آشنایی با انواع بافت پارچه و خصوصیات هر کدام + آموزش جامع

1400/04/01

آشنایی با انواع بافت پارچه و خصوصیات هر کدام

آشنایی با انواع بافت پارچه و خصوصیات هر کدام + آموزش جامع 

ممکن است پارچه و انواع بافت پارچه هنوز در ذهن افرادی که در صنعت پوشاک فعالیت دارند  ،  دارای ابهاماتی باشد ، اینکه هر روز  اسامی تازه ای در این زمینه شنیده می شود ، مزید بر علت این ابهامات در مورد انواع بافت پارچه می باشد .   در این جا توضیحاتی اجمالی  در مورد  بافت های پایه پایه و رایج پارچه ها در صنعت پوشاک خواهیم داد تا شاید برخی از ابهامات ، رفع گردد. صراحتا عرض می کنم ( بافت پارچه ) و برای پارچه های بی بافت مانند اسپان باند در مطالب بعدی توضیحاتی را خواهم داد.

 

انواع پارچه و بافت پارچه

معمولا بافت پارچه ها به صورت پایه به دو دسته تقسیم می گردند که شاید تا کنون نام هایی از این دو نوع ، دفعات زیادی به گوشتان خورده باشد  ولی تصویر واضحی از آن ها در خاطرتان نباشد . برای وضوح بیشتر ، توضیحات جامعی از جمله دلیل نام گذاری بافت پارچه ها  ، خواص آن ها و دسته بندی هر کدام را تقدیم حضورتان خواهم کرد.

دسته اول که دارای شبهات کمتری می باشد بافت  weaving  یا  weft  یا همان اصطلاح رایج  تارو پودی است . نخ های تشکیل دهنده این نوع از پارچه ( تار و پود یا warp and woof ) به صورت منظم و یک در میان ( مانند تصویر ) روی هم و بدون گره ، قرار می گیرد . پارچه های تاروپودی در پیراهن ، کت شلوار ، روتختی و .. کاربرد زیادی دارد  . ساتن و فاستونی از انواع بافت های تارو پودی می باشند .

آشنایی با انواع بافت پارچه و خصوصیات هر کدام + آموزش جامع - وبسایت ایپکچی

نمونه ای از دستگاه بافت تار و پودی

آشنایی با انواع بافت پارچه و خصوصیات هر کدام + آموزش جامع - وبسایت ایپکچی

بافت حلقوی پارچه

نوع بعدی بافت پارچه  شک و شبه های بیشتری نسبت به بافت تارو پودی دارد که شاید عمده دلیلش ، تقسیم بندی های متعدد در این دسته از بافت پارچه باشد. knitted ، و kinitting از اسامی رایج این نوع بافت است که در ایران با اسامی بافت گره ای ، حلقوی و کشباف شناخته می شود  . معنای لغوی knit گره می باشد

بافت حلقوی یا knitting  متشکل از نخ  متوالی حلقوی شکل می باشد که از طرف دیگر توسط یه حلقه ی همانند خود کشیده می شوند . برخلاف پارچه های تارو پودی که نخها فقط با هم تماس دارند ،حلقه های کشباف از اطراف به حلقه های دیگر متصل و گره می خورد . که در شکل زیر نمونه ای از این بافت مشخص می باشد . (بافت پارچه)

آشنایی با انواع بافت پارچه و خصوصیات هر کدام + آموزش جامع - وبسایت ایپکچی

نخ ها در این بافت پارچه ،بر عکس بافت های تار و پودی که به هم فشرده می شوند ، دارای فضای مانور بیشتری می باشند از همین رو معمولا نسبت به تار و پودی ، نیروی کششی بیشتری را در خود ذخیره می کنند که به آن حالت کشسانی کمی می دهد ، از همین رو این نوع بافت پارچه را کشباف نیز می نامند .

انواع بافت حلقوی

این دسته از پارچه ها دارای انواعی می باشد که تریکو  در ایران بسیار رایج است و که به اشتباه در برخی مواقع واژه ی تریکو را برای حلقوی پودی یا weft knitting به کار می برند . در حالی که تریکو یکی از انواع بافت های حلقوی تاری  است.

دراینجا به انواعی از بافت های حلقوی اشاره می کنیم :

پارچه های حلقوی پودی

از انواع پارچه های حلقوی  ، پارچه های حلقوی پودی می باشد که توسط ماشین های تخت  و گرد  تولید می گردند . پشت این پارچه با روی آن متفاوت است و از کمی حالت کشسانی دارند . این نوع از بافت به کشباف نیز مصطلح بوده و گاهی نیز آن را با تریکو می شناسند.

نمونه ای از ماشین بافندگی تخت یا کشو

آشنایی با انواع بافت پارچه و خصوصیات هر کدام + آموزش جامع - وبسایت ایپکچی

پارچه های تریکو یا حلقوی تاری : پارچه های حلقوی تاری از لحاظ نوع بافت و موارد استفاده با حلقوی پودی بسیار متفاوت هستند . حلقوی تاری  استحکام بالا و انعطاف پذیری پایین تری نسبت به کشباف داشته و موارد استفاده آن در پوشاک کمی متفاوت است .این نوع بافت در  رومبلی ، طوری ، لباس ورزشی ، لباس های زیر … و دیگرموارد استفاده های بسیاری دارد.تصویر زیر نشان دهنده دستگاه حلقوی تاری می باشد

آشنایی با انواع بافت پارچه و خصوصیات هر کدام + آموزش جامع - وبسایت ایپکچی

منبع : روچی

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات