تنوع پارچه امبرودی و کاربرد آن

1400/04/05

تنوع پارچه امبرودی

تنوع پارچه امبرودی و کاربرد آن

تنوع پارچه امبرودی و کاربرد آن - وبسایت ایپکچی

پارچه یکی از قدیمی‌‎ترین و مهم‎ترین اختراعات بشر است که در طول تاریخ، روز به روز بر تنوع آن افزوده شد. این اختراع در ابتدا تنها برای پوشاندن بدن بود و به همین دلیل توجه کمتری برای ایجاد تنوع در طرح و رنگ آن می‎‌شد، اما هر چه زمان پیش رفت، کاربرد بیشتری از پارچه نمایان و از آن در صنایع مختلف استفاده شد. به همین دلیل هم در جنس، رنگ و طرح آن نیز خلاقیت‎‌ها و تنوع زیادی به کار می‌‎رود. اما هنوز هم اصلی‌‎ترین کاربرد آن را باید دوخت لباس و استفاده از آن در صنعت مد دانست. در این مطلب قصد داریم درباره پارچه امبرودی صحبت کنیم.

جنس‌‎های مختلفی از پارچه وجود دارد که هرکدام خصوصیات مخصوص به خود را دارند که برای استفاده از آن لازم است همه چیز درباره‎ بافت، جنس، روش شستشو، خشک کردن و روش نگهداری از این پارچه‎‌ها را بدانید. در این مطلب قصد داریم درباره یکی از جنس‎‌های متنوع پارچه به اسم امبرودی صحبت و همه ویژگی‎‌های آن را بررسی کنیم تا در صورتی که قصد خرید و استفاده از این پارچه را دارید، بتوانید از این اطلاعات استفاده کنید.

پارچه امبرودی چیست؟

امبرودی یکی از انواع مختلف و متنوع از جنس پارچه است. از انواع آن می‌توان به مدل‌های دوخت مانند راه راه، امبرودی لوزی، امبرودی فیتیله‎‌ای، امبرودی کامپیوتری و وال امبرودی اشاره کرد. هر کدام از این مدل‌ها خود به رنگ‌‎ها و طرح‌‎های مختلف تقسیم می‎‌شوند که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

از پارچه‌های امبرودی بیشتر برای تولید لباس‌‎های زمستانی مانند کاپشن، سویشرت، پالتو و کت استفاده می‎‌شود. اما برخی از طرح‌‎ها مانند پارچه وال امبرودی به دلیل گلدار بودن یا آبرنگی بودن طرح‌‎هایش و اینکه ایستایی بالایی دارد و هنگام پوشیدن بسیار خوب می‎‌ایستد، برای دوخت لباس‎‌هایی مانند کت و دامن مجلسی و کت مردانه نیز استفاده می‌‎شود.

از ویژگی‌‎های این پارچه می‎توان به ثبات بافت و رنگ، ایستایی بالا و عدم آب رفتن پارچه هنگام شستشو اشاره کرد. روش خرید این نوع پارچه هم راحت است. برای خرید پارچه امبرودی به بازاراها و مراکز فروش پارچه مراجعه کنید و خرید خود را انجام دهید یا از طریق اینترنت و سایت‎‌های مختلفی که برای خرید اینترنتی پارچه وجود دارد به خرید اینترنتی بپردازید تا دیگر نیازی نباشد وقت و هزینه زیادی برای رفتن به بازار برای خود تحمیل کنید. اما قبل از خرید این پارچه اگر می‎خواهید همه چیز را درباره اینکه پارچه‌های امبرودی چه طرح‎هایی دارد و روش‌‎های نگهداری از آن چگونه‎ است بدانید، با این مطلب تا انتها همراه باشید.

جنس پارچه امبرودی چیست؟

پارچه امبرودی یکی از انواع پارچه است که جنس و کاربردهای زیادی، خصوصا برای دوخت لباس‌‎های ضخیم مانند کاپشن، پالتو، کت و سویشرت دارد. این پارچه بیشتر برای لباس‌‎های زمستانی مانند کاپشن در کنار پارچه‎‌هایی مانند “خز” و “سوئیت” یا برای کت‎ های اسپرت مردانه، کت و دامن‌‎های مجلسی زنانه، پالتو، مانتو و حتی سویشرت و هودی استفاده می‎‌شود.

تنوع طرح و رنگ پارچه امبرودی خصوصا در نوع وال، نسبتا زیاد است و معمولا ایستایی بالایی دارد. همین تنوع بازار این پارچه را محبوب کرده است. قیمت انواع مختلف این پارچه نیز کمی با هم فرق دارد و بنابراین بسته به طرح انتخابی ممکن است یک پارچه گران و پارچه دیگر از همین جنس ارزان‎تر در بیاید. بنابراین لباس‌‎هایی که با این جنس پارچه دوخته می‎‌شوند بسیار شیک و زیبا از آب در می‎‌آیند و معمولا افرادی که به ‎دنبال یک پارچه بسیار شیک و نسبتا ضخیم هستند، به سراغ این جنس از پارچه می‎‌روند. جالب است بدانید از این پارچه به دلیل جنس نخی یا پنبه‎‌ای آن برای دوخت برخی از لباس ‎های نوزادان نیز استفاده می‎‌شود. در ادامه به توضیح درباره انواع مختلف پارچه امبرودی پرداخته خواهد شد.

انواع پارچه امبرودی بر اساس دوخت

اگرچه بیشترین کاربردی که پارچه‌های امبرودی دارند، برای دوخت لباس‎‌های زمستانی و پاییزی است. اما همانطور که ذکر شد پارچه امبرودی هم مانند همه پارچه‌‎های دیگر انواع مختلفی دارد که شما می‎توانید براساس نیازتان و چیزی که‎ می‎خواهید با این پارچه بدوزید برای خرید آن به‎ صورت حضوری یا اینترنتی اقدام کنید. لازم به ذکر است اگر قصد دارید با این پارچه، کاپشن یا لباس ضخیم بدوزید بهتر است با آن آستر هم تهیه کنید. چرا که معمولا برای دوخت لباس با این جنس پارچه از آستر استفاده می‎‌شود. در ادامه با انواع طرح‎ های این پارچه آشنا خواهیم شد.

امبرودی راه راه

حتما تاکنون کاپشن‎ های براقی با طرح راه راه از جنس امبرودی را در بازار دیده‌اید. از نظر بسیاری از افراد، پارچه امبرودی راه‎ راه یکی از مناسب‎ترین پارچه‎‌ها برای دوخت کاپشن چه از نظر جنس و چه از نظر قیمت است. این پارچه براق در رنگ‎های مختلفی مانند آبی، نقره‎‌ای، مشکی، دودی و … و با طرحی به ‎صورت راه راه در بازار وجود دارد. کاربرد این نوع پارچه در فصل زمستان و پاییز است و معمولا همراه با پارچه‎‌های خز و سوییت از آن برای تولید کاپشن‎ های زیبا و متنوع استفاده می‎‌شود.

قیمت پارچه امبرودی راه راه نسبت به طرح‎‌های دیگر این پارچه ارزان‎تر است و اگر قصد دارید یک لباس زمستانی با قیمتی نسبتا ارزان تهیه کنید، بهترین انتخاب برای شما همین خواهد بود. لازم به ذکر است این پارچه تا حد زیادی شما را گرم نگه خواهد داشت.

امبرودی لوزی

پارچه امبرودی با طرح لوزی یکی دیگر از انواع پارچه‎‌های امبرودی است که خیاطان بیشتر برای دوخت کاپشن از آن استفاده می‎‌کنند. ایستایی این پارچه به‌صورت آهاردار و ضخامت آن نسبتا زیاد است و دارای طرح‎‌هایی به صورت لوزی لوزی است. در خرید پارچه امبرودی با طرح لوزی نگران تنوع نباشید، زیرا این پارچه نیز مانند انواع دیگر آن در رنگبندی‎‌های مختلف مانند سیاه، قهوه‌‎ای و زیتونی در بازار وجود دارد که رنگ سیاه آن بسیار جذاب و شیک است. شما می‎توانید طبق سلیقه خود هر کدام را که دوست دارید، برای خرید انتخاب کنید.

جنس پارچه وال امبرودی

همانطور که گفته شد، پارچه جنس امبرودی انواع مختلفی دارد که یکی از معروف‎ترین آن‌ها، پارچه وال امبرودی است. این پارچه نیز برای کاپشن، پالتو و در فصل‎‌های پاییز و زمستان استفاده می‎‌شود. اما فرق آن با طرح‎‌های قبلی این است که دوخت ساده‌ای دارند، اما در طرح‎‌های مختلفی مانند طرح‌‎های گلدار، آبرنگی، برجسته و… تولید می‌شوند. ایستایی این پارچه متوسط و جنس آن نخی است. از پارچه وال امبرودی که معمولا به دلیل طرح‌‎هایش طرفداران زیادی دارد، در دوخت کت و دامن، کت و شلوار زنانه و همچنین شال نیز استفاده می‎‌شود و می‌توان آن را پرطرفدارترین و پرکاربردترین طرح پارچه امبرودی دانست.

کاربردهای پارچه امبرودی چیست؟

همانطور که می‎دانید هر جنس پارچه کاربرد مخصوص خود را دارد. شاید این سوال برایتان پیش آید که پارچه امبرودی چه کاربردهایی دارد. همانطور که بارها در این مطلب به آن اشاره شد، بیشترین کاربرد پارچه امبرودی برای تولید لباس های ضخیم مانند کاپشن است. درواقع با کمک یک آستر، می‎توان این نوع پارچه را به یک کاپشن یا سویشرت زیبا تبدیل کرد.

از ویژگی‎‌های مثبت این پارچه برای دوخت کاپشن باید به گرم بودن و سبک بودن آن و همچنین قیمت مناسبش اشاره کرد. اما جدا از آن از پارچه وال امبرودی برای تولید لباس‌‎های شیک مجلسی مانند کت و دامن و کت شلوار استفاده می‎‌شود. این نوع پارچه طرح‌‎های مختلفی مناسب این کار دارد. حتی برخی طرح‎‌های این پارچه به صورت برجسته هستند و جلوه فوق‎‌العاده زیبایی دارند. از پارچه‌‎های ضخیم امبرودی برای تولید شال نیز استفاده می‎‌کنند. تنوع طرح‌‎هایی که تولیدی‎‌های مختلف از این جنس پارچه تولید می‌‎کنند، باعث پرطرفدار شدن این سبک شال شده است.

روش شستشوی و خشک کردن پارچه امبرودی

حالا که با انواع پارچه‌های امبرودی آشنا شدیم و فهمیدیم بیشترین استفاده از آن در دوخت کاپشن است باید به توضیح این نکته بپردازیم که بهترین روش برای شستشوی این پارچه چیست. معمولا شستشوی کاپشن و لباس‌‎های ضخیم کمی سخت است. معمولا افراد مجبور می‎شوند برای اینکه آسیب کمتری به این نوع لباس‎‌ها بزنند، آنها را برای شستشو و خشک کردن به اتوشویی ببرند. اما خبر خوش این است که برای لباس‎‌هایی که از جنس امبرودی دوخته شده‌‎اند، چنین کاری لازم نیست. این مساله درست است که پارچه امبرودی به دلیل جنس با کیفیت آن هنگام شستشو آب نمی‎‌رود، اما با این حال باید نکاتی را هنگام شستشوی آن بکار ببریم تا کمترین آسیب به آن وارد شود.

قبل از هر چیز باید بدانید که در همه موارد نیازی نیست پارچه امبرودی، خصوصا مدل‌‎های براق آن را بشویید. بهتر است اگر می‎توانید آلودگی‎ها را با یک پارچه مرطوب از لباس بزدایید و فقط در صورتی که این کار امکان‎پذیر نیست، دست به شستشو بزنید و اگر مجبور به این کار شدید دستورالعمل زیر می‎تواند به شما کمک زیادی کند.

شستشوی پارچه امبرودی با دست

بسیاری از ما در شستشوی لباس‌های ضخیم مشکل داریم، اما به نظر می‌رسد شستشوی لباس با جنس امبرودی کار آسان‎تری نسبت به لباس‌‎های ضخیم با دیگر جنس پارچه است. برای شستشوی کاپشن یا لباسی که با این پارچه دوخته شده، بهتر است مانند شستن کاپشن‎‌های دیگر عمل کنید. یعنی در شستشوی با دست نباید لباس مورد نظر را خیلی چنگ بزنید. بهتر است برای 15 تا 30 دقیقه اجازه دهید لباستان در آب و مایع شستشو خیس بخورد. اگر لکه‌ای روی کاپشن بود ابتدا آن را به آرامی از بین ببرید و بعد کل لباس را آبکشی کنید و برای خشک کردن آماده‌‎اش کنید. در آبکشی هم زیاد لباس را چنگ نزنید و با ملایمت آبکشی را انجام دهید. دانستن این نکته ضروری است که دمای بالای آب به پارچه امبرودی آسیبی نخواهد زد.

شستشو و لکه گیری پارچه امبرودی با ماشین لباسشویی

اما اگر امکان شستشو با دست برایتان فراهم نیست یا قصد دارید لباس خود را با ماشین لباسشویی بشویید، بهتر است قبل از شستشوی لباس ابتدا تا حد ممکن آلودگی‎‌های آن را پاک و لگه‌گیری کنید. سپس مخزن مواد شوینده ماشین لباسشویی رو خارج کرده و کاملا بشوید و آن را از مواد شوینده قبلی بزدایید. سپس از همان مایع لکه‌گیری که استفاده کردید، در مخزن بریزید و ماشین را روشن کنید. سعی کنید از مایع شوینده یا لکه گیرهای مخصوص استفاده کنید، زیرا این کار کمترین آسیب را به بافت پارچه شما خواهد زد.

روش خشک کردن پارچه امبرودی

برای خشک کردن کاپشن یا لباس با جنس امبرودی بدون رساندن هیچگونه آسیبی به شکل آن نیز 2 راه دارید.

  1. پس از شستشو به کمک حوله، آب لباس را بگیرید و روی سطح صاف پهن کنید تا خشک شود
  2. لباس را به یک رخت آویز آویزان کرده و در فضای باز بگذارید تا خشک شود.

اگر این موارد را رعایت کنید لباستان به هیچ عنوان آسیب نخواهد دید و کاملا شکل اولیه خود را حفظ می‌‎کند.

خرید پارچه امبرودی

پارچه‌‎های امبرودی براساس طرح‌‎های مختلف خود، قیمت‎‌های متفاوتی دارند. اما به ‎طور کلی می‌‎توان گفت برای تهیه یک لباس ضخیم زمستانی یا پاییزی قیمت این نوع پارچه نسبتا مناسب است و به اصطلاح ارزان در می‌‎آید. برای خرید پارچه امبرودی که بیشتر برای لباس‌‎های زمستانه و پاییزی استفاده می‎‌شود، مانند همه پارچه‎‌های دیگر 2 راه وجود دارد.

راه اول این است که در هر شهری که هستید به بازار پارچه آن شهر بروید. پارچه‎‌هایی با جنس امبرودی در تمام این فروشگاه‌‎ها وجود دارد. طرح‌‎های مختلف این جنس پارچه را نگاه و طرح دلخواهتان را انتخاب و خریداری کنید.

راه دوم این است که در مرورگر خود واژه خرید پارچه را جستجو کرده و از یک فروشگاه معتبر خرید خود را انجام دهید. این پارچه طرح‎‌های متنوعی دارد که در بالا درباره آنها توضیح داده شده است. از میان این طرح‌‎ها آن چیزی که مورد نظرتان است را انتخاب کرده، به ‎صورت اینترنتی خریداری کرده و درب منزل خود تحویل بگیرید. مزیت این نوع خرید این است که دیگر لازم نیست تا به مرکز خرید پارچه بروید، بنابراین در این روش به راحتی و در کمترین زمان می‎توانید خریدتان را انجام دهید.

سنت کردن پارچه امبرودی با دیگر لباس‌ها

از انجایی که پارچه‎‌های امبرودی تنوع زیادی دارند؛ ست کردن آن‌ها با دیگر لباس‎‌ها و زیورآلات کار سختی نیست. فقط کافی است رنگ مورد نظر خود را انتخاب و آن را با هر رنگ دیگری که دوست دارید ست کنید. معمولا کاپشن‎‌هایی که با امبرودی با طرح‌‎های لوزی، هندسی و راه راه دوخته می‌‎شود، حالت اسپرت دارد و بهتر است با لباس‎ها، کیف، کفش و زیورآلات اسپرت ست شود.

پارچه وال امبرودی اما به دلیل طرح‌‎های مجلسی‌‎تر آن بهتر است با وسایل و زیورآلات به اصطلاح خانومانه و غیر اسپرت ست شود تا جلوه بیشتری داشته باشد. در هرصورت نگران ست کردن پارچه امبرودی نباشید، زیرا این کار به آسانی و با کمترین وقت و هزینه قابل انجام است. در واقع شما می‎توانید بدون هیچ نگرانی لباس‌‎هایی با این جنس را با هر لباسی ست کنید.

سخن پایانی

برای تولید یک لباس خوب یا هر فرآورده دیگری با پارچه، قبل از هر موضوعی لازم است جنس‌‎های مختلف پارچه را بشناسیم و درباره ویژگی‌‎های خوب و بد و روش نگهداری از آن جنس پارچه اطلاعاتی کسب کنیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. در این مطلب تلاش کردیم شما را با این ویژگی‎‌ها درباره یکی از این جنس پارچه‌‎ها یعنی پارچه امبرودی آشنا کنیم.

در پایان این مطلب درباره پارچه امبرودی باید گفت، این پارچه که به ‎خاطر ضخامت آن برای لباس‌‎های زمستانی و پاییزی کاربرد دارد در انواع مختلفی تولید می‎‌شود که برخی از این انواع براق هستند، برخی از جنس نخی تولید شده‌‎اند، برخی جنس پنبه‌‎ای دارند و برخی دیگر طرح‌‎های گلدار، برجسته یا آبرنگی دارند. از این جنس پارچه به جز کاپشن برای تولید لباس‌های دیگری مانند کت و دامن مجلسی، سویشرت، کت اسپرت مردانه، مانتو و کت‌وشلوار مجلسی نیز استفاده می‎‌شود.

حتی از پارچه وال امبرودی به دلیل طرح‌‎های گلدار و آبرنگی‌‎اش در تولید شال نیز استفاده می‎شود. از ویژگی‌‎های این نوع پارچه باید به کیفیت بالا، ثبات رنگ، کیفیت بالا در طراحی و بافت و به طور کلی ارزش بالای خرید نسبت به قیمت اشاره کرد.

در یک کلام امبرودی، یک پارچه بسیار محکم و مقاوم است، خیلی دیر خراب خواهد شد، در هنگام شستشو رنگ آن به سختی می‎‌رود و آب هم نمی‌‎رود و همچنین نسبت به انواع دیگر پارچه‎‌های ضخیم قیمت مناسبی دارد. اگر به دنبال پارچه‌‎های خاص و زیبا برای لباس زمستانی یا لباس مجلسی می‎‌گردید که به راحتی بتوانید آن‌ها را با لباس‌‎های دیگر ست کنید، مشکلی در شستشو و نگهداری از آن‌ها نداشته باشید و قیمت آن مناسب باشد؛ پارچه امبرودی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

منبع : ربانی

  نظرات