مناسب‌ترین پارچه برای دوخت انواع ماسک پزشکی و خانگی

1400/04/04

مناسب‌ترین پارچه 

مناسب‌ترین پارچه برای دوخت انواع ماسک پزشکی و خانگی 

ماسک را باید مهم‌ترین وسیله‌ای دانست که می‌تواند تمام افراد جامعه را از ویروس کرونا محافظت کند. با توجه به شرایط فعلی که هنوز خبر قطعی از واکسن نیست؛ ماسک تنها سپر مقابله با این بیماری است. پس بهتر است دست به کار شوید و خودتان در خانه ماسک‌های استاندارد بدوزید و در هر مکان و زمانی استفاده نمایید.

ماسک‌ها علاوه بر آنکه وسیله‌ای برای مقابله با بیماری هستند؛ حالا دیگر جزیی از پوشش هر یک از افراد جامعه شده و افراد تمایل دارند که ماسک را با لباس‌های دیگرشان ست کنند. حتی ماسک‌ها به دنیای فشن هم راه خود را باز کرده‌اند و طراحان مشهور، آن را بخشی از مد می‌دانند که باید طرح‌های خلاقانه‌ای داشته باشد.

 

اگر شما هم به خوش‌پوشی اهمیت می‌دهید و دوست دارید متناسب با لباس‌های خود یک ماسک خلاقانه بر صورت بگذارید؛ خودتان در خانه دست به کار شوید. پیش از این آموزش نحوه دوخت ماسک پزشکی و خانگی را در سایت قرار دادیم. در این مطلب به سراغ مناسب‌ترین پارچه‌ها برای دوخت ماسک پزشکی و خانگی می‌رویم تا شما هم به راحتی این کار را انجام دهید. همراه ما باشید.

مناسب‌ترین پارچه برای دوخت انواع ماسک پزشکی و خانگی -وبسایت ایپکچی

ماسک‌های خانگی را متناسب با سلیقه خود بدوزید 

این روزها ماسک جز اقلام ضروری هر فرد تلقی می‌شود که باید دسته کم چند عدد همراه خود داشته باشید. بدیهی است که ماسک صورت باید نرم، راحت و مهم‌تر از همه قابل تنفس باشد تا تنفس فرد را دچار مشکل نکند.

دوخت ماسک خانگی می‌تواند کاملاً سلیقه‌ای و باب میل افراد باشد و افراد را از رفتن به اماکن شلوغ برای خرید ماسک بی نیاز کند. اما سوال اصلی آن است که با هر پارچه‌ای می‌توان ماسک دوخت؟ طبق تحقیقات انجام گرفته توسط محققان، بهترین نوع پارچه برای دوخت ماسک خانگی، پارچه‌هایی با الیاف پنبه، شیفون و ابریشم طبیعی است.

در کنار این پارچه‌ها، اما پارچه‌های ارزان قیمت دیگری هم موجود است که شما می‌توانید در دوخت و دوز خود از آنان بهره گیرید.

مناسب‌ترین پارچه برای دوخت انواع ماسک پزشکی و خانگی -وبسایت ایپکچی

انواع پارچه‌های مناسب جهت دوخت ماسک 

استفاده مداوم از ماسک‌های پزشکی و ماسک‌های فیلتردار جهت جلوگیری از ابتلای بیماری کووید 19 به شدت توصیه می‌شود. لازم است که هر فردی با ورود به اجتماعات از ماسک‌های استاندار و چندلایه استفاده کند. اما افراد بسیاری برای آنکه هم از بیماری کرونا در امان باشند و هم آنکه خوش‌پوشی خود را حفظ کنند؛ به دوخت ماسک پارچه‌ای در خانه روی آورده‌اند. با خرید پارچه‌ مناسب می‌توان به راحتی در خانه ماسک های محتلفی دوخته و آن را با لباس‌هایتان ست نمایید. در ادامه با چند نوع پارچه جهت دوخت ماسک آشنا می‌شویم.

پارچه اس ام اس

با شیوع بیماری covid19 افراد به سمت استفاده ماسک های فیلتردار یا ماسک‌های N95 روی آوردند. پارچه‌ای که برای دوخت این نوع ماسک‌ها استفاده شده، از جنس پارچه اس ام اس است. اس ام اس مخفف اسم “Spunbond Meltblown Spunbond” می‌باشد.

اس ام اس نوعی از پارچه سه لایه مانند است که از دو لایه ملت بلون و سه لایه اسپان باند ساخته می‌شود و بسیار نرم و لطیف است. با توجه به توصیه‌های ایمنی و استفاده مکرر از ماسک‌های سه لایه، خرید و دوخت ماسک از این پارچه، ایده مناسبی است.

مناسب‌ترین پارچه برای دوخت انواع ماسک پزشکی و خانگی -وبسایت ایپکچی

 

پارچه غواصی 

پارچه غواصی برای دوخت ماسک پارچه‌ای نیز مورد استفاده افراد بسیاری قرار می‌گیرد. این پارچه برای دوخت ماسک به ویژه برای افرادی که پوست حساسی دارند؛ توصیه می‌شود.

پارچه غواصی از جنس الیاف مصنوعی و پلی‌استر بوده، پرز نمی‌دهد و به راحتی قابل شست‌وشو است. حالت کششی آن برای دوخت ماسک به ویژه برای افرادی که صورت‌های بزرگی دارند، مناسب می‌باشد. از دیگر نکات ویژه پارچه غواصی تنوع رنگی آن است که می‌توانید در رنگ دلخواه خود آن را خریداری کنید.

مناسب‌ترین پارچه برای دوخت انواع ماسک پزشکی و خانگی -وبسایت ایپکچی

 

پارچه اسپان باند 

یکی از پر استفاده‌ترین نوع پارچه برای دوخت ماسک پزشکی، پارچه اسپان باند است که نوعی پارچه بی بافت و از جنس پلی‌پروپیلن می‌باشد، کاملاً مناسب مصارف پزشکی است. از این پارچه با اسامی دیگری همچون پارچه سوزنی، پارچه بی بافت و پارچه یک‌بارمصرف نام برده می‌شود.

مناسب‌ترین پارچه برای دوخت انواع ماسک پزشکی و خانگی -وبسایت ایپکچی

 

پارچه نانو

پارچه‌های نانو دارای خاصیت آنتی باکتریال است که بسیار مناسب دوخت ماسک است و می‌توانید در ایام بیماری کرونا از آن استفاده کنید.

پارچه نانو از الیافی ساخته می‌شود که می‌تواند از ورود ذرات و ویروس‌های معلق در هوا جلوگیری کند و ساخت ماسک خانگی و پزشکی با این پارچه مرسوم است.

مناسب‌ترین پارچه برای دوخت انواع ماسک پزشکی و خانگی -وبسایت ایپکچی

 

پارچه پنبه 

همان‌طور که اشاره کردیم، پارچه‌های پنبه‌ای به علت لطافت و بافت نرمی که دارند برای دوخت ماسک پارچه‌ای بسیار مناسب می‌باشند. به ویژه برای افرادی که دارای حساسیت‌های پوستی هستند و نمی‌توانند، طولانی مدت از ماسک استفاده کنند.

پارچه پنبه از الیاف طبیعی و گیاه پنبه تولید می‌شود که به همین دلیل بسیار سبک و خنک می‌باشد. این پارچه قابل تنفس بوده که برای دوخت ماسک در هوای گرم توصیه می‌شود. البته بهتر است تنها به دوخت آن اکتفا نکنید و برای آن فیلتر نیز بگذارید تا ذرات ویروس کرونا از آن نفوذ نکنند.

مناسب‌ترین پارچه برای دوخت انواع ماسک پزشکی و خانگی -وبسایت ایپکچی

 

پارچه یکرو پنبه 

یکی دیگر از پارچه‌های که الیاف آن از نخ خالص است؛ پارچه یکرو پنبه می‌باشد. بافت آن سبک و لطیف است که از این رو بیشتر در تابستان و هوای گرم سال کاربرد دارد. از دلایلی که بسیاری برای دوخت ماسک پزشکی به سراغ پارچه یکرو پنبه می‌روند؛ تنوع رنگی بسیار بالای آن است که می‌توانند ماسک‌های زیبایی با آن بدوزند.

مناسب‌ترین پارچه برای دوخت انواع ماسک پزشکی و خانگی -وبسایت ایپکچی

 

پارچه فانریپ پنبه 

یکی از دلایلی که افراد علاقه دارند در زمان شیوع COVID-19 از ماسک دوخته شده با پارچه فانریپ پنبه استفاده کنند؛ مقاومت و دوام بالا این پارچه است. از مزیت‌های پارچه فانریپ پنبه می‌توان به کشش بالا، بدون پرز بودن، قابلیت شست‌وشوی زیاد و رنگ بندی متنوع آن اشاره کرد.

لازم است هنگام خرید پارچه مناسب ماسک خانگی و همچنین هنگام دوخت آن، نکاتی را که در ذیل آمده است را رعایت کنید:

  • محیطی که قصد دوخت ماسک پارچه‌ای را دارید، به خوبی ضدعفونی کنید.
  • پارچه‌ای انتخاب کنید که با چند بار شست‌وشو خراب نشود.
  • چندلایه باشد.
  • قابل تنفس باشد و تنفس شما را دچار مشکل نکند.
  • متناسب با صورتان باشد و همه صورتتان را بپوشاند.
  • منبع : روچی
  نظرات