برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟

1400/04/02

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ 

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ 

شاید در نگاه اول خریدن پارچه کار ساده­ ای باشد اما قبل از خرید پارچه باید ابتدا مدل لباس مورد نظرتان را انتخاب کنید، نوع پارچه مناسب برای مدل لباس را تشخیص داده و سایز اندام را برای دوخت لباس اندازه­گیری کنید. محاسبه مقدار پارچه برای هر نوع لباس مسئه ­ای است که قبل از خرید باید به آن توجه نمود. محاسبه پارچه مورد نیاز برای دوختن انواع لباس کار سختی نیست؛ اما به چند عامل بستگی دارد.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

چه عواملی در مقدار خرید پارچه تاثیر دارد؟

در محاسبه اندازه خرید پارچه سه فاکتور مهم را در نظر داشته باشید. قبل از هر کاری اندازه­ گیری­ های لازم را انجام دهید تا در زمان خرید دقیقا مقدار پارچه مورد نیازتان را بدانید.

  • مدل لباس

بدیهی است هر کدام از انواع لباس با توجه به مدل و نوع دوخت مقدار مشخصی پارچه نیاز دارد. قد خود فرد و سایز او نیز در انتخاب میزان پارچه تاثیرگذار است. برای محاسبه مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت هر مدل لباس فرمولی مشخص وجود دارد که با قرار دادن قد خودتان در فرمول، مقدار پارچه مورد نیاز به دست خواهد آمد.

 

  • نوع پارچه

اصولا برای دوختن لباس با پارچه ­های طرح­ گل­دار پارچه بیشتری نیاز است. چرا که باید طرح گل­ ها و هاشورها با هم همخوانی داشته باشند. این نکته برای پارچه مخمل نیز صدق می­ کند. الیاف پارچه مخمل خواب دارند و در زمان برش تکه­ های لباس باید خواب آنها درست باشد. اگر قصد دارید طرح پارچه در قسمت مشخصی از لباس قرار بگیرد، باید پارچه بیشتری خریداری کنید.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

  • عرض پارچه

پارچه­ های مختلف عرض ­های متفاوتی دارند؛ اما اغلب پارچه در عرض 1.5 متر تولید می­شوند. پارچه­ هایی که طرح­ گل­دار هستند عرض کمتری دارند؛ اما پارچه ­هایی که برای دوخت ملحفه، پرده و لباس عروس استفاده می­ شوند با عرض 3 متر هستند.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

هر لباس چه مقدار پارچه نیاز دارد؟

برای دوخت مدل­ های مختلف لباس، مقدار خرید پارچه متفاوت است. حتی مدل دامن­ های مختلف نیز به مقدار متفاوتی پارچه برای دوخت نیاز دارند. فرمول محاسبه میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت هر لباس بسیار ساده است. این فرمول­ ها و اندازه­ های گفته شده برای افرادی با سایز نرمال 38 تا 40 مناسب می­ باشند.

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن راسته

دامن راسته، برای خانم­ هایی که پایین تنه کوچک دارند، گزینه ­ای مناسبی است. اگر قد شما کوتاه است و باسن کوچکی دارید، پوشیدن این دامن را با کفش پاشنه بلند پیشنهاد می­ دهیم. این دامن بهتر است که کوتاه و تنگ دوخته شود. طرح گل­دار و یا ساده بودن پارچه در این مدل دامن چندان اهمیت ندارد.

اندازه خرید پارچه برای دوخت دامن راسته، قد دامن + 10 سانتیمتر برای کمر دامن می­باشد. پس قبل از خرید پارچه برای دوخت دامن راسته قد مورد نظر دامنتان را اندازه­گیری نمایید.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن 6 ترک 

دامن 6 ترک به دلیل داشتن چین­ های مناسب و منظم، پایین تنه شما را مخفی می­ کند. اگر بالاتنه ­ای خوش فرم دارید، تفاوتی ندارد که پایین تنه شما خوش فرم است و یا متناسب نیست، دامن 6 ترک بهترین گزینه برای پوشاندن پایین تنه و برجسته کردن بالا تنه است. برای خرید پارچه مناسب جهت دوخت دامن 6 ترک باید ابتدا بلندی دامن را در نظر داشته باشید. سپس اندازه خرید دامن را 2 برابر قد دامن + 10 سانتی متر برای دوخت کمر در نظر بگیرید.  دوخت این دامن با پارچه ­های ساده رایج­تر است.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن 4 ترک

دامن 4 ترک چین کمتری نسبت به دامن 6 ترک دارد. از این رو پایین تنه را کمی جمع ­تر نشان خواهد داد. اگر اندام مستطیلی شکل دارید و تقریبا لاغر اندام هستید، پوشیدن این دامن می ­تواند کمی به اندام شما شکل دهد. برای خانم­ هایی که پایین تنه کوچک اما بالا تنه بزرگ دارند نیز پوشیدن این دامن باعث تعادل خواهد شد. برای دوخت دامن 4 ترک ابتدا قد مورد نظرتان را اندازه­ گیری نمایید سپس یک قد دامن + 10 سانتی متر برای خرید پارچه در نظر داشته باشید.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن فون با فون زیاد

دامن فون در قسمت کمر تنگ است و به مرور گشاد می ­شود. اگر اندام ساعت شنی و یا گلابی شکل دارید این دامن بهترین گزینه برای پوشاندن ران­ های شما است. در ضمن خانم­ هایی که اندام مستطیلی دارند نیز می ­توانند از این دامن استفاده کنند تا اندام آنها متناسب دیده شود. اما اگر بالا تنه بزرگی دارید پوشیدن این دامن به شما پیشنهاد نمی­ شود. در صورتی که تصمیم دارید این دامن را برای خود بدوزید باید 2 برابر قد دامن + 10 سانتیمتر پارچه خریداری نمایید.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن پلیسه

دامن پلیسه چین­ های منظم زیادی دارد و در بیشتر موارد کوتاه دوخته می ­شود. این دو عامل باعث بزرگتر دیده شدن پایین تنه می­ شوند. از این رو این دامن را تنها به خانم­ هایی پیشنهاد می­ دهیم که پایین تنه کوچکی دارند. خانم­ هایی که اندام مستطیلی و یا سیب شکل دارند می­ توانند با پوشیدن دامن پلیسه اندام خود را اصلاح نمایند. برای دوختن دامن پلیسه  ابتدا باید قد مورد نظر خود را اندازه­ گیری نمایید.

اندازه خرید پارچه برای دامن پلیسه دو برابر قد دامن + 10 سانتیمتر پارچه برای کمر می ­باشد. اصولا دامن پلیسه با پارچه ساده و یا چهارخونه دوخته می­ شود. استفاده از پارچه­ های ضخیم برای دوخت این دامن مناسب است.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن کلوش و نیم کلوش

دامن کلوش دامنی آزاد و رها است که به خوبی پایین تنه را پوشش می­ دهد و بهترین گزینه برای کسانی است که از پایین تنه خود راضی نیستند.دامن­ های کلوش و نیم کلوش کاملا بلند دوخته می­ شوند و در بیشتر مواقع تا مچ پا ادامه دارند. برای دوخت این مدل میزان بیشتری پارچه نیاز دارید بطوری که دامن نیم کلوش و کلوش دو و نیم برابر قد دامن به پارچه نیاز دارند.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن چین سوزنی

استفاده از دامن چین سوزنی را برای خانم­ هایی پیشنهاد می­ دهیم که بالا تنه مناسب و پایین تنه بزرگ دارند. در انتخاب پارچه جهت دوخت این دامن باید سبک بودن پارچه را در نظر داشته باشید. برای دوخت دامن کم چین بهتر است یک قد دامن + 10 سانتی متر پارچه برای کمر تهیه کنید. اما اگر دامن پر چین مورد نظر شما است باید دو قد پارچه تهیه کنید.

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن شلواری

دامن شلواری شباهت زیادی به دامن دارد. این شلوار برای خانم­ هایی با بالا تنه بزرگتر بسیار مناسب است. برای دوختن دامن شلواری اندازه خرید پارچه یک قد + 10 سانتی متر است.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت شلوار مردانه و زنانه

شلوار به عنوان رایجترین پوشش خانم­ ها و آقایون در متناسب نشان دادن اندام‌ نقش مهمی دارد انتخاب مدل شلواری که با اندام شما تناسب داشته باشد، شما را قد بلند و خوش استایل نشان می­ دهد. اگر تصمیم دارید پایین تنه خود را مخفی کنید بهترین انتخاب استفاده از پارچه­ های ساده با رنگ­ های خنثی و دوختن شلوار نسبتا گشاد است. اما در صورتی که امتیاز اندام شما در پاهای شماست، دستتان در انتخاب مدل شلوار، رنگ پارچه و طرح پارچه باز است. مقدارخرید پارچه برای شلوار مردانه و زنانه 120 سانتیمتر است. اما در صورتی که بلند قد هستید بهتر است کمی بیشتر پارچه خریداری کنید.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت کت و شلوار مردانه 

کت و شلوار مهم ترین لباس آقایون است؛ چرا که اغلب آقایون در اتفاقات مهم زندگی، جلسات کاری، مهمانی های مهم و .. کت و شلوار می پوشند. در انتخاب پارچه جهت دوختن کت و شلوار مهم ترین نکته رنگ پوست و جنس پارچه است. بهتر است که رنگ پارچه با پوست صورت همخوانی داشته و جنس پارچه نیز باید برای دوختن کت و شلوار مناسب باشد. برای خرید پارچه جهت دوخت کت و شلوار مردانه نیاز است 120 سانتیمتر پارچه برای دوخت شلوار و 180 سانتیمتر برای دوخت کت تهیه کنید.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت کت مردانه 

پوشیدن کت تک با انواع مختلف شلوار، حتی شلوارهای جین شما را شیک پوش و خوش استایل تر نشان می­ دهد. در انتخاب نوع پارچه باید از قبل بدانید که این کت قرار است با چه شلواری پوشیده شود؟ به این شکل به راحتی می­ توانید رنگ پارچه و مدل آن را انتخاب نمایید. برای دوخت کت تک مردانه به خرید 180 سانتیمتر پارچه نیاز خواهید داشت.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

 پارچه مورد نیاز برای دوخت کت و شلوار زنانه 

کت و شلوار زنانه بیشتر برای حضور در محیط و جلسات کاری در ادارات پوشیده می ­شود. اما در ایران پوشیدن کت­ های بلندتر که بیشتر شبیه به مانتو هستند، در محیط کاری رواج دارد. در انتخاب پارچه برای دوخت این مدل کت و شلوار زنانه پارچه ­های تیره رنگ و بدون طرح مناسب است.

کت و شلوار مجلسی زنانه نیز از مدل­ های مورد علاقه خانم­ ها است. در انتخاب پارچه برای کت و شلوار مجلسی کاملا آزاد هستید و شما مختارید هر رنگ و طرحی را انتخاب کنید، با این تفاوت که پارچه­ های طرح دار و رنگ روشن فرم بدن را پرتر نشان داده و پارچه­ های تک رنگ و تیره شما را لاغرتر نشان خواهد داد.

 برای دوخت کت و شلوار زنانه باید 120 سانتیمتر پارچه برای شلوار و 180 سانتیمتر پارچه جهت کت تهیه شود. البته برای دوخت مانتو کتی به میزان بیشتری پارچه نیاز دارید.

 

 پارچه مورد نیاز برای دوخت کت تک زنانه 

اغلب، خانم­ هایی که بالا تنه متناسبی دارند کت تک زنانه را برای مهمانی­ ها و جلسات کاری مهم انتخاب می­ کنند که کاملا اندامی و تنگ دوخته می­ شود. برای دوخت این لباس به 1 متر و 80 سانتیمتر پارچه نیاز خواهید داشت.

 

 پارچه مورد نیاز برای دوخت بلوز و شومیز

بلوز به عنوان اصلی­ ترین بخش پوشش خانم­ ها و آقایون مدل­ های چندان متنوعی ندارد و این مدل پارچه و طرح و رنگ آن است که تفاوت ایجاد می­ کند. تنها مساله مورد نیاز مناسب بودن بلوز با فرم بالاتنه است. برای خانم­ ها و آقایون که بالا تنه مناسب دارند محدودیتی وجود ندارد و می­ توانند فرم بلوز را کاملا فیت تن انتخاب نمایند.

اما افرادی که بالا تنه چندان مناسبی ندارند بهتر است که مقداری آن را گشاد در نظر داشته باشید تا بتوانید ایرادات را مخفی نمایید. برای دوخت بلوز مردانه باید 150 سانتیمتر پارچه خریداری نمایید و این برای خانم‌ها 160 سانتیمتر است.

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت تیشرت آستین کوتاه و تاپ 

تیشرت آستین کوتاه و تاپ نیز از جمله لباس­ های پرطرفدار خانم­ ها است. برای دوخت این لباس­ ها نیاز است که قد بالا تنه را اندازه بگیرید. سپس اندازه قد + 10 سانتیمتر پارچه سفارش دهید.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت مانتو و پالتو 

پالتو و مانتو جزء جدانشدنی از پوشش خانم های ایرانی است. در خرید پارچه باید فرم اندام خود را در نظر داشته باشید. خرید پارچه­ های ساده برای افرادی که بالا تنه بزرگ دارند گزینه ایده­ آل است و برای خانم­ هایی که بالا تنه متناسب دارند انتخاب نوع پارچه و طرح آن بلامانع است. در زمان خرید باید قد مانتو + قدآستین و 10 سانتیمتر را محاسبه کرده و پارچه مورد نظرتان را خریداری کنید.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

 پارچه مورد نیاز برای دوخت سارافون و جلیقه 

پوشیدن سارافون برای خانم­ ها و جلیقه برای آقایون توجه و نگاه اطرافیان را در بالا تنه متمرکز می کند. به کمک این لباس ­ها می­ توانید استایل شیک و جذاب برای یک روز پاییزی و بهاری نسبتا سرد داشته باشید. برای خرید این دو لباس پیشنهاد ما خرید پارچه­ ای ساده و تک رنگ است؛ اما اگر تصمیم دارید پارچه طرح­ گل­دار انتخاب کنید حتما از قبل به نحوه ست کردن آن فکر کنید. اندازه خرید پارچه جهت دوخت سارافون و جلیقه یک قد لباس + 10 سانتیمتر اضافه است.

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت سرهمی 

در انتخاب پارچه برای دوخت سرهمی دقت کنید تا شما را بیش از اندازه چاق و یا لاغر نشان ندهد. اگر اندام ساعت شنی دارید پیشنهاد می­ کنیم از یک اکسسوری مناسب مانند کمربند برای نشان دادن زیبایی اندام خود استفاده کنید. اندازه خرید پارچه برای این لباس، یک قد شلوار + یک قد بالاتنه + 100 سانتیمتر می ­باشد.

 

پارچه مورد نیاز برای دوخت پیراهن ساده 

اگر نگاهی به کمد لباس آقایون بیاندازیم با تعداد زیادی پیراهن مردانه مواجه می­ شویم. اگر تصمیم دارید پارچه مورد نیاز برای دوخت پیراهن را خود خریداری کنید به طرح و رنگ آن دقت کافی داشته باشید. رنگ­ و طرح پارچه باید به شکلی باشد که اندام شما را متناسب نشان داده و با رنگ پوستتان تناسب داشته باشد. در زمان خرید پارچه باید 150 سانتیمتر پارچه تهیه نمایید.

پارچه مورد نیاز برای دوخت پیراهن مجلسی 

پیراهن مجلسی تنوع بسیار زیادی دارد. صحبت درباره اینکه کدام لباس مجلسی برای شما مناسب است و یا در انتخاب پارچه جهت دوخت پیراهن مجلسی چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرید از حوصله این بحث خارج است. اما نکته قابل عرض در مورد پارچه­ های طرح­ گل­دار و کارشده است.

این پارچه­ ها با عرض یک متر فروخته می ­شوند. به دلیل گران قیمت بودن این مدل پارچه بهتر است قبل از خرید نسبت به مدل دوخت تحقیق داشته باشید تا بتوانید میزان پارچه مورد نیازتان را خریداری نمایید. در صورت ساده بودن پارچه‌ای که برای دوخت پیراهن انتخاب کرده­اید باید 2.5 متر پارچه تهیه کنید.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

 

 پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس عروس

لباس عروس مدل­ های بسیار متنوعی دارد. هر کدام از لباس­ ها برای فرم خاصی از اندام مناسب است و هر کدام میزان خاصی پارچه نیاز دارد. البته اغلب پارچه­ های مخصوص لباس عروس در عرض 3 متر تولید می­ شوند و اکثر آنها گران قیمت هستند. ساده­ ترین لباس عروس دو و نیم متر پارچه نیاز دارد. البته این برای دوخت قسمت اصلی لباس عروس است و برای محاسبه میزان تور، پارچه کار شده و … باید با توجه به مدل لباس اقدام به خرید پارچه نمایید.

برای هر مدل لباس چه مقدار پارچه بخریم؟ - وبسایت ایپکچی

منبع : روچی

  نظرات