گالری پارچه ایپکچی

ایپکچی


انواع آستری و کاربردهای آن

1400/04/04

در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی‌های مدرن، هنر خیاطی نیز دچار تحول اساسی شده است؛ به طوری‌که امروزه برای دوختن لباس‌های مجلسی، رسمی و روزمره از پارچه‌های متنوع و انواع آستری استفاده می‌شود. حال به نظر شما چه چیزهایی روی کیفیت یک لباس تاثیرگذار است؟

کارشناسان و خیاطان باتجربه معتقدند که برای افزایش کیفیت لباس‌ها باید از پارچه‌ها و آستری‌های مرغوب استفاده کرد. اما این آستری‌ها چه کاربردی در دوخت لباس دارند؟ چگونه باید بهترین نوع آن را تشخیص داد؟

انواع آستری و کاربردهای آن-وبسایت ایپکچی

آستری چیست و چه کاربردی دارد؟

هر لباس‌ شیک و جذاب دارای دو بخش ظاهری و درونی است. برای دوخت بخش‌های ظاهری معمولا پارچه‌های باکیفیت و مشتری پسند را به کار می‌برند اما برای بخش‌های درونی و زیرین لباس‌ از انواع آستری با جنس‌ها و طرح‌های مختلف استفاده می‌کنند.

از جمله ویژگی‌های یک پارچه آستری خوب می‌توان به جنس و رنگ‌بندی آن اشاره کرد. هرچه جنس پارچه‌های آستری مرغوب‌تر باشد، میزان ماندگاری آن‌ها نیز بیشتر است. علاوه بر آن، به منظور دوخت لباس‌های ظریف بهتر است از آستری‌های نازک‌تر و برای بخش‌های درونی کت و لباس‌های رسمی از انواع آستری مقاوم استفاده کرد.

انواع آستری و کاربردهای آن-وبسایت ایپکچی

حال شاید از خود بپرسید که پارچه‌های آستری چه کاربردی دارند و چرا از آن‌ها در خیاطی استفاده می‌شود؟‌ در پاسخ باید گفت که دوخت آستری به لباس موجب یک دست شدن طراحی آن و جلوگیری از آسیب دیدن پارچه‌ی اصلی می‌شود. همچنین، اگر لباس شما دارای تور یا گیپور باشد، استفاده از انواع آستری می‌تواند جذابیت‌های ظاهری آن را دوچندان کند.

انواع آستری و کاربردهای آن-وبسایت ایپکچی

انواع آستری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

پارچه‌های آستری انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاصی بوده و برای دوختن لباس‌های متنوع به کار می‌روند. این آستر‌ها از نظر جنس، نوع رنگ و نوع کاربرد به چند دسته تقسیم می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • آستر پنبه ای

یکی از پرطرفدارترین آستری‌های موجود در بازار، آستر پنبه‌ای است که جنس بسیار لطیفی داشته و برای دوخت لباس‌های بانوان و کودکان مناسب است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که آستر پنبه‌ای ممکن است هنگام شستشو کمی آب برود؛ به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از انجام برشکاری، ابتدا آسترها را شستشو دهید تا از میزان آب رفتن آن مطمئن شوید.

انواع آستری و کاربردهای آن-وبسایت ایپکچی

 

  • آستر ابریشمی

ابریشم نیز مانند پنبه از جمله الیاف طبیعی است که از زمان‌های قدیم برای دوخت لباس مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه هم می‌توان انواع پارچه آستری از جنس ابریشم را توسط فروشگاه‌های معتبر تهیه نمود و آن‌ها را برای دوختن لباس‌های جذاب به کار برد.

مهم‌ترین ویژگی آسترهای ابریشمی، تنوع رنگ است! این آسترها معمولا در رنگ‌های قرمز، آبی، سبز، سفید، صورتی و خاکستری تولید شده و برای همه‌ی سلیقه‌ها مناسب‌اند.

انواع آستری و کاربردهای آن-وبسایت ایپکچی

 

  • آستر باتیست

بسیاری از افراد ممکن است تاکنون حتی نام آستر باستیت را نشنیده باشند! این در حالی است که کاربرد آستری باتیست برای دوخت لباس شب و لباس عروس بسیار مورد توجه است.

آستر باتیست از مواد مختلفی مانند پنبه، پلی استر، کتان و پشم تولید می‌شود و ظاهری شبیه به شیشه دارد. از ویژگی‌های جالب این آسترها می‌توان به نرم بودن و سبک بودن آن‌ها اشاره کرد.

انواع آستری و کاربردهای آن-وبسایت ایپکچی

  • آستر پلی استر

اگر بخواهید برای آستری لباس خود از الیاف مصنوعی استفاده کنید، باید به سراغ پلی استر بروید. این جنس از پارچه استحکام خوبی داشته و در برابر ساییدگی نیز مقاوم است. به همین دلیل برای پارچه آستری کیف نیز بهترین گزینه است.

ولی حتما به این نکته توجه داشته باشید که آسترهای پلی استری بر خلاف آسترهای پنبه‌ای و ابریشمی هیچ‌ لطافت قابل ملاحظه‌ای نداشته و برای لباس‌های گرانقیمت نیز اصلا پیشنهاد نمی‌شوند.

انواع آستری و کاربردهای آن-وبسایت ایپکچی

 

  • آستر ساتن

آیا تا به حال به آسترهای به کار رفته در پالتو و کت‌های مجلسی توجه کرده‌اید؟ یک خیاط باتجربه معمولا برای این لباس‌های از انواع آستری ساتن استفاده می‌کند. آستر ساتن دارای ضخامت بیشتری نسبت به آستر پلی استر بوده و از نظر ظاهری نیز بسیار چشم‌نواز است.

انواع آستری و کاربردهای آن-وبسایت ایپکچی

آستر ساده و طرحدار

انواع آستری از نظر طراحی به دو دسته‌ی ساده و طرحدار تقسیم می‌شود. توصیه‌ی ما این است که برای لباس‌های ساده از آسترهای طرحدار استفاده کنید؛ زیرا این کار از یکنواخت شدن ظاهری جلوگیری می‌کند. همچنین دوختن آستر ساده به لباس‌های طرحدار نیز بهترین کار برای جلوگیری از شلوغ شدن لباس است.

پارچه‌های آستری را معمولا برای بخش‌های داخلی لباس مورد استفاده قرار می‌دهند. این آستری‌ها را بر اساس نوع جنس به انواع مختلفی مانند آستری پنبه‌ای، ابریشمی، پلی استر، باتیست، ساتن و غیره تقسیم می‌کنند. کارشناسان و خیاطان باتجربه معتقدند که کیفیت پارچه‌ها و آستری‌های به کار رفته در خیاطی، تاثیر شگفت انگیزی روی زیبا به نظر رسیدن یک لباس دارد.

منبع : روچی

  نظرات