کمتر و مناسب‌تری نسبت به بقیه پارچه ها دارند. البته به درصد پنبه ی آن و تار و پودش هم بستگی دارد. پارچه وال طبیعی از پارچه ی وال مصنوعی گران‌تر است، چون در نوع طبیعی آن از پنبه بیشتری استفاده شده در حالی که در نوع مصنوعی آن پلی استر زیادتری به کار رفته است.

انواع پارچه های وال

  • پارچه وال هندی
  • پارچه وال تایلندی
  • پارچه وال کتان
  • پارچه وال ژاکارد
  • پارچه وال خامه دوزی
  • پارچه وال طرح دار
  • پارچه وال شاین
  • پارچه وال امبرودی
  • پارچه وال اسلپ چاپی

و . . .

 

کشور‌های هند و تایلند در تولید این نوع از پارچه‌ها پیشتازند.

 پارچه های وال-وبسایت ایپکچی

پارچه وال هندی

این نوع پارچه ها اگر وارداتی باشند قیمت آنها به دلار و همین طور درصد پنبه موجود در آن بستگی دارد. برای تولید  شال ، دامن ، مانتو ، لباس زیر و حتی عمامه از این نوع پارچه استفاده می کنند. وال هندی به دلیل مرغوب بودن جزو لطیف ترین پارچه‌ها به شمار می‌روند .

پارچه وال شاین ( سبز)

حالت ایستادگی این نوع پارچه بسیار شل است و در بافت آن لمه به کار رفته است. ضخامت متوسط از جمله ویژگی‌هایی است که باید به آن اشاره کرد. متراژ استاندارد آن برای مانتوی ساده حدود دو متر است، ولی برای مد‌ل‌های مختلف این مقدار متفاوت است.

این پارچه در دوخت مانتو ، شومیز ، شلوار و … کاربرد دارد.

 پارچه های وال-وبسایت ایپکچی

پارچه وال طرح دار

این نوع پارچه به علت درصد نخ بالای آن مقداری آبرفت دارد و حالت ایستادگی آن متوسط و ضخامت آن نازک و بدن نما است.

پارچه وال اسلپ چاپی

این پارچه شباهت زیادی به وال طرح دار دارد ؛

جنس این پارچه ویسکوز ( ریسیده شده از پنبه ) است و مثل وال طرح دار بدن نما و نازک است  و نیاز به آستر دارد . میزان چروک پذیری آن متوسط و آبرفت آن زیاد است . کش ندارد و بافت ساده و ریزش نسبتا زیادی دارد .

پارچه وال خامه دوزی

این نوع پارچه آهار متوسطی دارد و برای دوخت انواع مانتو و شومیز و … مناسب است .

پارچه وال کتان

این نوع پارچه لخت است. ضخامت متوسطی دارد و مثل اغلب پارچه‌های وال کمی هم آبرفت دارد.

پارچه وال ژاکارد

وال ژاکارد ایستایی و ضخامت متوسطی دارد و طرح پارچه آن هندسی شکل است. خطوط آن بی راه است و بخاطر نخ به کار رفته زیاد در این نوع از پارچه ها آبرفت چشمگیری را تجربه خواهید کرد.

منبع : روچی

  نظرات